Showing posts with label Penyaram. Show all posts
Showing posts with label Penyaram. Show all posts

Thursday, 19 October 2017

Penyaram Keladi


Assalam...
Rupa tak begitu sempurna tapi nak tunjuk juga, tulah tak semua benda yang kita buat hasilnya menjadi dan cantik kan.  Itulah risiko memasak kuih-kuih lama nie, banyak lah faktor kenapa jadi begitu,  Tapi tak sempat nak mengkaji, habis jer semua masuk mulut sebab rasanya tetap sedap.  


Sebenarnya terpikat selepas melihat gambar-gambar orang buat penyaram keladi ni (Kueh Cucur Taro).  Sukatan resepi hampir sama cuma cara menyediakan adunan tu ada kelainan sedikit.  Ini akibatnya jika derhaka kot, saya guna resepi yang selalu ikut, cuma gula merah gantikan dengan gula pasir dan tambah paste keladi (tak jumpa tepung keladi/ taro).


Penyaram Keladi
Sumber:  Mulia


Bahan-bahan
500gm tepung gandum
100gm tepung beras
650ml air panas
sedikit garam
500gm gula pasir
2 sudu makan paste keladi
minyak secukupnya


Cara Penyediaannya
* Campur gula bersama dengan air panas, kacau hingga gula larut.  Ketepikan biarkan hingga suam
*  Campur tepung dengan garam dan masukkan air gula.  Kacau guna whisk hingga sebati.  Jika bimbang ada benda asing daripada tepung atau gula boleh lah tapiskan adunan.
*  Tambahkan paste keladi dan gaul sebati.  Perap adunan selama beberapa jam atau semalaman.
*  Panaskan 2/3 cawan minyak dalam kuali kecil yang melengkung (guna api perlahan).  
*  Tuang satu senduk adunan di tengah-tengah kuali.  Biarkan kuih masak dari tepi hingga ke tengah baru siram-siramkan minyak pada kuih atau diterbalikkan.  Angkat dan toskan minyak.
*  Goreng satu persatu hingga habis.
 


Komen dari en.Abe, sedikit manis (kadar kemanisan gula pasir dan merah tak sama, so kena kurangkan sedikit).  Saya ada menyimpan adunan lebihan dalam chiller, sebab adunan mengikut resepi ini memang agak banyak jika makan berdua.  Goreng sehari selepasnya itu masih elok, rupa paras cucur pun cantik (perlu keluarkan terlebih dahulu dan biarkan dalam suhu bilik kemudian goreng).
Wassalam.