nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Usrah. Show all posts
Showing posts with label Usrah. Show all posts

Saturday, 12 November 2016

100 Whislist Before I Die...


Assalam...
Dalam list untuk update blog sama ada nak habiskan cerita Sabah Roadtrip atau mulakan cerita Akinabalu.  Saling berperang sapa yang nak di up dulu, akhirnya kita pilih nak up entry yang ini lah.  Antara entry yang macam sangat sukar untuk dibuat, kenapa ya?. Terfikir juga saya ini tergolong antara orang yang tiada cita-cita ker, orang yang tiada impian, jiwanya kecil, hidupnya tiada berparadigma, tiada keinginan untuk memajukan diri.  Ish, ish, ish teruk sangat sampai macam tu ker?  Sapa kata saya tiada keinginan, tiada cita-cita dan impian, walaupun kecil ia tetap sebagai impian hidup.  100 wishlist before i die, telah ditag oleh Kak Kazie, maaf kak sebab baru dapat nak tunaikan tag yang hari itu. 



Kalau difikir macam banyak sangat list sampai 100 dan mestilah impian yang indah-indah dan grand kan, sekadar yang kecil-kecil tak payah masuk buku kot.  Jika di soal ketika muda belia mungkin boleh lah nak senarai pajang ingin kahwin, ingin anak, ingin rumah, ingin kereta, ingin ijazah dan macam-macam.  Sekarang umur pun dah menjangkaui 4 siri ini banyak mana sangat impian yang boleh dicapai.  Kalau sekadar nak bagi list takut tak dan nak mengapainya, semput nak mengejar, malaikat maut datang menjemput.  


Sebab mungkin saya bukan jenis manusia yang mempunyai cita-cita besar dan tak pernah bermimpi besar, jadi hanya menjalani hidup sederhana dan seadanya.  Sesuai dengan umur dan hidup yang baru nak mula kata orang, jadi untuk separuh atau sedikit lagi usia yang tersisa ini hanya mengimpikan untuk;


1. 
Menunaikan rukun Islam kelima.
2. 
Menyenangkan orang disekeliling terutama ahli keluarga dan kawan-kawan.
3. 
Meluangkan masa bersama ibu bapa selagi mereka masih ada.
4. 
Sentiasa bersedekah walaupun hanya dengan senyuman.
5. 
Awalkan waktu sebelum terlambat.
6.  
Lebih cinta pada ilmu akhirat.
7.  
Sentiasa menjadi penyejuk hati dan pendamping setia untuk suami.
8. 
Bebas dari hutang
9.
Sentiasa sihat dan ceria
10. 
Khusnul khotimah



Senarainya hanya sedikit dan pendek, namun untuk menggapainya perlukan kerja keras dan istiqomah.  In Sha Allah diberikan rezeki oleh Allah, tolong doakan saya sama ya.  
Wassalam.

Sunday, 21 February 2016

Instant Shawl Oleh Aleesya Ramadhani


Assalam...
Pada yang nak cari tudung/hijap yang simple, senang, tak perlu gosok tapi still ada stylo bila mengayakannya, bolehlah try instant shawl dari Aleesya Ramadhani ini.  Rakan sekerja adik ipar yang jual, so dia pun perkenalkan pada kami.  Bagi kami kalau dia boleh terima, mestilah tudung tu mematuhi syariah.   
 

Dari segi harga pun amat-amat berpatutan, mampu beli tak mahal banding dengan jenama lain yang mencecah ratusan ringgit.  Kalau berkenan boleh belek-belek dan order kat sini.
 


Gambar dua orang makcik kat atas tu, sebenarnya cerewet nak pakai tudung yang jenis lilit atau yang kena pin sana pin sini.  Orang old school dan jenis old fesyen memang susah nak mencuba jenis-jenis tudung baru zaman sekarang.  Boleh pakai pergi berjalan-jalan dan selesa tu kira ok lah kan.
Wassalam.

Monday, 20 July 2015

Salam Syawal: BERSILATURRAHIM DI HARI RAYA

Assalam...
Sedikit perkongsian yang dipetik daripada tazkirah oleh Ustaz Sihabuddin Muhaemin (USM).  Hal ini bertujuan memperoleh keberkatan dari silaturrahim yang dilakukan dan yang pentingnya tidak melanggar batasan syariat islam yang sedia ada.  Silaturrahim adalah usaha seorang muslim untuk menyambung tali persaudaraan dengan cara yang benar dengan memberikan kebaikan kepada saudaranya dan menolak keburukkannya dengan segala kemampuan yagn dimilikinya seperti berkunjung ke rumahnya, menolong kesusahannya, membantu dengan harta dan tenaga, mendoakan dan menolak keburukan yang ada padanya.

Hal ini dilakukan untuk saudaranya yang muslim, yang taat dan istiqamah dalam beramal ibadah. Sekiranya saudaranya adalah seorang yang kafir atau orang yang fasik, maka silaturrahim yang dilakukan dengan cara memberi nasihat agar kembali ke pangkal jalan serta mengajak kepada kebenaran dan mendoakannya agar Allah SWT memberikan hidayah.

Silaturrahim dan saling menziarahi merupakan akhlaq islam yang mulia.  Rasulullah SAW adalah contoh terbaik kepada sahabatnya dan umatnya yang sentiasa melakukannya.  Bahkan silaturrahim dan ziarah memiliki hubungan yang erat dengan keimanan.  Sabda beliau "Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah ia bersilaturrahim" (HR. Bukhari dan Muslim).

Silaturrahim juga dapat melapangkan rezeki dan memanjangkan umur.  Sabda Rasulullah SAW "Barang siapa menginginkan untuk diluaskan rizkinya serta diundurkan ajalnya; hendaklah ia bersilaturrahim" (HR. Bukhari dan Muslim).


Dari kelebihan itu, amalan silaturrahim perlulah mengikut adat dan etika dalam Islam.  Berikut adalah adab-adab dalam bersilaturrahim dan ziarah menurut pandangan Islam antaranya;

1.  Memperhatikan hari dan jam yang sesuai untuk bersilaturrahim dan ziarah.
2.  Dianjurkan membawa hadiah atau buah tangan atau sesuatu yang bermanfaat baik.
3.  Memberi tahu terlebih dahulu sebelum datang.  Hal ini bertujuan untuk memastikan keberadaan tuan rumah yang akan kita datangi.
4.  Sangat digalakan menziarahi saudara mara yang terdekat terlebih dahulu atau jiran tetangga atau sahabat handai yang sakit atau yang sedang terkena musibah.
5.  Mengutamakan silaturrahim kepada orang-orang alim dan orang-orang sholeh untuk mengambil keberkatan daripada mereka.
6.  Sebaiknya orang-orang yang lebih muda mendatangi rumah orang-orang yang lebih tua terlebih dahulu.
7.  Saling memberi nasihat dan wasiat kepada kebaikan dan jika dilakukan dalam acara resmi maka sebaiknya mengundang penceramah untuk membri ceramah agama untuk keberkesanan silaturrahim tersebut.
8.  Tidak boleh mengatakan sesuatu ucapan atau perbuatan yang tidak disukai dan berusaha menjauhkan diri dari perbuatan ghibah.
9.  Memakai pakaian sopan, bersih dan kemas.
10.  Menjauhi pemborosan dan pembaziran dalam memberikan hidangan berupa makan, minum dan sebagainya.
11.  Menjauhi kemaksiatan serta perkara lagho; lalai mengerjakan shalat, bercampur aduk antara lelaki perempuan, berjabat tangan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, tidak menutup aurat yagn mendatangkan fitnah dan nafsu syawat.
12.  Dianjurkan berjabat tangan atau bersalaman sama ada dengan berpelukan, cium tangan atau bersalaman biasa (lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan), mengucapkan salam pada waktu bertemu dan berpisah serta saling mendoakan kebaikan.

Ya Allah berkatilah kami di bulan Syawal yang mulia ini serta berkatilah silaturrahim kami dengan saudara-saudara kami, sahabat handai serta umat islam umumnya, mudah-mudahan persaudaraan kami akan berkekalan hingga di akhir hanyat di dunia dan di akhirat nanti.  Aamiin Yaa Robbal Aalamiin...
Wassalam.

Wednesday, 15 July 2015

Ramadhan Kareem: Takzirah Penghujung Ramadhan 1436H

Assalam....
Sedakar berkongsi di penghujung ramadhan dan untuk peringatan kepada diri sendiri dan kawan-kawan yang dikasihi sekalian.

Sebaik mana pun diri kita, sebanyak mana pun amalan kita, setinggi mana pun kedudukan kita, jangan sampai kita mempunyai walau sebesar zarah pun perasaan bahawa kita lebih baik daripada orang lain...

Hari ini, ramai orang bersolat di masjid, membaca Al-quran, memberi sedekah, menunaikan solat sunat, menuntut ilmu...  Tetapi ramai juga dalam masa yang sama terdetik di dalam hatinya bahawa dia lebih baik daripada sahabat-sahabatnya yang tidak melakukan apa yang dia lakukan..

Jika kita mempunyai perasaan seperti ini, berwaspadalah....  Sesungguhnya perkataan ANA KHAIRUN MINHU (aku lebih baik daripadanya) merupakan perkataan yang telah menukarkan iblis laknatullah daripada seorang hamba Allah yang paling MULIA di sisi-Nya kepada makhluk yang paling HINA sehinggalah ke hari kiamat...

Iblis yang dahulunya lebih tinggi darjatnya daripada para malaikat, setelah melafaskan perkataan ANA KHAIRUN MINHU, kini menjadi makhluk paling dilaknati Allah...  Hanya kerana merasakan dirinya lebih baik dan lebih suci daripada Adam a.s dan enggan tunduk hormat kepadanya..

Maka, fikirkanlah sehina mana martabat kita disisi Allah yang sudah sedia kala hina lagi apabila kita merasakan diri kita lebih baik daripada sahabat-sahabat kita, walaupun ilmu dan amalan kita lebih banyak daripada mereka...

Syaitan lebih menyukai hal ini daripada pelaku maksiat..  Ini kerana pelaku maksiat tahu bahawa mereka melakukan maksiat dan sedar akan dosanya..  Tetapi golongan yang bersifat "holier-than-thou" ini sampai bila-bila tidak akan menyedari bahawa dirinya melakukan dosa yang sangat besar impaknya..  Dia akan terus merasakan dirinya suci dan soleh serta mengganggap sahabat-sahabatnya yang lain sebaliknya..

Semoga Allah menjauhkan diri kita daripada sifat yang terkutuk ini..
Wassalam.

Friday, 10 July 2015

Ramadhan Kareem: Segala Yang berlaku KehendakNYA..

Assalam...
Mungkin sebagai ujian di bulan barakah ini,
segala sesuatu hanya dengan izinnya,
menguji ikut kemampuan umatNya,
Akur.  
Ikut mahu mereka,
Dengan izinMu.
Tapi hati tetap saja jadi resah,
Semoga aku tetap pada landasanMU.
Kenapa aku resah.
bukankah aku sebelum ini berseorang?
Segalanya aku bereskan sendiri,
kemudian diberi nikmat dengan bantuan,
sekarang akan ditarik kembali,
dan aku jadi resah.
Telah berulang kuseru namaMu
untuk menghilangkan resahKu
Namun resah tetap bersarang.
Dengan kelebihan dan kemulian
pada BulanMu ini
Aku pohon Ampuni aku,
Ampuni Aku,
Ampuni Aku,
Ampuni Aku,
Ampuni Aku,
Hanya pengampunanMu,
akan menjauhkan resahku.
Hanya itu,
Aku harapkan,
Ampuni Aku. 
Wassalam.

Wednesday, 8 July 2015

Ramadhan Kareenm: Tazkirah Malam ke 20 & 21

Gambar Cik Google
Assalam...
Ramadhan semakin tua, semakin menghampiri ke penghujungnya, hanya tinggal beberapa hari saja yang ada untuk kita manfaatkan sepenuhnya.  Nak menjadi tamak dan kiasu akan pahala, inilah saat dan ketikanya.  Malam kedua puluh dan kedua puluh satu solat teraweh dibacakan tazkirah pendek di antara solat sunat teraweh yang sama iaitu Puasa Itu Sebagai Perisai.  

Dari Abu Ubaidah berkata, “Aku telah mendengar Rasulullah saw.bersabda, 
“Puasa adalah sebagai perisai selagi dia tidak memecahkan perisai itu”. 
(HR Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Khazaimah, Hakim)
Maksudnya adalah dengan orang berpuasa akan dilindungi oleh puasanya dari gangguan musuhnya yaitu setan; atau menyelamatkan dirinya dari azab Allah dan melindunginya dari api neraka.
 
Ketika seseorang bertanya kepada Rasulullah saw., “Apakah yang menyebabkan puasa itu batal (rusak)?. 
Kemudian Rasulullah saw. menjawab,
"Berkata dusta dan mengumpat”. 
 
Menurut para Ulama, ada enam hal yang harus dijaga ketika berpuasa yaitu,
 
Pertama, menjaga pandangan dari melihat hal-hal yang dilarang. Dan juga hendaknya menghindarkan pandangan dari melihat hal-hal yang melalaikan. 
Rasulullah saw. bersabda, "Pandangan adalah satu anak panah dari panah-panah syetan. Barangsiapa takut kepada Allah, hindarilah melihat maksiat. Maka Allah mengaruniakan kepadanya cahaya iman yang kemanisan dan kelezatannya akan terasa di hati".
 
Kedua, menjaga lidah dari dusta, perkataan yang sia-sia, mengumpat, perkataan kotor, menipu bertengkar dan perbuatan buruk lainnya. Dalam Sahih Bukhari, ada sebuah riwayat yang menyebutkkan bahwa puasa adalah perisai bagi manusia. Oleh karena itu apabila ada orang yang mengajak bertengkar katakan saja,
"Saya sedang berpuasa". 
Tetapi apabila orang itu tidak juga mau mengerti maka hendaknya kita berusaha meyakinkan hati kita bahwa, "Saya sedang berpuasa" karenanya tidak pantas bagi saya untuk menjawab perkataan orang yang sia-sia itu.

Ketiga, menjaga telinga dari mendengarkan hal-hal yang makruh. Maksudnya yaitu perkataan yang tidak boleh diucapkan oleh mulutnya, maka mendengarnya pun tidak boleh.
 
Keempat, menjaga tubuh kita dari hal-hal yang haram. Tangan jangan menyentuhnya, kaki jangan melangkah kearahnya. Juga bagian-bagian tubuh yang lain. Perut dijaga agar tidak diisi dengan makanan dan minuman yang haram atau yang meragukan (syubhat).
 
Kelima, jangan berbuka terlalu kenyang walaupun dengan makanan yang halal. Karena tujuan puasa adalah untuk mengurangi kekuatan nafsu syahwat dan kekuatan dorongan nafsu hewaniyah serta meningkatkan kekuatan iman (nuraniyah) dan ketaatan (malakiyah).
Apabila ketika berpuasa kita berbuka dan bersahur berlebihan maka sebenarnya bertentangan dengan semangat Ramadhan dan tujuan berpuasa.
 
Keenam, untuk menjaga puasa dari kekurangan-kekurangannya, maka hendaknya setelah berpuasa selalu merasa khawatir apakah puasanya akan diterima oleh Allah Swt.  atau tidak, sehingga orang yang berpuasa selalu berusaha terus menerus untuk memperbaikinya.
Gambar Cik Google - mana nak dapat benda ini?.
Wassalam.

Sunday, 28 June 2015

Ramadhan Kareem: Waktu Berbuka Waktu Mustajab Doa...

Assalamm...
Tazkirah di antara solat teraweh malam tadi, ialah waktu paling elok untuk berdoa ketika bulan puasa.  Salah satu waktunya adalah ketika kita hendak berbuka puasa.  Peringatan untuk diriku sendiri, selalu waktu berbuka membaca doa sambil lewa, terkadang doa khas berbuka puasa langsung tak baca dek sibukkan dengan hal-hal lain atau makanan di atas meja.


Pada waktu yang sama kita boleh selitkan doa tentang perkara yang kita terlalu berhajatkan sangat.  Dianjurkan juga membaca doa seperti berikut setelah kita makan dan minum yang menandakan orang berpuasa telah membatalkan puasa mereka.
Wassalam.

Sunday, 31 May 2015

Jom Main Game!!!

Assalam....
Sebelum itu tarik nafas dalam-dalam dulu 1, 2, 3. 
Ok Jom Mula;
.
.
.
.
1. Assalamualaikum.  
Baca ini.  Lompat ke nombor 5.
.
.
.
.
2. SubhanaAllah Wa Bihamdih! 
Lari ke nombor 8.
.
.
.
.
3. Laa ila ha illa Anta Subhanaka Inni kuntu minaz Dzalimiin.  
Ermmm...dekat nombor 7 lah.
.
.
.
.
4. La ilaaha illallah.
Kejap-kejap, dah dekat dah.  Go to number 9.
.
.
.
.
5. Wa'alaikumussalam.
Pergi kat nombor 2.
.
.
.
.
6. Lahaula Wala Quawata illa Billah Hil Aliyil 'Azim.
Singgah ke 4.
.
.
.
.
7. SubhanAllahal'adzim.
Sabarnye awak. Jap ye.  Pergi nombor 12 dulu.
.
.
.
.
8. Allahuakbar!
Pindah ke nombor 3
.
.
.
.
9. Alhamdulillah'ala Ni'matil Islam.
Dah dekat! Pergi kat nombor 13.
.
.
.
.
10. Astagfirullah al'adzim! Istigfar. Jangan Marah.  Awak tahu jawapannya nanti.
Pergi jumpa nombor 6.
.
.
.
.
11. Alhamdulillah. Awak dah dapat Pahala!
.
.
.
.
12. Salawat lah. Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Muhammad, Wa'ala 'Ali Sayyidina Muhammad.
Move to number 10.
.
.
.
.
13. MashaaAllah.  Ni yang Terakhir.
Pergi kat nombor 11.

Wassalam.

Thursday, 30 April 2015

Lebah....

Assalam...
Haiwan istimewa selain daripada labah-labah, semut, burung hudhud, burung ababil dan gajah kerana namanya disebut dalam al-Qurannul karim dan terdapat surah istimewa berkenaan lebah iaitu surah Al-Nahl.

Lebah istimewa kerana akhlaknya, ia singgah untuk mengutip nektar bukan menghisap madu seperti yang ramai sangkakan.  Tidak pernah memusnahkan malah memperbiakkan lagi bunga-bunga itu.  Tidak seperti lalat yang membawa dan menyebarkan penyakit pada setiap tempat yang dihinggapinya.
Lebah menghasilkan madu, makanan yang sempurna, tidak mudah basi dan tahan hingga berabad lamanya.
Penternakan lebah telah wujud dan diusahakan sejak zaman tamadun mesir dan berkembang sehingga kini.
Madu lebah telah digunakan sejak berabad lamanya, sebagai bahan pengawet yang digunakan untuk mengawet mumia firaun dan bahan untuk rawatan kulit pada zaman cleopatra.
Nota: Sarang lebah tepi tingkap belakang almari, dalam rumah, sudah lama wujud tapi tidak pernah menganggu penghuni rumah, penghuni pun biarkan saja mereka menumpang, setiap hari laluan koloni ini melalui tingkap yang dibuka dan ditutup oleh penghuni rumah ....pasca banjir - sarang dan koloni masih setia di situ walaupun sudah terendam beberapa hari dalam banjir besar Disember 2014 lalu. 
Wassalam.

Tuesday, 31 March 2015

Kekosongan Jawatan...

Assalam....
Cerita dari whatsapp group lagi....sesuatu yang mungkin menggelikan hati tetapi ada pengajaran bagi mereka yang mahu mengambil iktibar. 


TEMUDUGA SEBAGAI CALON JENAZAH
Semua Akan Dikehendaki Hadir Tanpa Sebarang Pengecualian.


KEKOSONGAN JAWATAN:
1. Ahli Syurga Dari Awal
b. Ahli Neraka Dari Awal
c. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.


EMPAT GANJARAN LUMAYAN
(khas untuk jawatan A):

1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.


TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.


LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).


KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa sijil-sijil, termasuk sijil saham, termasuk saham internet.
Anda tidak perlu bawa pingat, Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Anda tidak perlu berparas rupa yang cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.

Hanya Bawa Dokumen Asal Iaitu:
Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.


PANEL / PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.


ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apaka kitab anda?
5. Di mana kiblat anda?
6. Siapa saudara anda?


CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda.  Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi).  Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu.

* Penjemput itu diberi nama Izrail 


TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasulullah S.A.W:
"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu.  Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan si sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah jariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari atas kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat: dari arasku tidak ada jalan masuk.  
Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.  
Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.
Kemudian didatangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan: di bahagianku tidak ada jalan masuk.  


Maka malaikat berkata kepadanya: Duduklah kamu.  Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu: Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?  Maka berkata mayat itu:  Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.  Maka berkata malaikat: Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawap dahulu apa yang kami tanya ini.  Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?  Maka berkata mayat itu:  


Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad S.A.W itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.


Maka malaikat berkata kepada mayat itu:  Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan itu juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insyaAllah.  Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya.  Maka bertambahlah gembira mayat itu.  Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari chaya baginya".

Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.  Wallahu-a'alam..
Wassalam.

Monday, 23 February 2015

Jom Menambah Ilmu

Assalam...

Nak sharekan info yang saya terima dari group whatsApp tempat kerja.   Kumpulan sasaran bukan hanya kepada pengendali atau pengusaha atau pengilang makanan tetapi sangat penting adalah pengguna yang terdiri daripada orang-orang seperti saya, anda, kita semua.  Forum perdana berkenaan halalan toyyiban, sangat relevan dengan  kehidupan kita masa kini yang sangat kompleks, segala-galanya hendak yang segera termasuk jugak hal berkenaan makanan.  Inilah masa yang sesuai untuk kita merungkai persoalan berkenaan halal haram dalam makanan yang sering kali menjadi isu hangat. 

Mari ramai-ramai kita lapangkan sedikit waktu untuk menambah ilmu tentang halal haram yang terdapat dalam makanan kita.  Terbuka untuk semua jadi bolehlah pergi berjemaah bersama rakan-rakan atau ahli keluarga bertempat dan waktu seperti dalam gambar.

Wassalam.

Sunday, 8 February 2015

Mari Bersyukur...

Assalam...
Kita hidup di gunung, merindukan pantai.
Kita hidup di pantai, merindukan gunung.
Bila kita di pulau, kita rindukan tanah besar.
Bila di tanah besar kita tanyakan pulau.

Kalau kemarau kita tanya bila hujan?
Di musim hujan kita tanya bila kemarau?

Diam dirumah, keinginan untuk keluar.
Setelah keluar berkeinginan untuk pulang.

Waktu sunyi mencari keramaian.
Waktu ramai cari ketenangan.

Ketika bujang mengeluh keinginan untuk menikah.
Sudah berkeluarga mengeluh belum punya anak.
Setelah ada anak, mengeluh perbelanjaan hidup meningkat.

Ternyata, sesuatu tampak indah kerana belum kita miliki.

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki.

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki...

Mungkinkah selembar daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini?
Sedangkan menutup telapak tangan sahaja pun sudah begitu sukar...

Tapi kalau daun kecil ini melekat di mata, maka tertutuplah bumi dengan daun...

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun,
maka kita akan melihat keburukan dimana-mana,
bumi ini sekalipun akan tampak buruk....

Jadi, janganlah menutup mata kita,
Walaupun hanya dengan daun yang kecil.
Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk,
walaupun cuma seujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakanNya.
Kerana hidup adalah, waktu yang dipinjamkan dan amanah yang dipertanggungjawabkan...

Bersyukurlah atas nafas yang kita miliki.
 Bersyukur atas keluarga yang kita miliki.
Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki.
Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki.
Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki.
Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara...

Semoga kita mendapat manfaat dan sentiasa bersyukur...Amin.
Wassalam.

Saturday, 31 January 2015

Pesanan Tentang Ilmu

Assalam..
Mari berkongsi tentang 5 pesanan tentang ilmu....

Jika engkau bertemu dengan orang yang Lebih Pandai, itulah waktunya untuk engkau Menimba Ilmu

Jika engkau bertemu dengan orang yang Sama Pandai, itulah waktu untuk engkau Berkongsi Ilmu

Jika engkau bertemu dengan orang yang Kurang Pandai, itulah waktu untuk engkau Menyampaikan Ilmu

Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak Bicara Perkara Akhirat, itulah waktu engkau Muhasabah Diri
 .
Jika engkau bertemu dengan orang yang banyak Bicara Perkara Duniawi, itulah waktu untuk engkau Diam & Berlalu Pergi.


- Aku hairan melihat manusia sering menyucikan wajahnya tetapi jarang menyucikan 
hatinya
- Imam Al-Ghazali

Wassalam.

Tuesday, 13 January 2015

Mari Zikir.....

Assalam...
Hati sedang galau, hati sedang bersedih, rasa down tak diperdulikan, jom kita hiburkan hati dengan zikir ini...

Wassalam.

Friday, 9 January 2015

DOA...

Assalam...
Jom kita doa begini

"Ya Allah ambilah nyawaku semasa Engkau paling redha denganku"

share dari Ustazah Norhafizah.
Wassalam.

Saturday, 3 January 2015

Salam Maulidur Rasul 1436H

Assalam...
Salam maulidurrasul dan didoakan semoga 12 Rabiul awwal tenang, damai dan bahagia.  Saya tertarik nak sharekan status IG saudara Fedrtiyahya yang mengingatkan kita tentang  kisah Rasulullah dengan Sahabat mengenai umatnya.

Suatu hari , Rasulullah bertanya, 
"Siapakah hamba Allah yang mulia?"
Sahabat menjawap,
"Para malaikat, Ya Rasulullah".
"Tentulah para nabi, merekalah yang mulia".
Nabi tersenyum lalu berkata,
"Ya, mereka mulia, tetapi ada yang lebih mulia".
Para sahabat terdiam lalu berkata,
"Adakah kami yang mulia itu, Ya Rasulullah?.
Nabi berkata, 
"Tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi bukan kalian yang aku maksudkan."
Nabi menundukkkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi janggutnya lalu berkata,
"Wahai sahabatku, mereka adalah manusia-manusia yang lahir setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah, tahukah kalian, mereka tak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku sebagaimana kalian, tetapi mereka sangat rindu kepadaku dan saksikanlah wahai sahabatku bahawa AKU SANGAT RINDU PADA MEREKA, MEREKALAH UMATKU!".

Duhai diri, aku gembira, aku bahagia kerana aku saya seorang yang tergolong antara umatnya, namun layak kah aku untuk dirindui oleh Rasulullah?  mari kita audit diri kita, layak atau tidak?.  Tepuk dada, tanya iman, jawapannya ada dalam diri kita.  Mari kita latih diri untuk mempelajari sunnahnya dan menghidupkannya dalam kehidupan seharian.  Sesungguhnya kita semua sangat mendambakan syafaatnya, syafaat dari seorang kekasih Allah.
Wassalam.

Saturday, 22 February 2014

Kuliah Magrib UAI

Assalam....
Kuliah Magrib oleh UAI (Uztas Azhar Idrus) baru-baru ini yang diadakan di Masjid Tengku Kelana Putra, Kelana Jaya memang mendapat sambutan yang sangat-sangat membanggakan.  Semoga kita bersama-sama dengan ahli keluarga semua dapat meluangkan masa dan meringgankan langkah kaki untuk ke majlis-masjlis ilmu seperti ini.  

Di luar perkarangan Masjid terdapat banyak gerai-gerai yang didirikan.  Peniaga2 ini ada yang menjual makanan, pakaian, buku-buku agama dan barangan keperluan umat islam lainnya.

Tempat jemaah wanita disediakan didalam kemah di perkarangan masjid dan ruang bawah masjid.  Mereka mengikuti ceramah dengan melihat skrin besar yang telah disediakan. 

Rombongan UAI yang melintasi kumpulan jemaah wanita ketika masuk ke dalam Masjid Tengku Putra, Kelana Jaya.

UAI memulakan ceramah beliau dengan tajuk Anak Kunci Syurga yang menyentuh berkenaan taharah, bersuci dan cara-cara mandi.  Dan seperti biasa selesai habis ceramah, UAI akan menjayakan sessi soal jawab..terdapat banyak set soalan terkumpul yang telah disediakan oleh jemaah.

Antara jemaah wanita yang tengah kusyuk mendengar ceramah UAI pada malam itu.

Cara penyampaian yang bersahaja dan diselang-seli dengan kata-kata yang mencuit rasa merupakan stategi UAI yang menarik ramai golongan untuk mendengar ceramah beliau..

Semoga kita sentiasa memakmurkan rumah Allah kerana tidak ada tempat di bumi ini yang mampu menjanjikan ketenangan dan kedamaian hidup, melainkan rumah Allah. Justeru terdapat sebuah hadis Nabi s.a.w. menegaskan bahawa rumah Allah menjanjikan bukan sekadar ketenangan, malah beberapa nikmat lain sebagai dorongan berbuat kebaikan.

Hal ini telah disebut menerusi hadis Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah maksudnya: 

"Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah daripada rumah-rumah Allah (masjid/surau), membaca kitab Allah (al-Quran) dan berdiskusi mengenainya sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas mereka ketenangan, mereka diselubungi dengan rahmat Allah, dikelilingi dengan para Malaikat (menulis segala kebaikan mereka) dan Allah akan sentiasa mengingati mereka (kerana mereka juga mengingati-Nya)."
Wassalam.

Tahlil Untuk Arwah Sahabat Kami...

Assalam....
Salamat bersiaran kembali setelah cuti beberapa hari ini..Cuti-cuti yang menyeronokkan, meresahkan dan meletihkan semua ada..nanti kita cerita.  Ini kisah beberapa minggu yang lepas, pihak syarikat dengan murah hati telah mengadakan majlis Tahlil untuk arwah sahabat kami yang telah kembali ke rahmatullah kira-kira 2 tahun yang lepas.  
Majlis Tahlil telah diadakan di Masjid Aminah Al-Muhairi, Taman Bahagia Petaling Jaya dengan bantuan daripada ahli-ahli kariah masjid.

Majlis Tahlil diadakan selepas solat isyak, sebelum itu diadakan kelas pembelajaran bacaan bertajwid dan tafsir oleh imam yang bertugas malam itu.  Kelas pengajian al-quran dan ceramah merupakan aktiviti tetap yang diadakan pada setiap malam selepas sholat maghrib. 
Terima kasih kepada semua ahli kariah Masjid Aminah Al-Muhairi atas segala jasa baik anda semua yang telah melancarkan majlis pada malam itu.  Hanya Allah yang dapat menbalas jasa baik kalian.
Wassalam.

Wednesday, 29 January 2014

Seminar and Workshop Halal

Assalam...
Semalam cheq kena attend seminar Halal, Malaysian Halal Certification, Standard and Auditing tajuk seminar tu yang diadakan di Matrade Kuala Lumpur.  Company cheq antaq sebab nak refresh balik minda berkenaan halal haram ini, sebelum ini memang banyak kali dah attend dan berurusan dengan pegawai audit dari Jakim mahupun JAIN.  Alhamdulillah baik kan company cheq, nak bagi cheq ngan yang lain betul2 faham berkenaan halal haram dalam industri makanan.  
Pergi 3 orang jer, yelah nak angkut semua, mahal tu kos RM780 seorang, mula tu company antar nama cheq dengan sorang chef, tapi yang seorang lagi minta nak ikut sebab dia yang banyak buat paperwork and documentation untuk urusan permohonan.
Workshop tu sehari jer dengan pembentang kertas kerja 3 orang, pakar2 dan berpengalaman banyak semua berkenaan halal standard yang Malaysia amalkan.  Antara intisari seminar adalah konsep halal haram dalam industri makanan, halal standard Malaysia MS1500:2009, kritikal ramuan dalam pemprosesan makanan, permohonan online dan pematuhan halal audit.  Yang menyertai seminar ini adalah peserta dalam dan luar negara yang mana terlibat secara langsung dalam pemantauan sijil halal syarikat masing. 
Wassalam.

Sunday, 26 January 2014

Jom Gi Cari Ilmu...

Assalam...
Mari kawan-kawan petang ini kita pergi kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus tempat dan masa seperti dalam gambar ye.  Pada siapa yang tinggal berdekatan jangan lepaskan peluang ye, datang ramai-ramai bawa kawan-kawan, ahli keluarga semoga kita mendapat manfaat bersama...
Wassalam.