nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Sunday, 31 July 2016

Sambal Habanero...Bedengung Pedasnya.


Assalam...
Minggu lepas, ada tugasan untuk membeli barangan untuk syarikat sambil mencari barang mata melilau melihat apa yang ada dalam rak.  Mata terbekenan dengan bentuk dan warna cili ini.  Dalam hati tunggu siapkan tugasan baru fikir untuk cari barang sendiri walaupun sebelum tu kata tak nak beli apa-apa.
 

Nama cili pada pembalut, harga boleh tahan jugak kalau nak banding dengan harga cili padi biasa kita beli atau mungkin jugak yang ini cili import.


Mula ingat nak buat sambal terasi mentah saja, tapi ketika memotong cili habanero ini untuk diletak ke dalam sayur tumis, dah terasa pedas yang lain macam.  Jadi tukar plan buat sambal terasi tumis lah.  Blend jer semua bahan-bahan kecuali tomato tu separuh blend dan separuh lagi saya hanya belah 2.
 


Panaskan minyak dan tumislah bahan blend tu hingga masak, tomato letak bila sambal dah pekat.


Sambal sudah siap, masih panas-panas lagi, jom kita makan...tak sabar nak rasa pedas cili habanero ini lagu mana.  Iya lauk saya macam tu saja tak reti makan lauk macam-macam jenis, tak boleh nak rasa nikmat makanan kalau macam-macam sangat.
 




Cantik bentuknya sebagai hiasan, tapi sebalik kecantikkan tu ada sesuatu yang tersembunyi...
 


Kedudukan habanero dalam carta spesis cili-cili di dunia, kalau perhatikan tempat ke-5, kira cili padi kampung yang kita selalu makan tu yang juaranya (pure capsaician).
 

Tapi walaupun tempat ke-5, jenis pedas dia tu tak tau nak habaq, pedas lain macam mungkin sebab kita selalu dan sudah terbiasa dengan pedas cili padi, dah immune.  Pedas cili habanero ini, masa potong pun dah berdegung, menyucuk ke hidung.  Kalau yang suka bersin tu memang tak berenti hang cium sana hang cium sini.  
Wassalam.

Saturday, 30 July 2016

KEK LAPIS CHOCOLATE CREAM CHEESE


Assalam...
Kek lapis kedua yang saya bawa untuk bunda tercinta hari itu.  Saya tahu kalau kek coklat mak takkan tolak tapi kalau digabungkan dengan cheese ini belum tahu lagi reaksi dia.  Selalu kuih jenis masin-masin ini agak kurang mendapat sambutan.  Moto yang bunda pegang sejak dari dulu lagi, kuih-muih kena manis kalau tak manis bukan kuih.  Jadi fahamlah kita kalau buat kuih tak manis tu memang dia tak suka, habis kalau kuih yang rasa masin tu tak tahulah apa gelarannya.  Resepi kek lapis ini saya copy paste dari resepicitarasawan blogspot, minta di halalkan ya kak Wan.




Kek Lapis Chocolate Cream Cheese
Sumber: Kek Warisan Bonda
Resepi Asal: Nomie Cakes 


Bahan A
12 biji kuning telur B
6 biji putih telur
300 gm gula kaster
300gm tepung Hong Kong
2 sudu kecil ovallete


Bahan B - Adunan Krim Keju
250gm krim keju
4 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh lemon paste


Bahan C - Adunan Coklat
250gm mentega
4 sudu makan susu pekat manis
150gm coklat masakan - cairkan secara double boiler
1 sudu besar coklat emulco

Hiasan: Parutan Keju Cheddar secukupnya

Loyang: 9 x 9 x 3 di alas dasar dan gris





Cara-penyediaanya:
1. Bahan A: Pukul kuning telur, putih telur, gula kaster dan ovalete dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat.  Perlahankan mixer, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga bergaul rata.
2.  Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
3. Satu bahagian diadun bersama bahan B (adunan Keju) dan satu bahagian lagi diadun bersama bahan C (Adunan coklat).
4.  Ambil 9 sudu besar adunan coklat, ratakan ke dalam loyang.  Bakar api atas dan bawah pada suhu 180'C selama 8-10 minit.
5.  Angkat tekan dengan penekan kek lapis, sapu sedikit mentega cair pada permukaan kek dan lapis dengan 9 sudu besar adunan keju.  Bakar dengan api atas saja selama 8 minit.
6.  Ulangi melapis berselang seli hingga habis.
7.  Untuk lapisan terakhir, tabur permukaan kek dengan parutan keju dan bakar dengan api atas dan bawah selama 10 minit.
8.  Sejukkan dahulu sebelum di potong.

Bahan B: Pukul krim keju, lemon paste dan susu pekat manis hingga berkrim. Kaup balikkan dengan adunan yang dibahagi tadi.

Bahan C: Pukul mentega dan susu pekat manis hingga berkrim.  Masukkan ke dalam adunan yang dibahagi tadi bersama coklat cair dan coklat emulco.  Kaup balikkan hingga sebati.



Ternyata bunda lebih gemar pada kek lapis asam manis yang saya buatkan, tapi itupun bunda kata, yang versi kukus lagi sedap sebab lebih lembut agaknya.
Wassalam.

KEK LAPIS ASAM MANIS


Assalam...
Mak saya seorang penggemar manisan biskut, kek, kuih muih dan yang sewaktu dengannya.  Kek Lapis Asam Manis ini antara yang beliau paling gemari.  Selalu bila kita datang dari jauh, mak akan sambut dan teruja nak tengok apa buah tangan yang kita bawakan untuk dia, terutama makanan dan beliau akan makan sungguh-sungguh.  Memang sangat ralat rasanya kalau balik hanya dengan tangan kosong, nanti pandai-pandailah buat sesuatu yang manis bila sampai rumah.  Selalu saya buat versi kukus, ini cuba yang versi bakar pula.  Resepi copy paste dari blog DayangJack.  Nanti kita tengok apa komen mak selepas dia makan kek lapis asam manis yang versi bakar ini.




Kek Lapis Asam Manis
Resepi : DayangJack@DapurKuSayang

 

Bahan-bahan : 
loyang  8" x 8" atau 9" x 9"
  • 10 biji telur A
  • 200 g tepung biskut marie (biskut marie dikisar halus, diayak dan kemudian barulah disukat)
  • 100 g tepung hongkong/superfine/tepung gandum (diayak)
  • 450 g mentega berkualiti 
  • 1 sudu besar ovallete
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 150 g gula kastor 
  • 300 g susu pekat manis
  • haw slice/ hawflake secukupnya
  • pewarna kuning, ungu dan hijau secukupnya (pewarna lain pun boleh)

 
Cara-cara:

  • Pukul telur, gula, esen vanilla dan ovallete hingga kembang. 
  • Dalam bekas yang lain, putar mentega dan susu hingga putih berkrim.
  • Kemudian satukan langkah 1 dan 2. Sebatikan.
  • Kemudian masukkan tepung biskut marie dan tepung hongkong/superfine/gandum. Kacau sebati dengan spatula dan kemudian putar lagi 1 minit untuk memastikan adunan benar-benar sebati. 
  • Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Warnakan hijau, ungu dan kuning.
  • Bakar/grill lapis demi lapis dan susunkan hawflake secukupnya mengikut citarasa. (setiap lapisan diratakan dengan 7 sudu makan adunan).
  • Guna api atas dan bawah untuk lapisan pertama dan lapisan seterusnya menggunakan api atas sahaja. Setiap lapisan dibakar antara 5-7 minit atau hingga keperangan. (setelah habis melapis, bakar pada suhu 140C selama 10 minit lagi supaya kek masak sempurna) 
  •  

 
Nota :
***kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing. Jadi sila adjust sendiri.
***loyang digriskan dan dialas dengan kertas minyak.
***sukatan gula mengikut citarasa

***mentega berkualiti contoh : SCS, Golden Churn, Tatura, Anchor dsbnya

***sekiranya tak nak guna tepung gandum/hongkong, boleh guna tepung biskut marie sepenuhnya. ***semakin lama kek disimpan, semakin moist rasanya.  ***Simpan ke dalam peti sejuk supaya dapat bertahan lama.  ***jika lapisan kek terlebih bakar dan kelihatan hangus dan kering, sapukan permukaannya dengan jem atau mentega. 

Wassalam.

Friday, 29 July 2016

Asam Pedas Kepala Ikan


Assalam...
Nak kepala ikan tak? Wak butcher tanya tanda pelawa nak bagi free bila dia ada banyak stock kepala ikan.  Mestilah nak, tapi terkadang saya tolak rezeki juga, menolak pelawaan apabila selalu sangat atau jarak waktu tu sangat singkat.  Saya minta dia pelawa dan beri pada orang lain pula, atau bagi alasan peti ais kat rumah penuh takde ruang nak simpan bekalan.  Kalau takde kepala ikan, kepala sotong atau tulang kambing golek, dah rezeki kan, terima saja.




Hari itu, bekalan kepala ikan tenggiri memang terlalu banyak, sehingga mereka pun dah jemu nak makan.  Yang dibekalkan pada saya cukup banyak, dekat 10 ketul rasanya, memang sengaja saya minta extra sebab nak masak untuk bekalan balik kampung tapi tak sangka sebanyak itu.  Si Wak ini bila diberitahu nak buat untuk seseorang, mulalah dia sepenuh jiwa raga simpan bekalan untuk saya.
 



Asam Pedas Kepala Ikan
Sumber: Mulia


Bahan-Bahan
2 ketul kepala ikan tenggiri or jenahak or merah - potong kecil
2 sudu besar cili gilling atau cili boh
2 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
4 biji bawang putih*
Sedikit halia* 
2 batang serai - ketuk
Bunga kantan - belah 4
Daun kesum
Air asam jawa atau asam keping
Air
Garam
Gula
Serbuk perasa
1 biji tomato - belah 4
Sedikit sawi jeruk (jika suka)
Minyak untuk menumis


Cara Penyediaannya.
*  Blend halus bahan-bahan bertanda "*"
*  Panaskan minyak, tumis bahan blend dan serai hingga wangi.
* Masukkan cili boh, tumis lagi hingga chili masak. Masukkan gula, garam dan dan air asam jawa.
*  Masukkan ikan, bunga kantan dan daun kesom.  Biar ikan mesra dengan bahan tumis seketika.
*  Masukkan air (kalau nak kuah banyak, lebihkan air) dan biar mendidih seketika.
*  Masukkan tomato dan sawi jeruk.
*  Sesuaikan rasa dan bila ikan dah masak, tutupkan api dan boleh dihidangkan.

Selamat mencuba.  
Wassalam.

Friday, 15 July 2016

Laksa Sarawak


Assalam...
Sementara kita masih di bulan syawal, maksudnya masih rancak acara makan-makan.  Makan besar, open table, rumah terbuka atau pintu rumah buka sebelah ker, still kalau ada peluang seboleh mungkin kita nak menjamu selera dengan sedara mara ataupun kawan-kawan yang berkunjung ke rumah.  Manalah tahu ada yang nak menghidangkan Laksa Sarawak, jom kita semak cara menyediakan Laksa Sarawak oleh anak jati Limbang, Sarawak, Cik Dorothy Yapis.  Mungkin kalau guna paste laksa yang berlainan, cara penyediaannya juga berlainan.  Atau mungkin cara itu mengikut daerah masing-masing, orang Limbang punya cara lain, orang Kuching juga lain tak salah kita ambil tahu dan belajar.  Kat bawah tu siap ada resepi tapi yang penting dapatkan paste laksa itu dulu.


Rebus ayam hingga empuk, kemudian isi ayam dicarik- carik halus (carik macam isi ayam untuk soto).  Isi udang jugak direbus sekejap.


Paste laksa perlu direbus terlebih dahulu, biar menggelegak seketika.  Ukuran air ada disediakan pada bungkusan paste itu.  Kemudian tapiskan untuk asingkan kuah dan serdak, serdak tu buanglah.


Serdak yang telah ditapis dan diasingkan.


Antara bahan pelengkap Laksa Sarawak adalah hirisan daun sup atau daun ketumbar dan limau kasturi.


Sebaiknya sediakan bawang goreng sendiri.


Sediakan telur dadar, gulung kemudian potong halus-halus.



Bihun celur dengan air panas hingga lembut dan toskan.


Untuk sambal laksa goreng dengan minyak sedikit bahannya - belacan, tomato (hiris), bawang merah dan cili padi hingga layu. 


Tumbuk lumat untuk dapatkan sambal seperti di bawah ini.


Didihkan semula kuah yang telah ditapis tadi dan masukkan santan.  Kacau untuk mengelakkan santan pecah minyak.  Masukkan garam, gula dan bahan perasa.  Bahan semua main agak-agak saja, nak lebih lemak lebihkan santan. 


Bahan utama macam di bawah ini, isi ayam, bihun, sambal belacan, telur dadar dan kuah laksa.


Kalau dah siap jomlah kita makan Laksa Sarawak.


Jemput makan...


Ini sambal (paste) laksa sarawak yang kami guna hari itu, Cap Burung Bayan bau dia macam ubat herba cina pun ada.
Saya pernah diajarkan oleh sahabat saya menggunakan paste laksa dari brand lain yang tidak perlu membuang serdaknya.  Cuma caranya agak lain sedikit dengan merebus paste bersama tulang ayam dan kulit udang.  Rasanya jugak tetap sedap dan menyelerakan.
Selamat mencuba.
Wassalam.

Sabah Road Trip: Day 3 (17/05/2016)


Assalam..
Ok sambung lagi cerita Sabah Road Trip untuk hari ke-3 yang bermula dari rumah sewa Fit di Merotai Besar dan seperti biasa jadual kami sebelum jam 8 pagi kena keluar dari rumah.  Dari rumah Fit kami mencari kedai makan yang berhampiran untuk bersarapan.  Kami jumpa satu kedai yang menyediakan sarapan nasi kuning seperti di bawah.  Tengah bersantap baru wassup dari sepupu masuk nak ajak bersarapan sup tulang yang femes di Merotai, mereka pun baru sampai di kedai tersebut.  Lupakan sajalah, sebab kami pun sedang makan seterusnya kami janji untuk bertemu di Taman Bukit Tawau saja nanti. 



Dekat KKS Merotai ini pun tak ketinggalan nak singgah bergambar.  Fit kata femes tempat ini, tertanya-tanya juga KKS tu apa, rupanya Kilang Kelapa Sawit Merotai.


Simpang masuk Taman Bukit Tawau ini dilalui ketika perjalanan dari Merotai ke Bandar Tawau, sebab itu kami masukkan dalam jadual aktiviti pertama kami ketika di Tawau.


Taman Bukit Tawau adalah antara taman yang termasuk dalam pengawasan dan pentadbiran Taman-Taman Sabah, so resit bayaran tu boleh diguna pakai dalam masa sehari untuk memasuki taman-taman lain yang terletak dibawah satu bumbung.  Tetapi resit kami di Crocker Range Park semalam tu tidak sah lagi.  Di sini kami sempat hiking ke lokasi pokok tertinggi di dunia dalam hati menyesal pun ada, siapa kata siapalah bagi cadangan nak hiking ke sini.  Sepupu serta anak-anaknya yang tertinggal di Merotai tadi berjaya mengejar dari belakang dan bertemu di bawah pokok tertinggi ini.


Lepas hiking  ke lokasi pokok tertinggi di dunia, pergi dan balik lebih kurang 2km, en. Abe dan budak-budak ini refreshkan diri dengan mandi sungai.  Kami yang perempuan sekadar melihat dan rendam kaki saja.  Sayangnya tempat berkelah di kawasan air terjun di tutup atas alasan keselamatan pengunjung.  Suatu ketika dulu, kami pernah mandi-manda di sana.


Selepas mandi dan berganti pakaian kami berpisah dengan sepupu dengan anak-anaknya yang bergegas untuk ke Sandakan sementara kami berehat seketika dan menunggu yang lain membeli cenderahati.  Ketika menunggu itu hujan turun dengan lebatnya, mujur juga ketika semua dah bersiap untuk balik.  Sementara menunggu hujan reda, kami menjamu selera di cafe, sempat book penginapan di Semporna untuk malam ini dan berbincang destinasi seterusnya di Bandar Tawau nanti.

Dalam perjalanan ke Bandar Tawau, plan nak singgah ke rumah sedara yang berada di Kampung Pisang, Hilltop.  Namun dimaklumkan bahawa sedara itu dah berpindah mengikut anaknya kerana rumah mereka telah terbakar ketika kejadian kebakaran baru-baru ini. 


Kami terus ke Bandar Tawau mencari Muzium Koko.  Namun beberapa kali tawaf dalam kawasan bandar mencari muzium koko,  sampai ke sudah tak jumpa-jumpa.  Direction yang diberi semuanya salah.  Kecewa lagi.  Last sekali kami lepak di tepi pantai, tempat ini orang tempatan panggil highway di hadapan masjid ini.


Sambil bersantai di tepi pantai, kami mencuba ini Pentolan tahu telur.  Bebola ikan dan tahu isi yang dimakan bersama sos cili dan kicap.



Sebenarnya plan paling gah yang kami nak buat bila di Tawau adalah menyeberang ke Pulau Sebatik untuk melihat sempadan (satu Pulau yang terbahagi kepada 2 negara Indonesia dan Malaysia).  Tetapi keadaan tidak menginzinkan, tiada rezeki.  Hanya mampu memandang Pulau Sebatik dari sini.  In Sha Alla suatu hari nanti akan sampai.


Dah puas menghirup angin pantai, senja pun dah nak berlabuh kami teruskan perjalanan ke Semporna dan akan bermalam di sana malam ini. Pertama kali menjejakan kaki di tempat yang simpulna (sebut ikut telo orang suluk) ini.


Lebih kurang jam 8 malam, kami sampai di Pekan Semporna.  Tempat pertama dituju adalah tempat penginapan di Dragon Inn,(tempahan last minute melalui agoda) area floating.  Settle kan check in kemudian jalan-jalan cari makan di restoran berhampiran.
Wassalam.

Thursday, 14 July 2016

Eid Mubarak 1437


Assalam..
Setiap kali raya, kami sambut dengan penuh kesyukuran walaupun tak meriah dan gah macam orang lain.  Raya sedondon memang takde dalam kamus, walaupun sentiasa ada plan tapi tak pernah menjadi.  So tahun ini just follow the flow.  Nak balik rumah siapa atau giliran siapa tahun ini tak jadi masalah, beraya di bandar, dikampung atau seberang laut saya ikutkan saja yang penting semua happy.   Tahun ini tak plan awal pun nak balik beraya di kampung saya, jadi takdelah saya intai-intai tiket.  Tak suka bila sudah beli tiket lepas tu kecoh tak dapat cuti sebab kena bertugas di pagi raya.  Lepas en.Abe confirm boleh cuti tahun ini baru cari tiket, tapi masa tu tiket semua dah mahal.  Bila saya bagi tahu harga tiket dah mahal, en.Abe jawap saya harga sebuah kasih sayang lebih mahal dari harga tiket, tahun ini kita raya dengan bapak di Sandakan.  Terkedu dan tangkap sahdu sangat, walaupun saya tak meminta-minta untuk dapatkan semua ini tetapi bersyukur dan terima kasih sangat-sangat kerana membuat saya faham. 
 

Hari isnin masing-masing masih berkerja dan kami hanya balik pada hari selasa pagi.  Kali ini saya naik MAS tapi kena transit di Kota Kinabalu lebih kurang 4 jam,  sampai di rumah pada malam raya.  Perjalanan dari airport balik ke rumah kami singgah pasaraya beli barang serba sedikit untuk masak-masak malam tu.  Burasak dan ayam masak lengkuas dah minta sepupu dan anak buah tolong buatkan, mereka dah janji tak kisah nak buatkan yang penting kami balik beraya.




Pagi raya, seawal jam 6 pagi bersiap-siap untuk ke masjid bersholat sunat.  Masjid kampung saya adakan sholat sunat jam 7.30 pagi, kena datang awal cop tempat kalau tidak sholat di luar nanti.  Lepas sholat kami singgah beraya di rumah anak buah yang dekat masjid dan kami dijamu kuih raya dan hidangan seperti di atas.  Oleh kerana beraya di Sandakan, so en.Abe kenalah hadap makan burasak, mana-mana rumah akan hidangkan burasak dengan ayam masak lengkuas selain kuih raya dan tapai pulut.  Lupakan nasi impit dan kuah kacang sebagaimana tradisi di tempat dia.


Hidangan hari raya di rumah kami (gambar bawah), dua menu yang atas tu saja yang kami masak, sup tulang kambing dan hati lembu masak kicap (cuba nak perkenalkan kat diorang walaupun tahu ramai antara ahli keluarga yang tak makan daging).  Dua lagi menu bawah tu ayam masak lengkuas dan burasak, sponsor dari anak buah dan sepupu.

Kuih raya kami, bukan yang tunjuk-tunjuk tau tapi atas ehsan dari orang.  Petang sebelum balik beraya ada orang hantarkan kuih raya, macam tau-tau jer kita tak sempat nak buat kuih raya.  Lebih baik ada daripada tiada.


Petang hari raya kami berkunjung ke kampung sebelah (Kampung Jawa 1) di rumah sepupu saya yang saya anggap sebagai abang kandung sendiri (begitulah kalau tiada adik beradik, bermanja hanya dengan sepupu saja). Dua orang sepupu lelaki (berkaca mata dan baju coklat) yang rapat dengan saya bersama isteri, anak-anak, dan cucu mereka.


Sepupu, ipar, anak buah dan cucu.  Nak kumpul ramai-ramai untuk ambil gambar bukan kerja senang ye, masing-masing ada hal tersendiri.


Lepas magrib kami sempat beraya di rumah jiran sepupu saya yang jugak kawan lama dan sedara bapak.

Selepas itu kami lanjutkan lagi berkunjung ke Batu 16, Kampung Gum-gum Manis di rumah dua pupu saya.  Balik malam tu memang letih sangat tapi puaslah dapat beraya dengan sedara mara kali ini.


Raya ke-2 sebelah pagi hanya di rumah membereskan apa yang patut. Tengah hari anak buah dan cucu-cucu berkunjung ke rumah.  Anak buah yang lain ajak pergi jalan-jalan ke Sepilok, so angkutlah semua yang ada di rumah ke sana petang tu, kecuali bapak yang tak nak ikut.  Sebab feeding time orang utan pada jam 3 petang dan kami sampai awal, so kami corner masuk ke RDC terlebih dahulu.  Tetapi bila sampai waktu nak masuk Sepilok, hujan terlalu lebat dan yang kecik-kecik tu memang kami tak bagi mereka masuk.  Muncung dan merajuk tak usah kiralah mereka ini.


Malam hari raya ke-2, kami sambung beraya lagi di rumah sedara yang duduk satu kampung.  Baby (Khairul) yang nampak kepala dan sibuk nak layan tetamu tu dah pangkat cucu saya dah (cucu latest edition - anak Hasmia) 

Ini paling ramai yang dapat dikumpulkan untuk bergambar.  Pada pagi hari raya ke-3 selepas ziarah kubur.


Ini pula the latest version anak buah (anak abang Saleh, anak sepupu) yang baru pertama kali jumpa, nama dia Aisyah.

Balik dari ziarah kubur, singgah beraya di rumah sedara di Rancangan Sungai Manila (rumah Kak Siti).  Petang hingga ke malam lanjutkan lagi ziarah rumah anak buah, sedara jauh dan rumah sahabat karib sejak kecil (Maslinah) di Batu 18 (asyik bersembang hingga lupa nak bergambar).


Hari raya ke-4, sebelah petang saya ikut Wati pergi rewang di rumah kenduri kahwin dan akikah.  Tunjuk muka sekejap, hanya itu yang mampu sebab keesokkan hari dah sibuk sambung berkemas rumah dan nak balik.   Wati dah siapkan bekalkan untuk dibawa balik mangga udang, buah salak dan sambal ikan bilis.


Ini buah kedondong depan rumah turut menjadi mangsa.  Rumah jiran terdekat kiri kanan tak terkunjung, bila nak berkunjung mereka pula tiada di rumah.


Hari raya ke-5, kami bersiap untuk balik ke sarang.  Tanda liat nak balik, flight sengaja ambil yang paling last dari Sandakan.  Nasiblah rumah tak berapa jauh dari airport, so bolehlah kemas slow-slow.  Malam tu bapak, Wati dan anak-anaknya yang hantarkan ke airport.  Maka fly lah kami dalam perut kapal terbang merah bersama segala bekalan. 


Alhamdulillah selamat sampai rumah tepat jam 1.00 tengah malam.  Sebelum tidur sediakan segala kelengkapan untuk bertugas pada esokkan harinya.  Itulah cerita raya kami tahun ini, walaupun pun sambut setakat apa yang ada, tapi tetap bermakna dan gembira.
Wassalam.