nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Thursday, 29 September 2016

Mokcik Sakit Kaki...

Assalam...
Mokcik masih sengal-sengal badan dan berjalan macam robot.  Mokcik sengaja cari penyakit ikut rombongan orang muda pergi sini minggu lepas. 


Dulu-dulu mokcik dah janji takmo naik dah cukuplah sekali.  Tapi angin apa entah yang menyebabkan mokcik ikut rombongan mereka ini.  Ingatkan nak sampai Laban Rata saja, tapi awal pagi sibuk jugak bangun dinihari, kuatkan jugak semangat ikut mereka melangkah ke puncak.  Padahnya rasailah kesakitan itu.


Bila sakit-sakit badan esok atau lusa dah ok, nanti mokcik sambung cerita pengalaman naik sini ya.
Wassalam.

Saturday, 24 September 2016

Soppeng, Kota Kelawar..



Assalam...
Soppeng merupakan kabupaten di provinsi Sulawesi Selatan, lokasinya terletak lebih kurang 180 km dari Kota Makassar.  Kedudukannya di kawasan berbukit dan berada pada ketinggian 200 meter dari paras laut serta tidak memiliki pantai, namun sumber mata air semulajadinya di Lejja, Citta dan Ompo yang menjadi tarikan pelawat untuk datang berekreasi di daerah ini.  Burung kakak tua merupakkan sebagai simbol rasmi untuk Kabupaten Soppeng.  Namun itu tidak menarik minat kami untuk mengetahui lebih lanjut.  Yang menjadi minat kami adalah kehadiran mahkluk kecil yang bergayutan pada pokok asam di dalam kota (Watansoppeng). 



Kehadiran kelawar yang bergayutan di pokok asam di dalam kota bukan merupakan fenomena baru.  Ia telah wujud sejak berzaman lamanya dan mahluk ini mendapat perhatian daripada pihak berkuasa dan terdapat akta khas yang diperuntukan untuk melindungi kelestarian kelawar.  Pokok yang menjadi tempat habitat (terutama pokok asam jawa) turut dijaga dengan baik.


So jangan ada sesiapa yang berani untuk menganggu habitat kelawar di sini, akibatnya anda mungkin akan merengkok di dalam penjara.


Yang menariknya ketika waktu menjelang senja, koloni kelawar ini akan berterbangan di ruang udara Wattansoppeng dan menjelang pagi esok mahluk ini akan kembali bergayutan di dahan pokok semula.


Masyarakat tempatan menganggap kehadiran kelawar ini sebagai penjaga kota.  Mahluk kecil ini juga dianggap sebagai pembawa maksud tersirat tentang sesuatu yang bakal berlaku di daerah itu, sekiranya koloni ini meninggalkan kota dalam jangka waktu yang lama.  Menurut ceritanya koloni kelawar pernah meninggalkan Watansoppeng dan tidak lama selepas itu terjadi kebakaran besar dan serangan musuh (ketika zaman perang). 


Deretan pokok-pokok asam jawa di kawasan kota yang menjadi tempat habitat kelawar yang dikenali sebagai panning oleh masyarakat tempatan.


Bertambah unik, koloni kelawar lebih memilih untuk bergayutan di pokok asam sekitar kediaman rasmi Datu Soppeng (Raja).



Mari dengar suara kelawar pada waktu pagi di Kota Soppeng, Sulawesi Selatan.


Wassalam.

Friday, 23 September 2016

Timun Betik Gula Merah



Assalam...
Alkisah balik kampung bulan 5 hari tu, jumpa beberapa biji timun betik jenis kulit putih tanpa lorek pada kulit tergolek di ruang dapur.  Ada antara kulit buah itu yang telah merekah.  Bapak ada tanam beberapa pokok di halaman, agaknya tahu kita nak balik tu yang dia simpan beberapa biji.  Namun tak kesampaian nak makan sebab masa terlalu suntuk, akhirnya bagi pada anak buah, rezeki dia anak beranak.  Dia suka buat juice, rasa macam ice blend katanya.   


Semasa balik kampung cuti raya puasa hari itu, rupanya masih ada beberapa buah timun betik penghujung musim.  Daripada tergolek begitu saja, saya ambil sebiji buah yang mengkal sebagai bekalan.  Sempat jugak merasa, kali ini gulanya menggunakan gula merah (gula kabung - buatan orang kampung), bapak beriya-iya berikan satu block gula kabung semata-mata untuk makan bersama timun betik ini.  Hajatnya biji benih yang kami keringkan untuk diberi kepada mertua untuk disemai di kampung tidak menjadi kali ini.


Tak terdaya nak habiskan dari sebiji timun betik itu, apa salahnya kita share-share dengan orang sebelah.  Harap-harap mereka boleh terima kenakkan rasa timun betik ini.


Nak sediakan dessert ini senang saja, ceritanya pernah ada di sini dan di sini;


Timun Betik Gula Merah
Sumber: Timah 


Bahan-bahan
Timun betik masak (rabisse)
Gula merah secukupnya
Santan
Garam


Cara Penyediaanya
* Potong bentuk kiub timun betik, agak-agak boleh masuk mulut.
* Campurkan santan, garam dan gula merah, kacau hingga gula larut.  Boleh panaskan seketika santan jika suka, tapi saya suka guna santan fresh.
* Masukkan potongan timun betik ke dalam santan, gaul rata dan sejukkan.
* Sedap dinikmati dalam keadaan sejuk.
 
Wassalam.

Thursday, 22 September 2016

Jalan-jalan sambil Menjamu Mata dan Tekak...


Assalam..
Ekoran tidak dapat makan nasi ambeng masa bulan puasa lepas.  Tekak tu kiranya belum redah mengidamnya, mulut pun asyiklah sebut nasi ambeng warisan yang jual kat bazar ramadhan.  Ini cerita dalam perjalanan ke Teluk Intan, kami sengaja mengikut jalan lama Kuala Selangor - Sabak Bernam - Teluk Intan.  Alasannya kalau lalu highway bosan, ikut jalan lama banyak benda boleh menjamu mata dan tekak lagi pun kami bawa orang yang pertama kali lalu sini.  Bila terpandang resto ini di kawasan Tanjung Karang, bagai pucuk dicita ulam mendatang, haruslah singgah.



Kat sini jumpa tapai ubi, murah je satu bekas tu kalau nak banding harga KL.  Bila sampai Selabak saya bagi tahu  orang sana harga tapai ubi yang dibeli di Tanjung Karang.  Boleh diorang cakap mahal, sebab harga Selabak lagi murah.  



Nasi ambeng pilihan saya set dengan ayam masak kicap.


Adik pula pilih set nasi ambeng ayam masak merah.  Sebaliknya orang yang asyik cerita nak makan nasi ambeng hari itu boleh pilih menu lain pula.  Di pilihnya makan soto ayam, sabar jelah.


Lepas menjamu selera, kami teruskan perjalanan hajatnya nak singgah tengok hamparan sawah padi di Sungai Besar.  Tapi timing tak betul, masa itu orang dah lepas menuai padi, kalau singgah boleh tengok jerami sajalah.


Kawasan sempadan Selangor dan Perak, kami jumpa pula gerai yang menjual nira nipah.  Satu benda lagi yang tak akan dilepaskan untuk dinikmati, beli 3 botol terus.  Sebenarnya kami berdua je yang makan semua benda-benda ala ini, yang lain sebagai pemerhati saja.  Diorang tak suka tak kan nak paksa kan.  Dalam hati orang yang tamak, bestnya, boleh aku makan banyak-banyak seorang hahaha.  Malam dan keesokkan harinya kedua-dua tangan kebas, baru padan muka.  Tapi betul ker gara-gara minum nira tu buat tangan jadi kebas dan sengal-sengal tulang?.. 


Dalam perjalanan tu, banyak juga gerai menjual siput dan mentaram yang beroperasi.  Agaknya sekarang ini ada musim, tapi tak singgah pun sebab dah kenyang lagi pun kalau beli yang mentah takut tak tahan untuk di bawah balik nanti.  Beberapa bulan lepas kami ada ke kawasan ini untuk mencari mentaram tapi sekor pun tak jumpa.  Penjual tu kata selepas gerhana besar hari itu, mentaram tak muncul.
Wassalam.

Tuesday, 20 September 2016

Sate Sepitang, Sabah


Assalam...
Orang kata, kalau sudah sampai di pekan Sepitang, jangan lupa mencuba satenya.  Sepitang itu di mana? alamak opps ada yang tak tahu Sepitang itu di mana, di Sabah bah.  Terletak di kawasan pedalaman atas yang merupakan daerah yang bersempadan dengan daerah Lawas di Sarawak.  Terus pada topik asal nak makan sate, antara list to do bila sampai ke sini ketika roadtrip hari itu.  Gerai sate banyak di food court tepi laut, di kawasan water front tu.  


Sebab ada orang dah syorkan makan di satu gerai itu, jadi kami terus saja menuju ke sana tanpa mempedulikan pelawaaan daripada pengerai yang lain.


Saya lebih suka makan yang ini, sayap panggang (sayap panggilan orang Sabah untuk kepak ayam).  Memang sedap sangat pada tekak saya sayap yang dijual di sini.


Kuah kacang untuk sate, kuah kacangnya agak cair dan halus.  Tak nampaklah ketul-ketul kacang tanah dalam tu, macam kuah sate yang di Semenanjung ini.


Side order, ketupat yang comel-comel.  Rasanya pembalut tu bukan dari daun kelapa.  Tebal dan keras semacam je.


Selera tak tengok tungking panggang ini? antara hidangan terlaris di sini.  Geng-geng saya pun attack yang ini dulu berbanding sate.  Ada petua kata, kalau tak cukup mancung boleh amalkan makan tungking ayam, tapi saya tak makan sebab perasan dah cukup mancung walaupun hidung tetaplah pesek. 


Bulih tahan ini sumandak makan sampai licin semuanya.  Lapar gilak bengkali diorang ini?


Harga per stick


Banyak sebenarnya gerai makan di sini yang menjual pelbagai makanan selain menjual sate, jadi kalau ada orang yang tak suka sate tu still boleh menjamu selera.  Tetapi sebab terkenal dengan sate, jadi kami mencari gerai Sate Warisan Kita ini.


Kami makan sate di sini, hasil rekomendasi oleh sahabat fitri originality orang Sipitang.  Not bad, lain kali boleh datang lagi.
Wassalam.

Monday, 19 September 2016

Sambal Tahun Kulit Lembu


Assalam...
Sebagai cacatan dan sumber rujukan masa hadapan, moh kita tengok step by step penyediaan sambal tahun kulit lembu.  Sukatan bahan-bahan untuk resepi ini memang tiada dalam sukatan metrik, main agak-agak saja.  Wak yang masak tu pun, senyum-senyum je bila di tanya pasal resepi.  Sebab tidak mahu terlepas pandang, mari duduk tepi dapur kita lihat sendiri cara nak memasak sambal ini. 


Ini rupa kulit lembu yang digunakan.  Ini yang sudah siap di rebus dan ready untuk digunakan atau dimasak.  Maaf tiada dibekalkan dengan gambar kulit lembu yang kering.  Kalau dapat yang kering tu kena rendam dan rebus dulu baru dapat rupa yang macam ini. 


Bahan rencah tu hiris halus macam dalam gambar atas, tips dari mbah lagi banyak lengkuas lagi sedap sambal tahun ni.  Pilih lengkuas yang muda agar senang dihiris.


Kalau tak suka atau susah nak cari kulit lembu kering, boleh gantikan dengan isi kerang atau isi kupang.


Sambal ini kalau rata macam tu saja pun ok, bagi yang tak nak makan dengan nasi.  Perlu balance rasa masin, pedas, lemak dan sedikit masam.



Sambal Tahun Kulit Lembu
sumber: Wak


Bahan-bahan
Kulit Lembu Kering (telah direndam dan direbus)
Halia*
Lengkuas*
Bawang putih*
Bawang merah*
Cili padi*
Santan
Garam
Gula
Serbuk perasa 
Asam Keping



Cara Penyediaannya
* Semua bahan-bahan bertanda '*', di hiris halus.
* Panaskan minyak, tumis bahan hiris kecuali cili padi hingga layu.  Sudah layu masukkan cili padi dan tumis lagi.
* Masukkan kulit lembu, dan asam keping kacau hingga sebati.
* Masukkan santan, ikut kepekatan dan lemak kuah yang di ingini.  Tapi biasa sambal ini cair @ ceroi, rasa santan tu light saja.
* Masukkan garam, gula dan serbuk perasa.  Bila dah dapat rasa masam yang sesuai, keluarkan asam keping yang dimasukkan tadi.
*  Biar mendidih seketika dan sesuaikan rasanya.  Tutup api dan hidang.




Mungkin tempat lain, lain cara nak sediakan sambal ini.  Nanti boleh lah share di sini ya.
Wassalam.

Friday, 9 September 2016

Majlis Marhaban Aqil Qushry


Assalam...
Dua minggu lepas sessi berjalan-jalan dari pagi hingga ke dini hari.  Sebenarnya kami ke Teluk Intan untuk meraihkan majlis marhaban anak saudara (Aqil Qusrhy).  Majlis dibuat di kampung sebelah ayah dia, sementara aqiqah akan dibuat di kampung sebelah ibu (Pahang).  Adil lah gitu kan.


Kami ingat petang tu sampai lambat so dah terlepaslah nak rewang kan.  Perkara yang saya suka bila pergi kenduri orang jawa ini, melihat semangat silaturrahim mereka kuat sama-sama rewang untuk menjayakan majlis  dan yang paling best bab makan sebab dari sebelum majlis memang asyik makan jer.  Sambil rewang sambil makan.  Majlis marhaban dan cukur jambul akan bermula selepas isyak, jadi sempatlah kami rewang dan melihat mereka menyediakan juadah untuk malam tu.


Biasalah kan kerja masak-masak ini akan diselesaikan oleh orang lelaki.  Sementara orang perempuan akan tolong hiris-hiris bawang dan bagi arahan gitu.  Pengalaman berharga kali ini sebab dapat saksikan mereka menyediakan menu rare iaitu Sambal Taun Kulit Lembu.  Rare lah sebab menggunakan kulit lembu yang mana proses itu agak leceh dan mengambil masa berhari-hari untuk disiapkan.  Mereka kata ini menu tradisi orang Jawa.  Tapi tak kisah lah, janji sedap dan yang bugis ini pun dapat merasa juga.  Sempat tanya tukang masak, ini tahun bila punya kulit lembu? mereka jawap kulit lembu daripada raya haji tahun lepas...hehehe.


Orang Pahang pun tak ketinggalan untuk menyumbangkan resepi terhandal mereka iaitu gulai tempoyak ikan baung.


Signature dish orang Kampung Selabak ini, Ayam Goreng Berempah.  Kenapa saya kata signature dish, sebab setiap kali ada majlis di sana, akan jumpa menu ini dan bukan hanya di rumah ini, di rumah sahabat saya pun akan ada menu ini. Ayam akan diperap beberapa jam sebelum digoreng.


Lagi menu utama hari itu, masak lemak cili padi telur itik.  Menu telur masin dan masak lemak cili padi telur itik ini disponsor oleh ayah saudara aqil yang menternak itik sebagai kerja sambilan.


Behave sangat Aqil semasa majlis berjalan, lantunan ayat suci Al-Quran dan lagu pujian-pujian kepada Rasul junjungan membuat dia tidur lena.


Tudung pink tu mak nik Aqil, yang tolong jaga masa Aqil dan uminya dalam pantang.  Lepas ini lambat lagi ler nak jumpa, Aqil dah berlari agaknya baru mak nik dapat balik ke Malaysia lagi.


Ini dia hidangan pada malam itu, sambal tahun kulit lembu, masak lemak cili padi telur itik, ayam goreng berempah (tiada dalam gambar), gulai tempoyak ikan baung, tomyam ayam, telur masin, sambal hitam pahang dan sayur kobis.  Sebab dah agak lewat untuk makan dan tak reti makan lauk banyak-banyak, ambik dua jenis saja masak lemak telur itik dan gulai tempoyak.  Nasib petang tu dah merata sambal taun.


Selesai majlis malam itu kami pun permisi untuk balik ke PJ.  Agak larut malam untuk menempuh perjalanan balik, tetapi di sebabkan ada orang yang hendak bekerja pada keesokkan hari kena balik.  Sabar sajalah yang drive tu sebab semua sedap dibuai mimpi sepanjang perjalanan. 
Wassalam.