Showing posts with label Polewali. Show all posts
Showing posts with label Polewali. Show all posts

Wednesday, 26 December 2018

Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)

Assalamm.
Jika ada orang yang bertanya nak masak kari kena letak rempah kari atau tidak? Jangan lah cepat hentam orang tu kata soalan bodoh atau sebarang kata nista ye.  Sebab saya dah jumpa jawapan bagi soalan tu, inilah dia masak kari yang tidak menggunakan rempah kari.  Memanglah rasa kari tu tak macam kari mamak tetapi ini lah yang mereka gelarkan sebagai masak kari (nasu kari).   


Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)
Sumber: Tanta Suma

Bahan-bahan
3 kg potongan daging kambing (bahagian tulang)
1/2 cawan air asam jawa
1 sudu serbuk kunyit
1 liter santan
Garam secukupnya
Serbuk perasa secukupnya
Gula merah (kabung) 
Bawang goreng secukupnya
Air secukupnya

Bumbu blend dan tumisan
10 biji bawang merah
1 labu bawang putih
10 batang serai
4 inc. halia
4 inc. lengkuas
20 biji cili merah - buang biji
1.5 sudu serbuk ketumbar 

Cara Penyediaannya
* Bersihkan daging, sebaiknya guna bahagian tulang-tulang. Perapkan seketika dengan air asam jawa, lada sulah dan serbuk kunyit. 
* Sediakan bahan bumbu, blend semua hingga halus dan tumis hingga naik bau.
* Masukkan perapan daging kambing ke dalam tumisan bumbu, gaul sebati.
* Tambahkan air dan reneh hingga daing empuk.
* Bila dah empuk, masukkan gula merah dan garam.
* Tambahkan dengan perasa dan santan.  Biarkan mendidih hingga sekata dan sesuaikan rasanya.
* Taburkan bawang goreng sebelum menghidangkan kari kambing. 

Nota - Menu ini juga sesuai jika ditukar dengan daging lembu, daging kerbau, daging kuda atau ayam.

Sejak akhir-akhir ini memang banyak menu kampung (masyarakat Bugis) yang akan dipost sementara masih menyimpan resepi dan sila abaikan jika tidak berkenaan.
Wassalam.

Sunday, 4 November 2018

Kuih Jatuh Bangun atau Cungkir Balik

Assalam...
Kelakar sungguh nama kuih ini ketika pertama kali dengar mak saudara saya cerita.  Walaupun bunyinya kelakar tetapi of course lah sedap bagi penggemar manisan.  Nama tu mungkin sebab kuih ini perlu dihidangkan atau dicantikkan yang bahagian bawah.  Jadi sebelum bahagian bawah kuih dimekapkan kena lah cungkirkan terlebih dahulu (terbalikkan bahagian bawahnya).  Dengan kata lain yang dah jatuh terjelepuk di angkat untuk diletakkan di bahagian atas, jadilah nama jatuh bangun.  Jangan jatuh tak bangun-bangun sudahlah.  Resepi boleh semak di bawah tu, saya rasa boleh kurangkan sukatan gula merah untuk kurangkan manisnya.


Kuih Cungkir Balik (Jatuh Bangun)
Sumber: Hjh Jumria

Lapisan Gula Merah
1 gelas gula merah
3 biji telur
1/2 gelas minyak masak
Loyang 9 x 9
1 helai plastik (yang muat untuk loyang)
Pengukus

Cara penyediaannya
* Kacau gula dengan telur hingga larut dan sedikit kembang.
* Masukkan minyak, kacau hingga sebati dan ringgan.
* Sediakan kukusan dan loyang yang dilapisi dengan plastik tahan panas.
* Tuangkan adunan gula merah, ratakan pada dasar loyang.
*  Kukus hingga masak lebih kurang 15 - 20 minit (lekang di tepi).
*  Tuangkan lapisan kek di atasnya dan kukus lagi hingga masak.



Lapisan Kek (Hijau atau Kuning)
3 biji telur
2/3 gelas gula pasir
2/3 gelas tepung gandum
1/2 sudu teh TBM (ovallete)
1/2 sudu teh baking powder
Pandan paste atau pewarna kuning secukupnya
Kacang kenari cincang atau almond nib

Cara Penyediaannya
* Mixer gula, telur, tbm dan baking powder hingga kembang dan putih gebu.
* Perlahankan mixer, masukkan tepung, mixer lagi hingga adunan sebati.
* Tambahkan pandan paste atau pewarna kuning.
* Tuang lapisan kek ke atas lapisan gula dan kukus hingga masak (lekang di tepi).
* Keluarkan kuih dari loyang ketika masih panas dengan mengangkat plastik lebihan di tepi.
* Terbalikkan kuih ke atas loyang yang sesuai, lapisan gula berada di atas, buka plastic dan taburkan kacang kenari cincang (almond nib).
* Potong dan hidangkan setelah sejuk.

Kuih cungkir balik (Jatuh Bangun) yang dihidangkan bersama kuih bandang (nagasari) ketika majlis doa selamat.  Style kampung yang masih guna dulang untuk menghidang makanan kepada tetamu.
Wassalam.

Tuesday, 30 October 2018

Menikmati Senja Di Pantai Bahari, Polewali Mandar

Assalam...
Selepas beberapa hari bersedih dan memerap di rumah kakak, sepupu saya bawa keluar ambil angin di pantai.  Jangan sedih-sedih, hidup kena diteruskan, kami singgah di Pantai Bahari yang terletak di pinggir Kota Polewali, ibu kota bagi Kabupaten Polewali Mandar.  Dinamakan Pantai Bahari sempena pantai ini terletak di Jalan  Bahari.  Kawasan pantai ini dahulu sibuk dengan aktiviti pelabuhan yang mengendalikan pengangkutan barangan hasil bumi Polewali dan pulau-pulau sekitarnya seperti beras, kelapa dan hasil laut.  Setelah ditukar fungsinya kepada kawasan rekreasi aktiviti pelabuhan telah berpindah ke tempat lain dan proses menaik taraf pantai telah dilakukan.


Pernah singgah di sini tapi petang itu tak sempat bersantai sebab hujan.  Sebenarnya petang tu kami nak pergi beli ikan segar di pasar tradisi dihujung sebelah jeti.  Sebab cuaca agak baik dan ditemani oleh sepupu-sepupu yang belum pernah berkunjung ke sini, sempat pesan jus sambil menunggu matahari terbenam. 


Sekadar bermain ombak ok kot, tapi untuk mandi kurang sesuai sebab banyak sampah sisa hasil pertanian yang dihanyutkan oleh ombak ke pantai.  Arham (anak sepupu) pulun bergolek dan main pasir sebab kami tak bagi dia mandi.


Matahari yang semakin berlabuh.


Tela-tela nama makanan ini, saya main order saja sebab namyanya unik.  Sedap bagi saya. Pulun saya dan Arham makan benda ini.  Ubi kayu rebus, digoreng semula dan digaul dengan serbuk berlado (macam serbuk cili) ada jual paste kata mereka.


Sesukaan saya memang selalu tak sama dengan yang lain.  Mereka lebih suka minum jus alpukat (ovacado), saya lebih suka dengan sirsak (durian belanda).


Senja itu tetap cantik walau hadirnya seketika, teringat lagu berkenaan senja yang arwah mak pernah ajarkan dulu.  Ish bertambah sedih pula, 
 "Siang telah berlalu 
Kerinduan telah tiba
Tiba masanya mengingati orang yang jauh di sana
Telah jauh pergi tak pernah kembali
Tanpa ada khabar, tanpa ada pesan yang datang".
๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Semoga dapat kembali lagi ke pantai ini bersama-sama mereka.  Sesungguhnya kebersamaan yang walau sekejap itu sangat membahagiakan dan semoga hubungan silaturahim ini terus terjalin walaupun orang tua kami seorang demi seorang dijemput Ilahi. Amin.
Wassalam.

Wednesday, 24 October 2018

Hari Itu Telah Tiba....

Assalam...
Suatu hari nanti, namaku juga pasti terukir di situ... bukan pada bintang... hanya pada batu nisan.
Al Fatihah, untuk bondaku.

Sesungguhnya dikau pinjaman Allah yang terindah dan palingku sayang selepas Pencinta dan RasulNya, semoga kehidupan dunia jadi asbab menyatukan kita kelak...Amin Ya Rabb.
Wasalam.

Saturday, 30 June 2018

Chocolate Peanut Cookies


Assalam...
Sebelum balik ke sarang hari tu, kak Soda bekalkan sebotol kecil amonia dan resepi untuk biskut coklat kacang (bukan nama sebenar).  Tidak diketahui nama sebenar biskut ini sebab kak Soda pun hanya panggil kueh coklat saja, mereka panggil ini kueh mentega dalam kategori kueh kering untuk yang macam ini mereka tak panggil biskut.  Pembahagian nama kueh simple ada 2 kategori kueh basah, kueh kering yang lainnya sebagai jajan, kekacang atau keropok.  Kueh kering pula kueh mentega (based majerin atau mentega), bangkek atau baulu.  Kenali jenis kueh dan fahami istilah dan perbezaan nama,  itulah topik sembang kami petang itu sambil berbaring di beranda dapur.


Saya tak ada acuan kecil untuk bakar biskut, jadi nak buat ketul-ketul tu saya guna scop buah.  Kena buat adunan ketul-ketul kecil sebab biskut ini akan mengembang bila dibakar.  Tengok dah mekar sejambak batch pertama sebab guna scop yang besar.


Amonia yang dibekalkan oleh kak Soda ketika saya nak bergerak balik KL hari tu.  Kedai bahan bakeri ada jual serbuk amonia dalam paket, bukan dalam botol begini.


Chocolate Peanut Cookies
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
500 gm mentega
400 gm gula
5 biji telur
2 gelas minyak masak
400 gm kacang tanah - sangai dan tumbuk kasar
1 sudu teh ammonia
1 sudu makan baking powder
100 gm serbuk koko
200 gm tepung jagung atau guna 2 pkt tepung hong kwee (warna putih)
1 kg tepung gandum


Cara Penyediaannya
*  Pukul telur, mentega, gula, baking powder dan amonia hingga kembang dan putih.
*  Masukkan kacang tanah dan minyak masak.
*  Tambahakan serbuk koko, tepung jagung atau hong kwee.
*  Campurkan dengan tepung gandum.   Gaul dan sebatikan adunan sehingga boleh dibentuk (adunan agak lembik dan tidak sesuai diterap).
*  Adunan boleh dibakar dalam mould biskut yang kecil atau bulat-bulatkan, tekan dengan garfu dan susun dalam tim pembakar.
*  Bakar dengan api sederhana hingga masak. 
*  Biarkan biskut sejuk sebelum menyimpan dalam bekas kedap udara.


Semakin berkobar-kobar nak mengumpul resepi keluarga dari insan-insan istimewa yang masih ada di sekeliling.  In Sha Allah diberi peluang dan kudrat.  Cukuplah masa dengan mama dulu dah dibazirkan, masa tu belum ada kesedaran nak bertanya dan belajar.
Wassalam.

Friday, 5 February 2016

Pecal Mak Ros...


Assalam...
Ini bukan pecal yang saya buat, tapi yang dibeli dari penjual pecal yang menjaja pecal setiap pagi keliling kampung mengunakan basikal.  Penjual tu bernama Mak Ros.  Ini sebab rindu nak makan pecal Mak Ros, pulak jauh, entah bila dapat merasa lagi.  Lepas mak ros habis berjualan pecal, mak ros mengambil upah mengurut orang yang baru lepas bersalin atau sesiapa saja yang memerlukan khidmat mak ros (perempuan saja).
 

Bahan utama pecal Mak Ros, betik muda, sayur kangkung, nasi impit, kerepek dan kuah kacang.
 

Nampak kuah kacang tu macam cair jer, tapi rasa dia memang sedap.
 

Susun nasi impit dalam pinggan, letak hirisan betik, kangkung, pecahkan kerepek ubi (opak ubi) atasnya kemudian siram dengan kuah kacang dan kuah cili......Wallaa sedapnya.
 

Mak sejak akhir-akhir ini agak memilih untuk makan sayur, pecalnya hanya nasi impit, kerepek dan kuah kacang seperti ini.  Satu lagi tak nak pedas. 
 

Cuba teka berapa agak-agak harga sepinggan pecal seperti gambar di atas? 
Pecal yang complete bahan dan sayur-sayuran semua, nilai kalau dalam ringgit kurang daripada 2 ringgit dan yang tanpa sayur hanya 1 ringgit sahaja.  Murah sangat kan tanpa GST lagi.
Wassalam.

Wednesday, 11 November 2015

Senja Di Polewali.

Assalam...
Terjumpa pantai ini secara tak sengaja.  Dalam perjalanan balik dari Soppeng ke Matakali, en.Abe tukar driver pertama mengemudi walau dia tiada surat izin mengemudi.  So bila ternampak ada road block di depan cepat-cepat dia belok masuk kawasan kampung dan di hujung kampung jumpa pantai yang tiada seorang pun antara kami yang tahu namanya.  Yang pasti dalam kawasan Polewali.
Gambar atas, ketika melewati pesisir pantai Mirring.  Takde permintaan untuk singgah ambil gambar di sini sebab tu driver menonong jer.
Inilah pantai dihujung kampung yang ditemui, konon-konon sengaja nak singgah bersiar-siar. 

Sebelum beredar dari pantai, sempatlah ambil gambar suasana pantai dan senja...gambar orang-orang yang bersama dalam kembara tiada.  Semua dah kepenatan dan tidak sabar nak meluruskan sendi-sendi.  
Gambar di bawah senja dari tempat main layang-layang, Desa Indu Makkombong, Matakali.
Wassalam.