Monday 6 May 2019

Take A Break: Hutan Lipur Lentang

Assalam...
Balik dari Kuantan berenti rehat kejap di sini, tempat lain tadi kami tak singgah pun.  Selalu pergi balik Pahang cuma nampak jer signboard tu tapi tak pernah singgah pun bagaimana tempat rekreasi hutan lipur nie pun tak tahu.  Jika dari arah Bentong ke KL, kawasan sini dah start mendaki dah dan elok jugalah ada tempat begini untuk singgah jika berlaku kesesakan di highway,  Di kawasan luar tu pun ada jalan lencongan dari lebuhraya, boleh lah nak parkir kenderaan sementara.



Ada dikenakan bayarn untuk masuk ke sini, demi untuk keselamatan pengunjung, waktu operasi hutan lipur hanya pada  jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang. 


Kami takde niatlah nak mandi atau menerekoa kawasan ini lebih-lebih.  Sekadar nak rehat sekejap dan betulkan urat yang tegang.  Tak ramai orang masa tu, dah petang pun agaknya ramai dah balik.

Di kawasan atas, kawasan sungai yang berbatu, itu ke arah air terjun.  Air terjun dia takde lah tinggi sekadar air deras, berbatu dan terdapat kawasan yang agak dalam di beberapa kawasan.  Di kawasan bawah lebih cetek lebih sesuai untuk kanak-kanak.


Bangunan yang menempatkan pihak pentadbiran / pegurusan hutan lipur dan beberapa kemudahan asas yang disediakan seperti tandas, bilik persalinan dan surau.


Ternampak deretan pokok palma tepi jalan yang sedia meriah berbuah.  Pokok palma jenis apa tak tahu, tapi macam yang dalam logo DBP.


Buah yang dah masak, jadi makanan burung.


Ada juga yang masih hijau.


Sudah puas berehat, kita teruskan perjalanan sebelum jumlah kenderaan di LPT tertambah banyak.  Sepanjang di Kuantan, panas lit lit sementara di KL di katakan hujan ribut.


Alhamdulillah sampai tol Gombak tepat waktu seperti yang dirancangkan.  Hujan dan ribut petir baru berlalu dan dihadiakan dengan kehadiran pelangi petang ketika di sampai Kepong.


Dapat cuti-cuti singkat tanpa dirancang tetapi menjadi sangat bagus walaupun badan agak letih sikit.  Biasalah orang kata pergi berehat tapi letih fizikal sebenarnya yang berehat minda lah rehat sebentar dari fikir pasal kerja.  Lepas tu kita kembali lagi bekerja, cari duit isi tabung ayam untuk gi jalan-jalan lagi.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment