Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts
Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts

Friday, 28 December 2018

Terung Bakar (Reme' Terung)

Assalam...
Terung bakar (reme' terung), menu nostalgia zaman kanak-kanak yang sangat mengamit memori.  Zaman kanak-kanak yang sangat tak boleh makan jika tidak ada lauk sedap, menurut arwah nenek untung sebab lahir selepas negara dah lama merdeka dan bukan lagi dalam zaman perang.  Ketika itu walaupun perang dah lama tamat, tetapi sebagai orang kampung, makan minum hanya seadanya saja dan kebanyakkan sumber makanan adalah hasil tanam dan ternak sendiri.  Terung bakar ini lah yang selalu jadi penyelamat untuk kanak-kanak seperti aku yang tak nak makan jika tiada lauk ikan.  Zaman kanak-kanak yang sangat naif, kena tipu kata terung bakar ini adalah ikan besar yang banyak isi, dan sangat lembut.  


Terung Bakar (Reme' Terung)
Sumber: Petta Jume

Bahan-bahan
3 biji terung panjang hijau / purple
2 biji cili besar*
3 biji cili padi*
2 ulas bawang merah*
2 biji buah keras / kemiri*
1 biji tomato*
2 sudu kacang tanah goreng (optional)
Secukupnya garam dan gula.




Cara penyediaannya
* Bakar / grill terung hingga masak.  Bersihkan / buang kulit terung.
* Sangrai / goreng tanpa minyak semua bahan bertanda "*".
* Bersihkan kulit tomato, cili besar, bawang merah dan buah keras.
*  Tumbuk halus bahan yang telah disangrai tadi dan tambahkan gula dan garam hingga sesuai rasanya.
* Susun terung bakar dalam pinggan dan ratakan sambal di atasnya.
* Siap untuk dihidang.


Jika bahan sambal dibakar dalam barah perlu hati-hati agar tidak hangus.  Hasil sambal agak kehitaman disebabkan buah keras terlebih bakar dan kehitaman.
Wassalam.

Wednesday, 26 December 2018

Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)

Assalamm.
Jika ada orang yang bertanya nak masak kari kena letak rempah kari atau tidak? Jangan lah cepat hentam orang tu kata soalan bodoh atau sebarang kata nista ye.  Sebab saya dah jumpa jawapan bagi soalan tu, inilah dia masak kari yang tidak menggunakan rempah kari.  Memanglah rasa kari tu tak macam kari mamak tetapi ini lah yang mereka gelarkan sebagai masak kari (nasu kari).   


Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)
Sumber: Tanta Suma

Bahan-bahan
3 kg potongan daging kambing (bahagian tulang)
1/2 cawan air asam jawa
1 sudu serbuk kunyit
1 liter santan
Garam secukupnya
Serbuk perasa secukupnya
Gula merah (kabung) 
Bawang goreng secukupnya
Air secukupnya

Bumbu blend dan tumisan
10 biji bawang merah
1 labu bawang putih
10 batang serai
4 inc. halia
4 inc. lengkuas
20 biji cili merah - buang biji
1.5 sudu serbuk ketumbar 

Cara Penyediaannya
* Bersihkan daging, sebaiknya guna bahagian tulang-tulang. Perapkan seketika dengan air asam jawa, lada sulah dan serbuk kunyit. 
* Sediakan bahan bumbu, blend semua hingga halus dan tumis hingga naik bau.
* Masukkan perapan daging kambing ke dalam tumisan bumbu, gaul sebati.
* Tambahkan air dan reneh hingga daing empuk.
* Bila dah empuk, masukkan gula merah dan garam.
* Tambahkan dengan perasa dan santan.  Biarkan mendidih hingga sekata dan sesuaikan rasanya.
* Taburkan bawang goreng sebelum menghidangkan kari kambing. 

Nota - Menu ini juga sesuai jika ditukar dengan daging lembu, daging kerbau, daging kuda atau ayam.

Sejak akhir-akhir ini memang banyak menu kampung (masyarakat Bugis) yang akan dipost sementara masih menyimpan resepi dan sila abaikan jika tidak berkenaan.
Wassalam.

Saturday, 22 December 2018

Beppa Oto' (Kuih Otok)

Assalamm...
Kuih Otok salah satu kuih tradisi masyarkat Bugis.  Sudahlah lama jarang pula jumpa orang membuat kuih ini.  Sebabnya utama adalah adat tradisi orang-orang tua dahulu, mereka hanya buat kuih ini berdasarkan majlis tertentu, maksudnya tidak dibuat saja-saja.  Saya juga tidak tahu apa rasionalnya dengan alasan itu, kuih ini hanya dibuat ketika majlis kesyukuran akikah bayi atau ketika ada majlis tahlil arwah.  Selain daripada dua majlis ini mereka tak akan buat kuih ini, sebab itu kot nama dia oto' (bangkit/bangun - kelahiran dan kematian). 


Bahan untuk menghasilkan kuih ini hanya menggunakan bahan asas iaitu tepung, santan dan gula merah, dibalut daun pisang serta dikukus.  Bentuk macam lepat liat, tetapi kuih ini tidak liat dan kenyal,  sebaliknya lembut.


Beppa Otto
Sumber: Andi Sundari


Bahan-bahan
500gm tepung beras
500gm gula merah
6 gelas santan
Sedikit gula pasir
Sedikit garam
Daun pisang muda untuk membungkus


Cara Penyediaannya
* Campurkan gula bersama sebahagian santan.  Santan lebihan untuk dicampur dengan tepung.
* Masak gula merah, gula pasir, garam  bersama santan hingga gula cair.
* Masukkan bancuhan tepung dan santan kedalam air gula yang dimasak (kacau terlebih dahulu sebelum dituang agak tidak bergentel).
* Sentiasa kacau adunan atas api hingga tepung beku dan licin.
* Ambil sedikit adunan dan bentukkan memanjang sebesar jari telunjuk.
* Bungkus setiap adunan yang dibentuk tadi dengan daun pisang mudah.
* Ambil 3 atau 4 bungkusan kecil dan balut pula dengan daun pisang lain menjadi satu bungkusan yang lebar.  
* Sekiranya hendak dibungkus satu persatu, bentukkan adunan agak lebar dan sedikit besar.
* Kukus kuih hingga masak seperti mengukus kuih bandang atau nagasari.


Ini bentuk kuih oto' yang dibungkus satu persatu, lebih besar dan agak lebar.  Saya pernah makan kuih oto' yang kecil sebesar jari telunjuk, agaknya orang yang buat tu lebih rajin daripada orang yang buat besar begini.

Saya rasa tak salah kalau nak buat kuih ini untuk acara majlis makan-makan biasa, tak perlu lah nak mengikut adat sangat.
Wassalam.

Friday, 30 November 2018

Sambal Goreng Kambing (Goreng-Goreng)

Assalam...
Menu goreng-goreng merupakan menu lama yang juga hampir dilupakan oleh generasi Bugis masa kini.  Menu ini boleh dibuat dengan menggunakan daging lembu (sapi), kambing, kerbau atau kuda.  Manakala bahagian daging yang digunakan adalah daging yang kasar, liat atau yang banyak urat.  Goreng-goreng yang dalam gambar adalah daripada daging kambing dan dibuat secara ringkas tanpa menambah suhun dan ubi keledek goreng.  Walaupun ringkas tapi rasanya tetap urmp!


Goreng-goreng Kambing
Sumber: Tante Suma

Bahan-bahan
1 kg daging kambing - potong dadu dan rebus hingga empuk
200 gm kacang tanah - goreng
50 gm suhun - goreng
3 biji ubi keledek - hiris nipis dan memanjang serta goreng
Minyak untuk menumis 
Kicap manis secukupnya
1 sudu serbuk lada sulah
1 sudu serbuk ketumbar
Garam, gula dan perisa secukupnya
  
Bahan Blend
2 inci lengkuas
10 batang serai
1 labu bawang Putih
10 biji bawang merah
2 inci halia
5 biji cili besar (merah)




Cara Penyediaannya
* Tumis bahan blend hingga wangi, masukkan serbuk ketumbar dan lada sulah.
* Masukkan minyak ke dalam daging yang telah direbus hingga kering airnya dan empuk.
* Tambahkan bahan bumbu tumis, garam, gula, kicap dan kacau rata.
* Sesuaikan rasanya dan tutup api.
* Campurkan dengan kacang tanah goreng, suhun, keledek goreng dan gaul rata.

Nasi dah terhidang, jom kita makan tapi kena duduk bersila dan makan guna tangan ya.  Bismillahhirahmani rahim..
Wassalm.

Thursday, 29 November 2018

Acar Mentah Bugis Style

Assalam...
Acar mentah begini selalu ada sebagai menu sayuran yang wajib ada dalam hidangan pada hari utama sesuatu majlis seperti perkhawinan dan kesyukuran masyarakat Bugis.  Berlainan dengan menu sayur pada waktu rewang atau gotong royong hari sebelum majlis.  Melihat pada hidangan tu, baru saya tahu yang menu ini juga mengalami transformasi dari segi cara potongan sayuran dan bahan-bahan yang digunakan. 

Masih ingat versi acar orang Bugis yang dulo-dulo banyak menggunakan taugeh kontot (patuo bue) yang mereka buat sendiri dan kuahnya ada campuran kuning telur.  Susah nak jumpa acar yang guna taugeh kontot tu sekarang mungkin sebab kerja yang renyah.  Kena guna tenaga kerja yang ramai nak bersihkan taugeh kontot (patuo bue).  Dulo-dulo, ini semua kerja anak-anak gadis pada waktu malam sebelum majlis, atau saudara terdekat yang lama tak jumpa berkumpul sambil tu berkenalan dan bergurau senda. 


Hidangan kenduri orang bugis yang masih mengikut cara orang lama atau cara orang kampung.  Masih menggunakan dulang atau talam, jumlah orang untuk satu hidangan begini seramai 4 atau 5 orang.  Lauk pauk kenduri mereka yang biasa ayam masak lengkuas (nasu likku), ayam masak putih (nasu puteh), kari kambing, goreng-goreng, ikan bolu panggang dan acar (acara').


Acar Mentah Bugis Style
Sumber: Andi Sehang


Bahan-bahan
5 batang timun
1 batang lobak merah
3 biji bawang merah
1 biji cili merah

Cuka
Gula pasir
Garam
Sedikit serbuk lada putih (merica)

Cara Penyediaannya
* Bersihkan sayur-sayuran.
* Timun buang biji dan potong dadu atau mengikut kesukaan anda.  Jika timun muda boleh potong tanpa buang kulit dan bijinya.
* Lobak merah hiris memanjang, hiris bawang, dan cili besar.
* Sediakan kuah dalam mangkuk berasingan, campurkan cuka, serbuk lada putih, cili merah potong, gula, garam dan sedikit air.  Tiada sukatan metrik semua main agak-agak hingga dapat rasa yang seimbang antara manis, masam, pedas dan masin.
* Campurkan semua jenis sayuran dalam satu bekas dan tuangkan kuah.  Gaul hingga sebati, sebaiknya campurkan kuah dan sayuran ketika hendak dihidangkan.


Jika bukan hari kenduri pun boleh buat acar ini sebab simple dan senang disediakan.
Wassalam.

Tuesday, 6 November 2018

Kuih Bandang aka Nagasari

Assalamm...
Sukarnya lah berguru dengan orang lama, jika kurang sabar mau jadi gaduh atau menyerah kalah dengan mereka.  Macam ketika kami sediakan kuih bandang (nagasari) ini, ada 2 golongan yang selalu bercanggah pendapat, golongan lama (orang tua / otai) dan golongan muda.  Orang lama buat memang teliti, semua segi nak diperincikan dari segi potongan daun pisang, potongan pisang semua kena ikut law lah.  Saiz bungkusan pula mereka suka jika bungkusan kuih itu kecil dan comel.  Sementara orang muda pula tak kisah pada itu semua, lebih suka buat yang short cut sebab nak cepat selesai.


Mereka yang tidak tahan dikritik memang tak berani nak mendekat menolong.  Yang tinggal menolong pun diam tak berani nak membantah, ikutlah aturan walau dalam hati tetap sebal nak keluarkan pendapat, takut-takut jika tersalah cakap.  Apapun sebab nak dapatkan ilmu orang lama, kena lah tahan telinga dan bertabah saja lah.


Kuih Bandang (Nagasari)
Sumber: Hjh Jumria


Bahan-bahan
1 pkt (500gm) tepung beras
6 gelas santan
11/2 gelas gula pasir
Sedikit garam
Pisang masak secukupnya
- Guna pisang yang betul-betul masak (pisang nipah / pisang raja) belah dan potong dua.
Daun pisang secukupnya
- Daun pisang perlu dilayur atau layukan dibawah panas matahari dan potong sedikit bahagian pangkal dan hujung daun tersebut (bentuk segi empat).
Pengukus

Cara Penyediaannya
* Campurkan tepung beras dengan 2 gelas santan, kacau hingga sebati (jangan sampai bergentel).
* Didihkan lebihan santan yang dicampur dengan gula dan garam.
*  Bila santan sudah mendidih, tuangkan bancuhan tepung tadi sambil dikacau sebati.
* Teruskan mengacau tepung sampai masak, beku dan berkilat.  Tutup api.
* Bungkus kuih, ambil daun dan letakkan adunan tepung (satu sudu besar) pada bahagian dalam daun, ratakan (nipiskan) adunan.  
* Letakkan satu potong pisang di atas adunan dan tekan sedikit, supaya adunan dapat menutupi permukaan pisang (atau ratakan sedikit adunan di atas permukaan pisang menggunakan sudu).
* Kemaskan bungkusan dengan lipat lebihan daun pisang (bahagian kiri dan kanan).



Kukus Kuih Bandang (Nagasari)

* Sediakan pengukus, isi air yang secukupnya.  Susun kuih di dalam pengukus hingga habis dan renjis sedikit dengan air.
* Kukus dengan api sederhana.
* Pada awal mengukus jangan tutup periuk pengukus.  Tutup hanya apabila wap kukusan sudah naik.
* Kukus hingga masak lebih kurang 20 - 30 minit (daun pisang layu dan bertukar warna). 
* Hidangkan ketika kuih sudah suam atau sejuk.


Bila dah siap masak, memang cantik lah bungkusan yang rapi dan comel berbanding yang besar dan lebar.  Bila mata nampak cantik, automatik selera pun akan kata sedap juga.
Wassalam.

Saturday, 3 November 2018

Ayam Masak Putih, Menu Autentik Bugis Asli

Assalam...
Ayam masak putih boleh dikatakan menu autentik orang Bugis, tetapi hanya dipelopori oleh suku Bugis asli.  Jika ke tanah Bugis (Sulawesi Selatan) baru tahu ada suku Bugis asli atau tidak, sebenarnya ada banyak suku dan dielek mereka juga berlainan.  Ramai yang kata suku Mengkasar, Mandar atau Toraja itu adalah Bugis, tetapi yang sebenarnya mereka tidak dipanggil orang Bugis jika di Sulawesi.  Hanya mereka yang berasal dari daerah seperti Bone, Wajo, Soppeng, Sengkang dan Sirdap yang digelar sebagai Bugis asli. 


Seingat saya, arwah mak dulu pernah masak ayam ini tetapi tak diletakkan suhoon.  So siapa nak try, suhoon tu sebagai option nak letak boleh tak nak letak pun boleh.  Masak putih yang sedap, rasanya tidak didominasi oleh rasa lemak daripada santan tetapi jelas rasa jus limau dan lada putihnya.


Ayam Masak Putih (Nasu Puteh)
Sumber: Tante Sima

Bahan-bahan
1 ekor ayam - potong kecil
2 biji limau nipis (ambil jus)
2 biji telur
10 biji bawang kecil*
5 biji bawang putih*
1 inc. halia*
2 sudu kecil serbuk lada putih
Suhun (rendam hingga lembut)
Air secukupnya
500ml santan pekat
Secukupnya garam, gula dan serbuk perasa

Cara Penyediaannya
* Blend halus bahan bertanda "*".
* Campurkan ayam dengan bahan blend, telur, jus limau dan sedikit air.
* Masak hingga empuk dan masukkan santan pekat.
* Sesuaikan rasanya dan tutup api.
* Campurkan su hoon dan gaul rata.
* Hidangkan.

Jika guna ayam kampung atau ayam tua, perlu tambahkan kuantiti air.  Perlukan sedikit masa untuk empukkan ayam terlebih dahulu sebelum dicampurkan dengan santan pekat.
Wassalam.

Friday, 2 November 2018

Kacang Kace' Masak Bening

Assalam...
Semalam cerita pasal pokok pigoen pea (kacang dhal/ kace'/ kacang gude) kacang yang banyak nama.  Sebelum cuti hari tu memang dah nampak beberapa kudup bunga sudah mengeluarkan buah muda.  Balik dari bercuti selama 2 minggu dapatlah menuai hasil buah kace', buah sulung sudah selamat dituai dan dijadikan sayur oleh si mat lah.  Mat lah cakap sedap, tak tahu lah dia masak macamana (masak ala bangladesh). Ada beberapa buah yang dibiarkan tua dan kering oleh si mat lah untuk dijadikan biji benih seterusnya.  





Sini saya nak sharekan masakan cara kampung untuk buah kacang kace' ini.  Sayur yang jadi kegemaran sejak kecil lagi.  Walaupun nampak kuah tu keruh-keruh jernih macam air acaq (istilah orang utara) tapi rasanya sangat segar dan berkhasiat.  Menu ini boleh dijadikan sebagai hidangan sayur atau di makan begitu saja, masa makan tu kena perisi lah isi kacang dia ya sementara kulit tu dibuang.


Kacang Kace' Masak Bening
Sumber: Kak Soda

Bahan-bahan
1 mangkuk kacang kace' (kacang gude / kacang dhal)
2 biji bawang merah*
2 biji cili padi*
1 biji buah keras*
1 liter air
Garam secukupnya

Sedikit asam keping / asam jawa

Cara Penyediaannya
* Bersihkan kacang kace', buang sedikit di kedua-dua bahagian hujung kacang dan cuci bersih.
* Didihkan air dalam periuk hingga mendidih.
* Tumbuk lumat bahan bertanda "*" dan campurkan ke dalam air didih.
* Masukkan kacang kace dan asam ke dalam air didih.
* Masak hingga kacang matang dan warna kulit bertukar. 
* Sesuaikan rasanya dan hidang.


Sebenarnya ada beberapa variasi kacang kace' ini, saya masih ingat ada biji buahnya yang berbelang-belang kehitaman dan kuah sayur juga menjadi hitam ketika dimasak.  Tapi menurut kak Soda jenis itu sudah jarang dijumpai kini.  Ada sesiapa yang nak biji benih kacang ini tak? Mana tahu nak cuba tanam kat halaman rumah kalau tak nak makan boleh dijadikan tanaman hiasan.
Wassalam.

Monday, 20 August 2018

Sambal Kulit Sentul


Assalam....
Buah sentul, sebut saja dah kecur air liur, belum nampak lagi dah macam tu.  Sebab tu jarang nak tengok gambar buah sentul takut meleleh pula air liur kang.  Jadi satu kepelikkan pada sahabat saya suatu masa dulu, dia pernah kata pelik lah awak ini, buah sentul tu yang awak suka, kalau suka bauh rambutan ke buah manggis ke ok juga.  Tapi nak buat macam mana, dah suka.  Kesukaan itu memang sejak kecil kot.  Mak saya pernah cerita masa umur 2 atau 3 tahun, ada seorang kakak dukung dan bawa saya ke tempat mereka berkumpul petang-petang.  Petang tu mereka sembang-sembang sambil mencicah buah sentul, tanpa mereka sedari saya ambil biji sentul dan masuk mulut.  Kan dah nampak sangat yang saya tertarik dengan buah yang satu ini.  Mereka mula panik sebab biji sentul tadi dah tersangkut di tekak, pelbagai cara mereka lakukan hingga terpaksa memukul belakang saya dengan kuat sampai saya memuntahkan balik biji sentul tersebut.  Mak dapat hidu benda tak betul jadi kat anak dia sebab ketika mereka pulangkan saya dalam keadaan lemah.  Syukur Allah bagi peluang umur panjang lagi dan sejak peristiwa itu mak dah tak benarkan sesiapa pinjam dan membawa saya jauh dari perhatiannya.



Ok balik pada cerita makan sentul, selalu jika kami mencicah hanya makan biji dan sedikit kulit yang berdekatan dengan biji.  Bahagian kulit lain kami buang, bahagian inilah yang orang tua-tua akan ambil dan proses untuk menyediakan sambal.  Kulit sentul dikupas dan dihiris memanjang macam dalam gambar atas.  Kulit tu kemudian direbus untuk membuanng rasa masam serta kelat yang melampau. 


Sambal Kulit Sentul
Sumber:  Mak Buttahaya 


Bahan-bahan
1 kg kulit sentul
1kg / kotak santan 
300 gm isi udang / ikan bilis
3 biji cili merah - hiris
3 biji cili hijau - hiris
15 biji cili padi* (ikut pedas)
3 batang serai*
2 biji buah keras*
5 ulas bawang merah*
1 labu bawang putih*
2 inc. halia*
Sedikit minyak untuk menumis
Garam secukupnya
1 camt. serbuk kunyit
Serbuk perasa secukupnya
 


Cara penyediaannya
*  Blend halus bahan bertanda "*".
*  Tumis bahan blend hingga naik bau dan masukkan santan, serbuk kunyit dan kulit sentul.
*  Biar mereneh hingga agak sedikit pekat, baru masukkan udang atau ikan bilis dan cili potong.
*  Tambah garam dan serbuk perasa.  Masak hingga pekat yang dikehendaki.
*  Sesuaikan rasanya dan tutup api.
*  Sambal ini tahan lama jika di simpan kemas dalam peti ais.

Ramai juga yang tak tahu dan tak pernah dengar nama buah ini, walaupun mungkin dia tinggal di Sentul sana.  Bawah nie gambar buah sentul, ada orang panggil setoi, santul, settung atau mungkin ada nama lain mengikut tempat masing-masing.
Last saya makan buah sentul yang fresh tahun lalu, dapat dari kawan umra.  Kulit tu pula, mak mertua anak buah yang beri masa balik kampung (Sandakan) hari tu, di sana masih ada pokok sentul cuma selalu balik tak kena musim.
Wassalam.

Monday, 13 August 2018

Nasu Palekko Ayam Pencen - Noxxa

Assalam...
Satu ciri khas masak (nasu) palekko ini ialah rasa pedas yang melampau, sedikit masam dan aromanya yang wangi.  Dimasak agak lama secara merenih dengan api yang perlahan, dan hasilnya masakan ini agak kering serta menggunakan daging itik.  Kurang gemar makan daging itik jadi saya tukarkan kepada ayam, gunakan ayam pencen (tua) atau ayam kampung.  Dulu pernah buat dah rujuk sini, hari tu masak atas dapur jer tapi guna ayam dara.


Rasa pedas itu kita boleh sesuaikan mengikut rasa pedas yang kita boleh terima.  Macam saya kena sediakan pedas yang sederhana sebab my other half tu tak boleh makan pedas.  Masa masak boleh singkatkan dengan guna periuk noxxa, jadi bolehlah buat kerja lain dari menunggu di dapur.


Nasu Palekko Ayam Pencen
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
1 ekor ayam pencen (tua) - potong kecil-kecil
Sedikit air asam jawa
Serbuk kunyit
Serbuk lada putih 
1 mangkuk cili padi*
5 biji cili merah*
5 biji bawang merah*
1 labu bawang putih*
2 inc. halia*
2 biji buah keras *
5 batang serai*
Daun limau purut
Asam mangga 
Minyak untuk menumis
Garam
Gula 
Serbuk perasa kegemaran

Cara Penyediaannya
* Ayam dipotong kepada ketulan kecil, perap dengan air asam jawa, kunyit dan serbuk lada putih.  Asingkan kulit dan lemak ayam. 
*  Bahan bertanda "*" giling atau blend tanpa air.
*  On kan noxxa ke function stir fry, tumis kulit dan lemak ayam hingga keluar minyak.  Jika tak suka boleh gantikan dengan minyak masak.
*  Tumiskan bahan giling hingga wangi.
*  Masukkan ayam dan tumis sekejap hingga ayam kecut.
*  Off function stirfry.
*  Tambahkan air, ikut kita nak kuah banyak mana yang dikehendaki.
*  Masukkan garam, gula, asam mangga, daun limau purut.
* On noxxa untuk function HP selama 15 minit.
* Keluarkan wap apabila sudah siap dan sesuaikan rasa dan boleh dihidangkan.
*  Jika nak keringkan kuah boleh on ke function stirfry semua.
* Hidangkan nasu palekko sesuai dimakan bersama nasi, roti dan burasak.

Hari tu saya sediakan hanya seekor ayam, untuk dimakan bersama adik-beradik, mana tahu ramai pula yang gemar hingga saya tak sempat nak merasa.  Jadi raya ini boleh lah bagi alasan untuk sediakan nasu palekko lagi.
Wassalam.

Wednesday, 23 May 2018

Sambal Tomat Kak Soda


Assalam...
Sambal tomat (sambal tomato) antara hasil air tangan kak soda yang menjadi kegemaranku bila kami dapat berkumpul bersama.  Buah tomato memang tak pernah putus bekalan dalam peti ais rumahnya, lebih-lebih kalau tau saya nak datang bertamu.  Setiap hari mesti minta dibuatkan sambal ini, takde ikan bakar pun boleh jalan dengan sayur bening.
 

Kunjungan kali ini menggunakan tomato bulat, besar sikit daripada tomato ceri, saya bertanyakan buah tomato yang berlipat-lipat bentuknya seperti selalu yang digunakan.  Kak soda maklumkan agak sukar mencari buah seperti itu sekarang, mungkin sudah jarang ditanam oleh petani sebab hasil tak sebanyak yang bulat.



Mari sediakan sambal tomat fresh, tiada resepi pun boleh sebab dah ada gambar step by step.


Dah masukkan hirisan tomato, tak perlu tumbuk sekuat tenaga.  Tumbuk manja-manja cukup asal sebati semua bahan.


Perahkan air limau nipis, sambal ini memang rasa dia agak masam.  Masam paduan antara masam tomato dan masam air limau nipis.


Rasa sambal semakin sedap jika menggunakan minyak kelapa sebab wangi, jika tiada boleh gantikan dengan minyak zaitun. 



Resepinya ringkas dan mudah lebih kurang kat bawah ini.


Sambal Tomat
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
5 biji tomato sederhana - hiris halus
2 biji bawang kecil
4 biji cili padi - boleh tambah kalau nak pedas
Garam secukupnya (Kak Soda guna garam kasar)
1 biji limau nipis - ambil jus
Sedikit minyak kelapa


Cara penyediaannya
*  Tumbuk cili padi dan garam hingga lumat.
*  Masukkan bawang, tumbuk lagi hingga lumat.
*  Tambahkan hirisan buah tomato, lumatkan hingga sebati semua bahan.
*  Perahkan jus limau nipis dan sesuaikan rasanya.
*  Akhir sekali masukkan minyak kelapa.  Gaul sebati dan hidangkan.



Sambal tomat ini sangat sedap sebagai bahan cicah untuk ikan bakar atau dijadikan sebagai sambal begitu saja.  Sambal ini merupakan sambal mentah dan sebaiknya disediakan segar ketika menghampiri waktu makan.


Nasi panas, sayur bening, ikan goreng dan sambal tomat sudah cukup untuk membuatkan seorang saya makan bertambah-tambah.
Wassalam.