nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Polewali. Show all posts
Showing posts with label Polewali. Show all posts

Friday, 5 February 2016

Pecal Mak Ros...


Assalam...
Ini bukan pecal yang saya buat, tapi yang dibeli dari penjual pecal yang menjaja pecal setiap pagi keliling kampung mengunakan basikal.  Penjual tu bernama Mak Ros.  Ini sebab rindu nak makan pecal Mak Ros, pulak jauh, entah bila dapat merasa lagi.  Lepas mak ros habis berjualan pecal, mak ros mengambil upah mengurut orang yang baru lepas bersalin atau sesiapa saja yang memerlukan khidmat mak ros (perempuan saja).
 

Bahan utama pecal Mak Ros, betik muda, sayur kangkung, nasi impit, kerepek dan kuah kacang.
 

Nampak kuah kacang tu macam cair jer, tapi rasa dia memang sedap.
 

Susun nasi impit dalam pinggan, letak hirisan betik, kangkung, pecahkan kerepek ubi (opak ubi) atasnya kemudian siram dengan kuah kacang dan kuah cili......Wallaa sedapnya.
 

Mak sejak akhir-akhir ini agak memilih untuk makan sayur, pecalnya hanya nasi impit, kerepek dan kuah kacang seperti ini.  Satu lagi tak nak pedas. 
 

Cuba teka berapa agak-agak harga sepinggan pecal seperti gambar di atas? 
Pecal yang complete bahan dan sayur-sayuran semua, nilai kalau dalam ringgit kurang daripada 2 ringgit dan yang tanpa sayur hanya 1 ringgit sahaja.  Murah sangat kan tanpa GST lagi.
Wassalam.

Wednesday, 11 November 2015

Senja Di Polewali.

Assalam...
Terjumpa pantai ini secara tak sengaja.  Dalam perjalanan balik dari Soppeng ke Matakali, en.Abe tukar driver pertama mengemudi walau dia tiada surat izin mengemudi.  So bila ternampak ada road block di depan cepat-cepat dia belok masuk kawasan kampung dan di hujung kampung jumpa pantai yang tiada seorang pun antara kami yang tahu namanya.  Yang pasti dalam kawasan Polewali.
Gambar atas, ketika melewati pesisir pantai Mirring.  Takde permintaan untuk singgah ambil gambar di sini sebab tu driver menonong jer.
Inilah pantai dihujung kampung yang ditemui, konon-konon sengaja nak singgah bersiar-siar. 

Sebelum beredar dari pantai, sempatlah ambil gambar suasana pantai dan senja...gambar orang-orang yang bersama dalam kembara tiada.  Semua dah kepenatan dan tidak sabar nak meluruskan sendi-sendi.  
Gambar di bawah senja dari tempat main layang-layang, Desa Indu Makkombong, Matakali.
Wassalam.