nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Tuesday, 28 June 2016

Janggut Sotong Goreng


Assalam...
Biasanya kalau pergi pasaraya Aeon (dulunya Jaya Jusco) salah satu tempat faveret nak lepak sambil menjamu selera adalah di food court dia.  Banyak makanan boleh dijadikan pilihan lagi best time happy hour dia sebab ada diskaun.  En.Abe tak pernah miss untuk memilih janggut sotong goreng ini (nama tu saya yang bagi).  Sebab harga sotong ikut berat timbangan, ambil sikit saja harga dah berapa, tak murah tau.



Suatu hari tu dapat kepala sotong yang agak banyak, puas juga mencari resepi nak memasaknya.  Lepas buat sambal, buat tumis pula, buat masak hitam, ulang lagi buat sambal tapi masih berbaki.  Mengenangkan en.Abe suka sangat beli janggut sotong goreng kt Aeon, saya pun cuba buat jugak.  Buat ala-ala pun jadilah yang penting sedap.  Saya rujuk resepi dari sini walaupun saya hanya menggunakan janggut sotong.  Sebagai rujukan akan datang saya cnp resepinya di sini.




JANGGUT SOTONG GORENG
Sumber: Ayu S'pore
Sumber Kedua: Kak Rose

Bahan-bahan; 
500g sotong
1 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
1 biji telur
sedikit garam & lada sulah
1/2 sudu Italian herbs ~ tak ada, ganti dgn serbuk kari
1 sudu kecil paprika (kak rose x de, x letak)1 sudu kecil serbuk cili



Cara Penyediaannya;
*  Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
*  Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
*  Pukul telur sikit dan masukkan sotong, ketepikan.
*  Gaul tepung, baking powder, garam, lada sulah, italian herbs, paprika dan serbuk cili.
*  Masukkan sotong yg telah digaulkan dengan telor, salutkankan sotong dengan tepung.
*  Goreng dalam minyak terendam hingga kekuningan.
*  Hidangkan dengan Sos Tatar dan sos cili. 


Wassalam.

Thursday, 23 June 2016

Peria Goreng Telur Masin.


Assalam...
Sayur peria walaupun rasanya pahit dan kurang digemari oleh kebanyakkan orang.  Namun dalam keluarga kami semua orang menyukainya,  bukan hanya buah peria yang dimasak, tetapi daun atau pucuk peria juga boleh dibuat sayur.  Masaklah dengan cara apa sekali pun tetap menjadi kegemaran dan tidak akan ditolak.  Semakin pahit semakin sedap sayur ini.



Peria Goreng Telur Masin
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
1 biji peria sederhana besar
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
Sedikit halia
Garam
Telur masin - rebus dan hancurkan isinya
Minyak masak
Air jika perlu


Cara Penyediaannya.
* Tumiskan bawang dan halia hingga layu.
*  Masukkan peria, letak sedikit air dan tumis sekejap hingga separuh masak.
*  Masukkan telur masin yang telah di hancurkan.
*  Masukkan garam, sesuaikan rasanya dan angkat.



Wassalam.

AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH


Assalam...
Pemanis mulut agar-agar, puding atau sebarang dessert sejuk atau berkuah amat laris ketika bulan puasa ini.  Agar-agar santan ini buat sebelum bulan puasa lagi hari tu untuk makan-makan dengan kawan-kawan.  Sebab tahun ini bulan puasa kami mengamalkan konsep berjimat cermat, berbuka hanya dengan satu lauk, air dan buah kurma.  Jadi belum ada lagilah juadah penuh meja melainkan satu hari itu berbuka dengan kakak ipar di Shah Alam, itupun beli dari param (pasar ramadhan) jer.   




Agar-agar Santan Gula Merah
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
20gm serbuk agar-agar
1 litre air
500ml santan kotak
2 biji telur - pukul sedikit
Gula merah secukup rasa
Sedikit garam


Cara Penyediaannya
* Campurkan serbuk agar-agar, gula, garam dan air.  masak hingga gula hancur.  Jika guna agar-agar strips, pastikan aga-agar betul-betul hancur baru masukkan gula.
*  Masukkan santan, dan biar mendidih seketika.
*  Tuang telur yang telah dipukul hingga kembang perlahan-lahan sambil kacau perlahan di permukaannya.
*  Biar mendidih seketika sambil jangan berhenti mengacau di permukaannya.  Tutupkan api.
*  Tuang dalam acuan yang digemari dan sejukkan.
*  Bila sudah sejuk, boleh masukkan ke dalam peti ais.



Suka dan syukur sangat kita sebenarnya, sebab sekarang ini kerja bersendirian tidak memungkinkan untuk balik awal, cantik aturan Allah.  Jadi tak payah nak terkejar-kejar balik awal, masak beriya2 macam tahun-tahun sebelum ini (dasar pemalas masak) lagi pun.  Oklah, Selamat berbuka puasa kawan-kawan.
Wassalam.

Ikan Goreng Tauchu


Assalam...
Waktu bersahur memang mencabar bila kita tidak ada selera untuk menjamah makanan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang bekerja menggunakan banyak tenaga pada waktu siang.  Kalau masih tercari-cari lauk pembuka selera ketika bersahur nanti bolehlah cuba sediakan ikan goreng taucu ini.  Insha Allah berselera nak makan dan bertambah-tambah.  Resepi ini saya dapat daripada mak su, hasil menyibuk di dapur ketika beliau sibuk menyediakan makan tengah hari untuk kami yang berkunjung pada suatu hari. 




Ikan Goreng Taucu
Sumber: Mak Su (Keratong 4)

Bahan-bahan
1 kg ikan nyok-nyok (putih) - boleh gantikan dengan ikan lain seperti tongkol, selar atau mambung
Serbuk kunyit
Garam
-  Garam kunyitkan ikan, 
-  Goreng ikan terlebih dahulu dan ketepikan.

2 sudu besar taucu
2 ketul halia*
2 biji bawang besar*
4 biji bawang kecil*
6 biji bawang putih*
2 biji cili hijau - patah 2
2 biji cili merah - patah 2
Cili padi - ikut pedas yang dikehendaki
Garam dan serbuk perasa
Minyak masak
Air.


Cara Penyediaannya
*  Racik halus bahan bertanda '*'.
*  Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang kecil dan halia hingga layu.
*  Masukkan taucu, tumis lagi hingga naik bau.  Masukkan air dan biarkan mendidih seketika.
*  Masukkan ikan, bawang besar dan cili.
*  Sesuaikan rasanya terlebih dahulu sebelum masukkan garam sebab ikan goreng telah digaul dengan garam dan rasa taucu itu sendiri telah sedia masin.  
*  Klau suka yang jenis kering, biar merenih hingga kuah pekat.
*   Angkat dan hidang. 
 
 


Kadang saya suka juga buat yang berkuah seperti di bawah ini dan masukkan sedikit sayur seperti terung panjang atau cendawan kering yang telah di rendam terlebih dahulu.
 


Selamat bersahur kawan-kawan, esok kita dah masuk Ramadhan yang ke-18.
Wassalam.

Wednesday, 22 June 2016

KEK GULA HANGUS CARA PERAP


Assalam...
Ini antara barang yang wajib dalam list ketika hendak balik kampung sebab ayah suka sangat makan kek ini berbanding yang lain.  Namun kena kontrol jugak pengambilannya sebab ayah kan ada masalah jantung dan tanda-tanda diabetik.  Tak sampai hati pula bila sampai kampung nanti ayah tanya tak bawa balik kek ke?  Alahai...serba salah dibuatnya, takut kalau bawa balik selalu, terlebih makan boleh terjejas kesihatan beliau.  

Selalu kita buat menggunakan resepi lama yang kita ada, buat terus bakar, boleh rujuk di sini.  Ada yang kata kaedah itu susah untuk mendapatkan hasil yang sempurna, kurang moist atau kurang bersarang berbanding jika menggunakan kaedah perap.  Kali ini, kita cuba buat yang guna kaedah perap selama 3 - 4 jam pula.  Hasilnya tetap menjadi dan sama dengan yang sebelum ini.  




Kek Gula Hangus
Sumber: Pelbagai


Bahan-bahan
4 biji telur
1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar majerin
1 cawan susu pekat
1 sudu esen vanilla
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bicarbornate


Cara Penyediaannya
* Sediakan gula hangus, masak hingga perang kemudiaan masukkan air panas.  Masukkan majerin hingga larut dan ketepikan biar sejuk.
* Ayak tepung bersama soda bicarbornate.
* Pukul telur bersama esen vanilla hingga kembang.
* Masukkan susu kedalam adunan telur dan pukul hingga sebati.
* Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
* Campurkan adunan dengan larutan gula hangus dan perap selama 3 hingga 4 jam sebelum di bakar.
*  Bakar hingga masak dengan suhu lebih kurang 190'C selama 60 minit.



Jadi kalau ada banyak waktu boleh lah try yang cara perap ini dan kalau nak segera hanya guna kaedah yang biasa tu, cuma pastikan air gula betul-betul sejuk.
Wassalam.

Cucur Udang Kangkung


Assalam...
Bulan posa ini, banyak betul mengimbau kenangan dengan orang-orang yang pernah hadir dalam hidup, sama ada ahli keluarga atau kawan-kawan yang lama tak bersua atau langsung tidak diketahui jejaknya.  Cucur udang kangkung ini misalnya teringat kat seorang adik yang pernah duduk satu rumah sewa dulu.  Dia selalu sediakan cucur ini untuk minum petang atau ketika hendak layan cerita hindustan kenen kan pula dengan air teh panas fuhh!!.  Memang sedap dia buat cucur udang dan kangkung sebab masak sepenuh hati dan perasaan kan.  Kalau ada yang masih buntu nak sediakan apa untuk berbuka nanti boleh try yang ini sebab senang sangat.
 

Cucur Udang Kangkung
Sumber: Zetty Amilza

Bahan-bahan
Isi udang
Kangkung - potong pendek
Tepung gandum
Bawang besar - cincang
Cili merah - hiris halus
Garam
Air 
Minyak untuk menggoreng
 


Cara Penyediaannya
*  Satukan sebuah bahan kecuali minyak dan air, gaul dan sebatikan.
*  Tuang air sedikit demi sedikit dan kacau rata hingga dapat adunan yang sesuai untuk buat cucur.  resepi main agak-agak saja. 
*  Sendukkan ke dalam minyak panas, dan goreng hingga kekuningan atau masak.
*  Bila dah masak, toskan guna kertas dapur dan hidangkan bersama sos cili atau sos cili thai.


P/s - Kalau Zetty terbaca coretan ini, semoga awak berada dalam lindungan Allah SWT bersama keluarga dan sembuh dari segala penyakit.
Wassalam.

Monday, 20 June 2016

Senja Di Sepitang, Sabah


Assalam...
Santai petang kami di Esplanade Sepitang sementara menunggu matahari terbenam terpaksa diringkaskan kerana cuaca yang tidak menyebelahi petang itu.  Dapat menyaksikan sekejap keadaan di kawasan tepi laut itu sudah cukup membuatkan hari kami.  
 

Tempat yang kami nak duduk di tengah laut terpaksa ditinggalkan kerana hujan dan angin kuat yang mula bertiup.
 

Ini pemandangan ketika mula-mula sampai, dapat melihat kapal-kapal berlabuh di luar pesisir Teluk Brunei.  Saya agak kapal-kapal itu berlabuh di kawasan perairan Pulau Labuan dan Negara Brunei Darul Salam.  Tetapi sebelum senja melabuhkan tirainya, awan gelap sudah menutupi langit beriringan bersama hujan, tak dapatlah nak melihat sunset di Sepitang.
 




* Ada hikmah dikurniakan awan gelap dan hujan, untuk kami tidak berlama-lama di situ kerana selepas itu akan menempuh perjalanan jauh.
Wassalam.

Thursday, 16 June 2016

Kuih Akok Che Doh, Limited Edition...


Assalam...
Bulan puasa ini, rugi kalau tak dapat menikmati kuih akok che doh.  Rugi sebab ianya limited edition tau, bulan-bulan lain takde hanya timbul ketika bulan Ramadhan yang mulia ini.  Kat tempat lain memang ada berlambak orang jual kuih akok, sepanjang masa ada kan terutama di pantai timur.  Tetapi ini special sebab kuih akok yang ini merupakan air tangan mak mertua, buat ketika bulan puasa sahaja untuk jualan di kampung.  So apalagi anak-anak dan menantu kalau nak rasa akok che doh mo kita balik kampung.


Kuih Akok Che Doh (saya yang bagi nama) sempena nama gelaran orang kampung pada si tukang buat kuih akok ini.


Tahun ini tak berpeluang lagi balik kampung dan  merasa kuih akok limited edition ini.  Biasanya saya suka jadi tukang kacau di dapur, sambil-sambil tolong boleh intai bagaimana cara pembuatan kuih akok tradisi ini.


Bahan utama, telur, gula, santan dan tepung beras.  Sambil kacau boleh belajar dan dapatkan tips buat kuih akok.  Tukang buat pun tidak lokek bagi resepi, tapi tak berpeluang lagi nak mencuba.


Kuih ini, bagi yang tak suka bau telur, mungkin susah nak terima.  Memang banyak guna telur, tetapi mak mertua selalu buat akok pandan, jadi hanyir telur tu terpotong dek wangi daun pandan.


Beginilah adunan yang telah siap ditapis dan sedia untuk di bakar.


Acuan akok tu mahal juga, kalau kat Pasar Payang Terengganu atau Pasar Siti Khadijah Kelantan, acuan tembaga harga mencecah ratusan ringgit jugak.


Yang tembaga ini, hari tu tengok harga RM250, telan air liur jap.  Tetapi nak yang tradisi dan hasil yang terbaik kenalah guna acuan terbaik juga kan.



Dah jom kita bakar kuih akok.  Mak mertua bakar akok guna kaedah kombinasi baru dan lama, separa tradisional, bahagian bawah bakar guna dapur gas dan bahagian atas guna sabut kelapa.  Jadi bau-bau asap tu tetap ada (teringat pulak Kedai Bau Asap Eh, kat Terengganu).



Acuan kena lenser ngan minyak dan betul-betul panas baru boleh masukkan adunan.   Masa tuang adunan, kalau tak ada bunyi serrrrr tu maksud tak cukup panas lagi ye adik-adik.


Kaedah membakar akok, separa tradisional.  Yang duk bandar tu, bakar dalam oven pun boleh.


Kuih akok yang dah masak memang kembang setaman, tapi bila dah keluarkan dari acuan, akok akan mengecut.


Akok yang dah siap susun elok-elok atas loyang untuk disejukkan terlebih dahulu.  Api kena jaga, untuk mengelakkan tergaring macam dalam gambar bawah ini (tapi saya suka jer makan yang garing macam tu). 


Akok yang sudah sejuk bolehlah susun berdakapan seperti ini.  Ini yang sedia untuk di pack dan dihantar ke kedai.


p/s- mencari waktu nak menyelit balik kampung untuk berbuka puasa dengan keluarga mertua dan makan kuih akok.
Wassalam.

Monday, 13 June 2016

Ayam Panggang Paprika Ala Che Nasa


Assalam...
Iftar hari ke-7, masih amalkan konsep berbuka puasa dengan apa yang ada, masak apa saja stock yang ada di dalam peti ais.  Walaupun hari ini sama-masa bercuti, hanya duduk di rumah membuat sedikit spring cleaning selebihnya berehat.  Niat nak siapkan sedikit kerja ofis yang dibawa balik tak menjadi, esok sajalah.


Menu ini pun dah dekat nak berbuka baru terlintas nak makan apa, mula-mula itu nak buat nasi goreng saja sebab ada lebihan nasi masa bersahur subuh tadi.  Sebab dia nak masak, kita pun minta yang mudah saja, kalau boleh hidangan sepinggan lengkap kata orang.  Kalau masak nasi mesti nak fikir masak lauk pauknya lagi kan.  So terlahirlah menu ayam panggang ini, letak ubi kentang dapat menggantikan nasi.  Sebab tiada herb segar, jadi berlari sebentar ke jaya grocer (untung ada supermarket orang kaya dekat rumah orang miskin, senang nak dapatkan benda tok nenek depa) dan capai sebungkus bun yang boleh dimakan bersama ayam panggang. 


Ayam Panggang Paprika Ala Che Nasa
Sumber: Nasa
 
Bahan-bahan
Setengah ekor ayam 
Kentang (potato chart) 
Carrot
Bawang holland
Tomato
Rosemary segar
Thyme segar
Minyak zaitun

Bahan Perasa
Serbuk paprika*
Serbuk lada putih*
Serbuk lada hitam*
Garam*
Oregano*
Tyme*
Basil* 
* campurkan semua bahan, kuantiti bahan adalah serba sedikit dan agak-agak secukup rasa.


Cara Penyediaannya
* Panaskan oven 180'C dan sediakan loyang untuk memanggang.
* Potong sayur-sayuran dalm bentuk kiub besar.
* Letakkan ayam yang telah dilumur dengan minyak zaitun ke dalam dulang pembakar.
* Letakkan potongan sayur-sayuran di sekeliling ayam.
* Lurutkan daun thyme dan rosemary segar dan tabur di atas ayam.
*  Akhir sekali taburkan campuran bahan perasa ke atas ayam dan sayur-sayuran.
*  Bakar ayam selama 45 minit atau sehingga masak.



Jika hendak menyediakan untuk ahli keluarga yang ramai, bolehlah gunakan seekor ayam.  Cuma tambahkan kuantiti sayuran dan bahan perasa.  Sayur lain seperti labu, terung panjang boleh digunakan kalau nak ganti carrot atau ubi kentang.
Wassalam.

Sunday, 12 June 2016

Kek Buah Kukus


Assalam...
Salam Ramadhan kareem, semoga segala amal ibadah kita pada bulan ini diterima oleh Allah SWT.  Tahun ini juadah berbuka puasa tak beriya jika dibandingkan tahun-tahun lepas, juadah sama macam hari-hari biasa yang jadi kelainan sebab ada tambahan buah kurma.  Berbuka dengan apa yang ada saja kali ini, lagi pun tahun ini berbuka puasa lebih banyak di tempat kerja masing-masing, dekat isyak baru balik.  Kiranya masak-masak dan bazar ramadhan belum lagi setakat ini, bagus jugak permulaan yang baik untuk mendidik diri agar jangan melampaui batas mengambil makanan seperti bulan-bulan sebelumnya.


Jika ada antara kawan-kawan, adik kakak yang merancang untuk menyediakan juadah pemanis mulut untuk  hari raya ini.  Boleh lah mencuba resepi kek buah kukus ini.  Resepi lama pemberian dari seorang sahabat, tengok ukuran bahan pun guna kati, gelas semua belum sistem metrik lagi.  Setiap kali nak makan kek buah cara kukus memang selalu guna resepi ini saja sebab hasilnya menjadi dan pas pada tekak kita, tidak terlalu manis.


Kek Buah Kukus
Sumber: Azie (Norazimah)

Bahan-bahan
1 gelas gula (untuk buat caremel / gula hangus)
campurkan dengan 1 gelas air - sejukkan.
1 kati (600gm) tepung gandum
1/2 kati (300gm) gula castor
500gm mentega
4 sudu teh cream of tartar
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila
6 biji telur gred A
500gm campuran buah-buahan kering (mix fruits)



Cara Penyediaannya
* Sediakan gula karemel terlebih dahulu dan sejukkan.
* Sediakan loyang pengukus 10" x 10", gris dengan butter, dan lapikkan dengan kertas.
* Sediakan periuk pengukus yang sesuai.
* Ayak tepung bersama dengan cream of tartar, baking powder dan soda bikarbonat terlebih dahulu.
* Gaulkan buah campur dengan sedikit tepung.
* Pukul mentega bersama gula hingga putih.  Masukkan telur sebiji demi sebiji hingga habis.
* Masukkan esen vanilla dan buah campur.  Gaul sebati.
* Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil gaul sebati.
* Akhir sekali masukkan karemel ke dalam adunan dan sebatikan.
* Tuang adunan ke dalam loyang.  Tutup atas loyang dengan alminium foil untuk mengelakkan air kukusan jatuh terkena kek.
*  Kukus kek selama 3 jam.  
*  Bila air kukusan berkurangan tambahkan air menggunakan air panas. 
*  Selepas masak, sejukkan kek terlebih dahulu daru keluarkan dari loyang.


Kalau guna resepi ini, dapat sebiji kek yang besar, jadi kalau rasa terlalu banyak bolehlah buat untuk setengah resepi saja.  Kadang jadi masalah pula nak mengukus bila loyang terlalu besar, pengukus pun perlu besar.
Wassalam.