nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Temple. Show all posts
Showing posts with label Temple. Show all posts

Monday, 6 March 2017

Sleeping Buddha - Wat Photivihan, Tumpat


Assalam...
Terlanjur sampai ke Tumpat, Kelantan kami bawa dua orang ini singgah temple siam (lebih suka panggi wat siam) yang menempatkan patung sleeping buddha terbesar di Asia.  Di jajahan Tumpat ini sebenarnya terdapat beberapa lagi patung buddha besar antaranya yang berdiri dan yang duduk.  Sebenarnya tak pernah singgah pun, walau pun dah beberapa kali berkunjung ke tumpat, kami lebih gemar ke tempat melontar di Pengkalan Kubor.



Legend untuk seluruh kawasan temple sebagai panduan kepada pelawat.  Yang bawa tu tak tahu simbol apa dan untuk apa terletak di tengah dekat dengan pintu masuk.


Ini pun tample jugak, ada beberapa tample kecil sebenarnya dalam kawasan ini.  Agaknya setiap temple tu dibina dengan tujuan tertentu.


Sebenarnya ini pertama kali saya melawat wat siam yang ada di Malaysia.  Tokong buddha kepunyaan orang cina di Sandakan dan Penang tu  pernah lah.  Ada perbezaan antaranya tapi tak pandai nak cerita.


Patung singa


Rumah penduduk yang menjadi komuniti di kawasan temple Wat Photivihan, Tumpat.


Patung-patung yang lebih kecil yang terletak di bawah hadapan sleeping buddha.


Saya ingat ini tempat duduk, rupanya tempat berteleku penganut buddha ketika berdoa.


Dua orang ini tengah buang hajat dan baling duit syiling kot ke dalam mangkuk hitam dekat patung tu.  Takde syiling pun yang masuk mangkuk tu, semua berterabur masuk kolam air tu.  Yang seorang lagi tak sempat baling, syiling dah jatuh dalam kolam.


Ambil gambar buat kenangan pernah sampai di Sleeping Buddha yang terbesar di Asia Tenggara yang terletak di Tumpat ini.  Semasa kami tiba tiada pula pelawat lain, serba salah nak masuk, boleh melawat ke tidak.


Sebenarnya sesiapa pun boleh masuk melawat di kawasan ini percuma.  Kalau mengenai hukum berkunjung ke tempat ibadah agama lain tu kena rujuk yang pakar.
Wassalam.