nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Sunday, 24 September 2017

Pukis Pandan Cheese


Assalam...
Beli acuan peram cukup punya lama, nasib jer tak  bersarang dek anai-anai.  Acuan ini tak tahu nama tapi panggil acuan kuih pukis jelah sebab selalu orang guna untuk buat kuih pukis.  Sebenarnya nak acu kuih lain pun boleh, dan hajat nak dapatkan hari itu sebab nak guna buat kuih lama yang tok nenek saya panggil kuih buroncong. Minta tolong ke anak sepupu cari kan kat Sabah atau kirim beli jika ada orang yang nak pergi Indonesia.  Biasalah moto dia nak beli barang, beli dulu kemudian peram, lepas 3 4 tahun baru keluarkan dan guna.



So marilah kita buat kuih pukis ini dulu, sebab resepi pun banyak orang share dekat blog dan ig.  Bahan-bahan pun senang nak cari.  Mula-mula kita try dengan pukis pandan cheese dulu, harapnya selepas ini akan banyak variasi pukis yang akan keluar.


Pukis Pandan Cheese
Sumber:  Rahel

Bahan-bahan
250g tepung gandum
150g gula kaster
2 biji telur
65g mentega~cairkan
250ml santan pekat
1 sudu teh esen vanila (Rahel tambah 2 sudu teh pandan paste utk rasa pandan)
1 sudu teh yis
50ml susu pekat manis
1/4 sudu teh soda bikarbonat

Topping:(sesuai selera)
Keju parut @ kepingan keju
Chocolate rice
Kismis




Cara Penyediaannya;
Pukul gula dan telur hingga kembang (gula larut)
*  Masukkan tepung gandum,vanila,pandan paste,soda dan yis,kacau rata.
*  Pukul lagi sambil tuang susu,santan dan mentega secara bertahap.
*  Tutup adunan dengan kain, perap kurang lebih 20 minit hingga mengembang.
*  Panaskan acuan pukis terlebih dahulu,kemudian sapu dengan minyak
*  Tuangkan adunan hingga setengah,kemudian tutup acuan
*  Biarkan adunan masak 3-4 minit,kemudian buka penutup acuan, jika adunan kelihatan masih basah sedikit permukaannya segera taburkan topping.

*  Tutup semula dan biarkan masak sepenuhnya hingga adunan kelihatan kering di permukaan.
*  Angkat.  Siap.
 



Nota- Seeloknya letakkan cheese ketika adunan dah mengeras, kalau letak terlalu awal cheese tu akan cair dan tak nampak gumpalan dia.
 
Wassalam.

Saturday, 23 September 2017

Kek Gula Hangus / Honey Comb


Assalam.

Antara resepi yang mana hasil sarang semut yang begitu sempurna dari segi rasa dan teksturnya.  Kali ini tiada kaedah peram adunan semalam atau beberapa jam.  Siap adun terus bakar atas dapur gas.  Sarang semut atau lubang (honey comb) yang sangat cantik kejadiannya.  Bertuah sangat dapat diajar oleh sabahat saya yang sangat rajin menghadiri kelas memasak.  Kelas masak berbayar tau.  Yang saya ini dapat ilmu free-free saja dari dia, moga bertambah-tambah rezeki Melati selepas ini.  Dapat personal coach memang terbaik lah, kalau lepas ini buat silap lagi tak tahu lah.  Meh lah semak resepinya.



KEK SARANG SEMUT / GULA HANGUS
Sumber: Melati


Bahan-bahan
1 gelas gula pasir
1 gelas air 
200 gm majerin Planta
10 biji telur (gred B)
1 gelas tepung gandum (tambah 2 sudu makan)
1 gelas susu pekat (susu cap junjung)
1 sudu teh baking powder
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanila


Cara Penyediaannya  
* Sediakan loyang atau periuk untuk membakar kek.
* Sediakan gula karemel.  Masak gula hingga larut dan warna perang (awas jangan sampai gula hangit).  
*  Perlahan-lahan masukkan air dan masak hingga mendidih.  Tambahkan majerin ke dalam air gula hingga larut dan tutup api.
* Pukul telur dan esen vanilla hingga kembang.  Tuangkan ke dalam campuran tepung dan serbuk penaik. 
*  Masukkan susu pekat dan air gula, kacau sebati dan masukkan ke dalam loyang pembakar.
* Bakar dengan api perlahan, sekiranya bakar guna oven, suhu 150'C guna api bawa selama 40 minit (atau ikut kepanasan oven masing-masing).
*  Keluarkan kek hanya apabila betul-betul sejuk dan bolehlah dihidang.


Note penaja;-
*  Sahabat saya bakar kek tidak guna oven tetapi hanya guna periuk non stick yang disapu sedikit majerin dan dilapisi dengan kertas minyak.
* Untuk hasil yang memuaskan sahabat saya lebih tekankan penggunaan bahan terpilih seperti telur grad A, majerin (guna Planta) dan susu pekat (Cap Junjung).

Wassalam..

Kek Tapai Pandan


Assalam...
Tapai ubi memang gemar sangat makan jika nak banding dengan tapai pulut.  Ciri-ciri orang lama, memang suka makan benda-benda lama macam tapai.  Mak saya sangat expert buat tapai pulut, hasilnya pasti manis, tapi skill tu tak menurun pula kat saya.  Namun tak jadi masalah sekarang jika nak makan tapai pulut sebab mak mertua pun hebat juga buat tapai ini, time raya saya seorang je kat rumah tu yang makan tapai, anak menantu dia seorang pun tak gemarkan tapai.



Walaupun tidak ada siapa dalam keluarga yang pandai buat tapai ubi, tetapi sukanya lah benda alah ini.  Asal jumpa mesti beli, makan begitu saja.  Teringat ketika di Bandung jumpa penjaja tapai ubi, tapai ubi yang diletak dalam bakul besar, ubi tu pula besar-besar bukan macam kat sini ubinya dah dipotong-potong.

Sebagai melestarikan kesukaan makan tapai ubi, saya pun cuba buat kek yang telah dishare oleh ramai pemilik ig dari Indonesia.  Naik meroyan tengok ig depa dengan gambar dan resepi yang sangat menggiurkan.


Kek Tapai Pandan
Sumber: Ig. ontytikka


Bahan-bahan
300gm tapai ubi kayu, buang uratnya
75ml susu pekat
180gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
5 biji telur
1 sudu teh ovallete
180gm gula pasir
1 sudu makan paste pandan
150gm majerin, cairkan


Cara Penyediaannya
*  Siapkan loyang kek, sapu mejerin dan tabutkan dengan sedikit tepung.  Panaskan oven 160'c (atau mengikut kepanasan oven masing-masing, jangan set oven terlalu panas kerana membakar kek ini mengambil masa yang agak lama).
*  Ayak tepung dan baking powder.
*  Haluskan tapai dengan garfu dan campur dengan susu pekat.
*  Pukul telur, gula pasir dan ovalette hingga kembang, (adunan jadi kental dan warna putih). 
*  Perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tapai sedikit demi sedikit hingga rata.
*  Masukkan majerin cair sedikit demi sedikit sambil gaul perlahan dengan spatula hingga rata.
*  Masukkan tepung dan gaul rata.
*  Tuangkan ke dalam loyang pembakar dan bakar selama 45-60 minit.
*  Test kek menggunakan baking stick (penyucuk cake).  
*  Biarkan kek sehingga sejuk sebelum keluarkan daripada loyang. 



Ini tak tahu kegilaan apa yang buat kek banyak-banyak nie. Balas dendam sebab tak dapat buat masa nak raya.  Jangan persoalkan boleh habis ke tidak? makan seorang memang tak lah, rezeki kena bagi-bagi kat jiran, angkut ke tempat kerja pasti licin.


Kalau nak jual, rasa-rasa ada orang nak beli tak?..
Wassalam.

Friday, 22 September 2017

Kebaya Renda


Assalam...
Koleksi yang pernah menjadi kebanggaan kepada pemakainya dahulu kala.  Lagi pula semua itu adalah hasil kerja tangan sendiri.  Suatu ketika dahulu baju kebaya adalah pakaian sehari-hari kaum wanita sebelum bertukar kepada pakaian moden.  Material daripada kain renda begini selalunya digayakan ketika ada keramaian seperti majlis kenduri kahwin.  Manakala baju kebaya yang dipakai (sehari-hari) sebagai basahan diperbuat daripada material yang kurang mewah.


Kalau melihat meterial dan design kebaya, memang berani mati kan si pemakainya.  Tetapi suatu masa dahulu benda tu sangat biasa, di mana-mana sahaja mereka memakai baju kebaya dengan kain batik sarung.


Renda atau lace yang digunakan juga dari jenis yang berkualiti, french lace.  Kiranya sejak dahulu orang kampung pun dah ada yang mengenali kain renda perancis ini.


Hanya nak abadikan sebagai koleksi kenang-kenangan walaupun diri sendiri tidak pernah memakai baju-baju ini.  Cukup menjadi peminat baju kebaya.


Sejak kecil, paling admired nak sarungkan kebaya kuning nie.  Berangan nak pakai dengan batik lepas dengan sanggul besar di kepala, tapi tak pernah pun sebab sejak azali badan bukan bentuk gitar.


Corak bunga seperti ini, jika diamati seakan sama dengan yang ada dipasaran hingga kini.  Mungkin evolusi kain renda juga sama seperti fasyen baju yang ada pasang surutnya mengikut peredaran zaman.


Material yang sama hanya warna berbeza daripada gambar yang mula.  Boleh ditafsirkan betapa obsesnya si pemakai terhadap kain renda sebegini.


Baju kebaya darilah jawa
Cantik dipakai nyonya melaka
Disulam manis bercorak bunga
Siapa pandang pasti tak lupa.

Cantik dara cantik teruna
Duduk bersama di tepi jeti
Molek sekali si bunga cina
Kebaya merah menawan hati.
Wassalam.

Thursday, 21 September 2017

Aku dan Bidadari Syurga

Assalam...

Copy paste daripada perkongsian yang telah dishare oleh sahabat saya di wall facebook beliau, menarik jom baca wahai kaum wanita sekalian yang bercita-cita menjadi ketua bidadari syurga kelak.

Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya… tapi sebelum itu.
Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.
Mmm..nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu?
Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.
Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut,"Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya.."

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..
Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang bidadari di depan wanita.
Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung? Ohoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur'an.
Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke?

Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.
"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai*ketua bidadari*. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.
Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?
Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?
Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi *`uruban atraaba*, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
"sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka".
Di dalam bahasa Arab, kalimah *`uruban* juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).
Tentang pengertian kalimah *atraaba* pula, nantilah bila ada masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari..*for guys only*.

* * *
Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'.
Betul?
Tapi adakah anda pasti?
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;
Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah,

"Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih."
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.
"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang wanita.
Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..". (au kama qaal)
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?
Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata.
"Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!" Mungkin ada wanita yang berfikir begini.

Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi *shopping* ke?"
"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"
Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir, Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.
Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.
Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan, niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.
Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?
Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua *file/software* yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak 'search' apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.
Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'rekabentuk terbaru'...'latest design' kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.
Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA! Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang ("you're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..
Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.
"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?"
..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..


Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi. "Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi".
belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."

Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra' dan mi`raj.
Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.

Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.
Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.
Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?
Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.
Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!
Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga..termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.
Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).

Hm..Di pasar yang bagaikan *real-life catalogue* ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.
Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka?
Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.
Tapi kalau nak dapatkan 'design' terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.
Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian 'pasar' itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).
Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!
Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan...sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..

Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?
..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya...atau mungkin dia cuma nak 'berehat di rumah' saja.. 

* * *
Dah la..tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan
tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego
dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur.


* KESIMPULANNYA:
beramal solehlah kita di dunia ni nescaya ganjaran Allah kepada kita tu adalah sehingga tak tercapai akal kita selama hidup di dunia ini...
Wassalam.

Saturday, 16 September 2017

Senja Di Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)


Assalam...
Rindu nak pergi ke sini lagi, tapi entah bila ketika itu akan diulangi.  Percaya pada rezeki, jika ada pasti akan terlaksana. 


Petang tu kunjungan memang diperuntukan untuk melihat matahari terbenam sebab orang kata di sini antara yang tercantik.


Sangat bertuah sebab hampir setiap hari di mana-mana saja pelusok tanah air, kita boleh menyaksikan fenomena matahari terbit dan tenggelam.  Antara rahmat tuhan yang terindah.


Di pentas itu, selalu ada pesta budaya penduduk setempat diadakan.  Kurang tahu waktu dan sempena hari apa. 


Tanpa ramai pengunjung petang itu lebih terasa damai dan nyaman.  Bebas untuk memilih hendak melangkah ke mana untuk menikmati senja.  Jumpa sepasang couple orang putih yang menyewa teksi dari KK datang semata-mata untuk melihat sunset.


Senja nan merah, samada betul-betul merah atau kesilapan setting kamera phone yang masih bernyawa ketika itu.  Agak kecewa sebenarnya sebab ketika itu, semua phone dan kamera kehabisan bateri.


Sentiasa hargai nikmat yang diberikan oleh Allah swt supaya kita lebih dekat padaNya.
Wassalam..

Value Added Makanan Tapau


Assalam...
Kadang-kadang rezeki jatuh ke riba tanpa disangka-sangka dan berterusan.  Macam tiba-tiba ada orang tapaukan cendol dan abc tanpa dipinta, walaupun beli kat stall mamak bawa pokok, rezeki juga.  Dalam masa yang sama awak tak terasa nak makan pun sebab masih ada stock makanan lain (buah nangka madu dan tapai pulut) yang perlu dihabiskan dalam peti ais.  Sebagai menghargai jasa orang yang membeli tu, kita olah dengan riangnya menjadi satu resepi baru macam ini. 



Letak kan beberapa ketul tapai pulut ke dalam cendol dan makan lah sambil senyum hingga ke telinga.

Yang abc pula, carik-carik kan isi nangka madu masukkan ke dalam abc.  Ambil sikit isi cendol jadikan topping di atasnya, wallaa..
Wassalam.

Tuesday, 12 September 2017

Lao Mandre: Rollo Mexican Cafe


Assalam....
Suatu malam teman kan en.Abe pergi jumpa kawan-kawan dia (ex kolej gitu lah).  Perjumpaan yang dirancang sekian lama, asyik tertanggu dan tak terlaksana.  So malam tu tertunai lah hasrat yang dipendam sekian lama, walaupun hanya jumpa 4 orang saja dan sudah agak lewat.  Pot tempat jumpa kali ini di Roll Mexican Cafe, Ampang. 


Saya tak ingat nama menunya, tapi kami cuma order 2 atau 3 jenis saja.  Konsep makan share-share sebab caring each other kan, hehehe.  Dua yang utama yang sempat ambil gambar malam tu Grill Lamb Chop dan Quesadilla.  Tortilla wrapp dah dingap awal-awal oleh 3 orang tu secara bergilir-gilir.  Sebenarnya pemilik cafe adalah kenalan mereka yang sama dalam industri F&B, so memang tak kecewa kalau nak makan apa yang diorang order sebab diorang tahu rasa yang terbaik.



Happy lah sesekali dapat jumpa, walaupun tak tinggal jauh-jauh tetapi sebab masing-masing ada komitment kerja dan keluarga jarang dapat lepak-lepak dan bersua muka.  Last jumpa masa seorang tu kahwin, jumpa lagi tup-tup anak dia pun dah setahun lebih.


Alhamdulillah dapat memanjangkan ukhuwah islamiyah, kita yang jadi peneman pun dapat makan.  Kenyang perut senang hati, sambil tidur boleh tersenyum.
Wassalam.

Thursday, 7 September 2017

Kek Coklat Karemel


Assalam...
Seorang sahabat saya wassup nak datang rumah hari tu, masih dalam bulan syawal kiranya datang beraya lah kan.  Tapi dia pesan tak perlu masak-masak macam orang buat open house, kita buat aktiviti asa bakat yang tumpul.  Main masak-masak, dia nak tunjuk cara buat kek gula hangus cara dia dan saya kena tunjuk cara buat kuih nona manis.  Saya sentiasa on saja, orang nak bagi ilmu free pulak tu.  Cuba join kursus online pun tetap kena bayar kan.  Tapi saya dapat bonus berganda sebab selain dia tunjuk cara buat kek gula hangus, tambah satu lagi kek petang itu kek coklat karemel.


Jom tengok resepi yang telah diajarkan oleh Melati.  Dapat belajar sambil beliau buatkan kek untuk saya, sangat-sangat beruntung dikelilingi dengan sahabat yang baik hati.



Kek Coklat Karemel
Sumber: Melati


Bahan-bahan Karemel
5 biji telur
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu gula untuk buat karemel pada dasar loyang
*guna loyang square 8 x 8


Bahan-bahan Kek
3 biji telur
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko*
1 cawan tepung gandum*
1 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bikarbonat*




Cara Penyediaannya
*  Buatkan karemel pada dasar loyang.
*  Siapkan peralatan untuk mengukus.
*  Sediakan bahagian karemel terlebih dahulu, pukul telur hingga kembang bersama esen vanila.
* Masukkan susu cair dan susu pekat.
*  Tuangkan ke dalam loyang yang telah di buat karemel tadi.  
*  Kukus dengan api sederhana hingga lapisan karemel beku.
* Bungkus penutup kukusan dengan kain atau sering lap untuk mengelakkan wap air terjatuh ke atas kek.
* Siapkan untuk lapisan kek coklat pula.  Ayak bahan-bahan bertanda '*' bersama.
* Campur susu cair, susu pekat, minyak dan gula.  Panaskan seketika untuk cairkan gula sambil kacau hingga sebati.
*  Pukul telur hingga kembang.  Campurkan dengan tepung yang telah di ayak tadi, gaul hingga sebati.
* Masukkan pula campuran susu dan gula yang telah cair tadi.
*  Keluarkan karemel dari dalam pengukus.  Buat lorek atau garis guna garfu dipermukaan karemel.
*  Tuangkan adunan kek coklat ke atas karemel tadi.  
*  Kukus lagi hingga kek masak, lebih kurang 40 minit (atau hingga hujung penyucuk kek bersih).
*  Biarkan kek sejuk sebelum dikeluarkan, untuk hasil yang sempurna.




Sebaiknya keluarkan dari loyang setelah betul-betul sejuk.  Saya biarkan dalam suhu bilik, keesokkan baru terbalik kan.  


Sebaiknya store ke dalam peti sejuk dan nikmatinya sejuk.  Suapan demi suapan, tak sedar dah suku loyang habis.  Nanti saya share kan kek gula hangus cara beliau yang masak atas dapur jer, tak perlu guna oven.
Wassalam.

CAPSULE, By Container Hotel


Assalam...
Bagi yang menunggu penerbangan atau transit untuk penerbangan seterusnya di KLIA 2, boleh cuba untuk menyewa Capsule.  Terdapat 2 jenis capsule yang ditawarkan untuk single dan queen (family).  Dapatlah melelapkan mata dengan nyaman dan sejahtera, berbanding hendak menunggu dan tidur di atas kerusi kan.


Lokasinya di level satu, sama level dengan hub pengangkutan awam untuk menaiki bas skyliner, teksi atau bas antara bandar.


Ruang dalam capsule yang sempat saya capture ketika itu.  Sebab nak cepat takde lah pergi masuk sampai ke dalam.


Staff yang bertugas ada bagi leafleat tentang Capsule hari tu.  Ketika itu ada promosi hanya bayar harga untuk 3 jam dan 3 jam lagi adalah free.


Harga promosi tu hanya untuk walk in customer sahaja, dan waktu check in antara jam 8 pagi hingga 4 petang.  Booking awal untuk harga promosi tidak boleh diguna pakai ya.


Locker penyimpanan bagasi disediakan untuk para tetamu yang telah menempah.  Keselamatan barang tak perlu risau, ditempatkan dalam sangkar begitu, tiada siapa yang berani kacau.


Dengan adanya kemudahan begini dengan harga yang berpatutan sedikit sebanyak memudahkan orang ramai untuk berehat dan caj semua energy untuk perjalanan seterusnya.
Wassalam.

Monday, 17 July 2017

Ayam Masak Lengkuas @ Nasu Likku


Assalam..
Bagi saya apalah ertinya berhari raya tanpa hidangan masakan tradisi nenek moyang. Ada yang tak  setuju ker? saya dulu pun tak setuju juga, masa remaja selalu argue dengan mak, takde menu lain ke nak masak untuk raya.  Cuba masak benda yang best sikit, simple dan moden.  Jiwa muda memang suka nak memberontak bila diminta buat kerja-kerja yang renyah seperti menolong untuk menyediakan bahan untuk menu masak lengkuas ini.  Mak dulu tak suka bila lengkuas tu diblend, kena lah tumbuk dengan lesung kayu (lesung besar buat dari kayu keras, kayu belian) atau diracik halus mahupun diparut.  Itu baru cerita nak sediakan bahan,  bab nak parut kelapa, perah santan dan menumbuk rempah, belum masuk bab nak memasak lengkuas lagi.  Kalau kurang sabar memang cabut lari jawapnya, tak pun goreng jelah ayam tu jadi ayam goreng upin ipin.



Ayam tua atau ayam pencen ataupun ayam kampung yang terbaik untuk menyediakan ayam masak lengkuas.  Ini kerana masa memasak yang lama dan perlahan, akan dapat melembutkan isi ayam secara perlahan-lahan.  Jika menggunakan ayam daging atau ayam dara, jangan masukkan ayam terlalu awal.  Tunggu sehingga lengkuas dan santan menjadi pekat, baru masukkan ayam untuk mengelakkan ayam hancur.


Semasa memasak ayam lengkuas ini, perlu sentiasa di awasi supaya jangan sampai berkerak dan hangus.  Orang tua-tua memang tak tinggalkan dapur apabila kuali sudah bertenggek di atas tungku dapur.  Cara saya guna api yang sangat perlahan dan akan kacau dasar kuali setiap 10 minit or 15 begitu sehingga kering.


Mak-mak kita masak takde resepi yang standard yang guna ukuran metrik, semua main agak-agak. Bawah ini saya dah kirakan bahan-bahan yang digunakan. 

*Nota penting: Guna lengkuas lebih, santan pun kena lebihkan. 



Ayam Masak Lengkuas
Sumber: Hajjah Timah

Bahan-bahan
1 ekor ayam tua / kampung - potong 16
1.5kg santan
500gm lengkuas - racik halus atau blender (buang jusnya)
15 biji bawang merah*
10 biji bawang putih*
6 batang serai*
3 batang serai - ketuk
2 inc. halia*
2 biji bawang holland - belah 4
5 biji bawang merah - hiris
2 sudu makan serbuk lada putih
1 sudu makan serbuk kunyit
Air asam jawa
Garam
Serbuk perasa


Cara Penyediaannya 
*  Gaul ayam bersama serbuk kunyit, asam jawa dan serbuk lada putih.
*  Blender halus bahan bertanda '*'.  Masukkan serai yang diketuk, tumis hingga naik bau.
*  Masukkan santan, bawang holland, bawang merah dan lengkuas, masak lagi hingga santan sedikit pekat.
*  Jika menggunakan ayam pencen atau ayam kampung, boleh masukkan sekali bersama santan.
*  Sekiranya guna ayam daging, masukkan kemudian ketika santan dan lengkuas telah pekat, ini untuk mengelakkan ayam menjadi hancur.
*  Masak menggunakan api sederhana dan perlu sentiasa di kacau.
*  Untuk tahan lama, masak hingga kering dan  lengkuasnya menjadi seredak.
* Masak lengkuas akan mengeluarkan minyak lebihan apabila kita memasak hingga kering, toskan minyak lebihan jika tidak suka.
*  Hidangkan bersama burasak, tumbuk, ketupat atau lemang. 



Takde gambar yang proper untuk ayam masak lengkuas kali ini, sebab belum masak tetamu dah sampai dan yang memasak pun dah tak sabar nak makan.  Makan bersama burusak (gambar bawah) yang tak semengah sikit cara ikatannya.  Dapat makanan tradisi baru lah ada mood raya kan.

Wassalam.