nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts
Showing posts with label Menu Bugis. Show all posts

Sunday, 26 March 2017

Lempeng Pisang


Assalam...
Pengakhiran hikayat cerita pisang.  Mula-mula buat pisang goreng beberapa kali hingga pisang tu dah tak boleh digoreng (dah masak sangat, tak suka makan pisang goreng benyek) kena selamatkan jangan sampai masuk tong sampah.  Kupas dan letak dalam peti sejuk.  Buat cekodok dah berulang kali, tapi masih berbaki.


Kebetulan pergi jaya jumpa daun pisang, terus teringat lepat pisang.  Jumpa tu terus beli, hasilnya nak jadi apa selalu tak sama dengan niat masa membeli.  Then betul daun pisang tu hanya mampu jadi pelapik lempeng saja.  Ikut resam mak dah mati akal (bahasa barunya sel-sel otak tak berhubung) nak buat apa dengan stok pisang masak, kita buatlah lempeng.  Mudah dan senang, jadilah menu kampungku ini.


Lempeng Pisang
Sumber: Hajah Timah

Bahan-bahan
Pisang masak - lenyek bagi halus
1 biji telur (optional)
Tepung gandum
Kelapa parut (guna kelapa muda tapi saya tak letak)
Gula pasir
Garam
Daun pisang untuk melapik lempeng


Cara Penyediaannya
* Campur semua bahan (ukuran main agak-agak saja), gaul sebati hingga dapat adaunan seperti nak buat cekodok. 
* Tepek adunan ke atas daun pisang yang diletak sebagai alas fan atau kuali.  Tutupi adunan dengan sehelai lagi daun pisang di atas doh.
* Grill guna api slow hingga masak.  Balik-balikkan lempeng bersama daun pisang agar lemepeng masak sekata.  
* Boleh dihidang ketika panas sebagai sarapan atau minum petang.


Buat hari itu dapatlah beberapa keping lempeng, rupa lebih kurang jer semua, ada hitam-hitam hangit tu.  Tapi luar biasa sambutannya, habis semua walaupun rupa paras lempeng tu tak lawa.
Wassalam.

Sunday, 13 November 2016

Kerabu Mangga


Assalam...
Cerita my cucu yang bawa mangga muda datang rumah hari itu, pada saya amat masam bila hendak di makan begitu saja.  Tak tahu lah sejak dua menjak ini ini tak boleh terima masam yang terlampau, salah satu nikmat dah kena tarik agaknya.  My cucu cakap sedap tak masam, en.Abe pun boleh layan makan mangga tu dengan serbuk asam masin tu.  Hasrat nak buat jeruk mangga asam boi terpaksa dilupakan, sebab nak juga merasa mangga muda, ambil lah 2 biji untuk buat kerabu dengan harapan kuranglah rasa masamnya.


Sebagai penambah lauk makan tengahari kami hari ahad tu.  Ikut petua emak sangat, buatlah apa-apa sambal untuk memenuhkan dulang hidangan.  Menjadilah seperti di bawah ini, lauk penuh satu dulang bukan satu meja ya.  Sebab tetap masam mangga tu, saya pilih makan cili, ikan bilis dan udang kering, mangga tu ambil sikit sahaja.



Kerabu Mangga (Lawak Pao)
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
Mangga muda
Udang kering
Ikan bilis
Cili padi
Sedikit garam


Cara Penyediaannya
* Mangga cincang atau guna peeler khas untuk meracik buah.  
*  Jika guna buah mangga jenis yang berair banyak, perah dan buangkan jusnya untuk mengurangkan rasa masam.
* Goreng ikan bilis dan udang kering.
* Campurkan semua bahan dan gaul rata.

Selamat mencuba.
Wassalam.

Tuesday, 1 November 2016

Rojjo' aka Sup Ubi Kayu



Assalam...
Pulun nak clearkan list dalam draf yang tak terpublish.  Maaf bila ada yang jelak atau nak termuntah sebab kebanyakkan entry adalah pasal makanan je.  Sup ubi kayu nie, antara sup orang kampung yang selalu dibuat ketika berkumpul ramai-ramai.  Masak ramai-ramai makan pun ramai-ramai lah.  Selalunya dihidangkan ketika waktu minum petang dan hidangan ini dimasak bukan untuk dijadikan lauk seperti sup lainnya.   





Alkisah jiranku yang membekalkan ubi kayu ini, bawa dari kampungnya.  Dapat-dapat tu bukan nak buat terus, sebaliknya biar dulu alih-alih ubi dah busuk dalam plastik.  Dapatlah selamatkan sikit untuk buat sup rojjo'.  Resepi asal rojjo' tak guna pun bihun, tetapi sebab ubi kayunya sikit sangat saya tambahkan bihun dalam sup.  Seeloknya guna ubi kayu yang warna putih sebab kanji asal yang terdapat dalam ubi dapat memekatkan kuah rojjo' / sup.  Puluhan tahun sebenarnya tak menjamah menu ini, itu yang teringat-ingat nak makan.



Bahan-bahan yang digunakan semua main agak-agak tiada sukatan metrik.


Rojjo' akak Sup Ubi Kayu
Sumber: Timah 


Bahan-bahan
Ubi kayu - potong dadu
Isi udang
Lobak merah - potong dadu
Ubi kentang - potong dadu
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng
Bawang merah*
Bawang putih*
Serbuk lada putih*
Sup bunjut
Garam dan serbuk perasa
Telur - pukul sekejap
Bihun - celur (optional)

Cara Penyediaan
* Didihkan air, masukkan ubi kayu dan sup bunjut.
* Tumbuk bahan bertanda "*" dan masukkan ke dalam sup.
*  Masukkan isi udang, lobak merah dan ubi kentang.
*  Bila ubi lembut, perasakan dengan garam.  Sesuaikan rasa.
*  Tuangkan telur yang telah dipukul sedikit ke dalam sup sambil kacau hingga habis.
*  Sesuaikan rasa sup dan tutupkan api.  Letakkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng.
*  Hidangkan ketika panas-panas bersama sambal.





Sup tambah nikmati bila dipadankan dengan sambal tomato atau sambal kicap.
Wassalam.

Saturday, 29 October 2016

Manggarai' (Sambal Ikan Tamban Kering)


Assalamm...
Sambal tradisi bagi masyarakat yang mendiami Kabupaten Soppeng di Sulawesi Selatan.  Ketika mula-mula mereka tanya sama ada ingin mencuba sambal manggarai, dalam kepala otak adalah sambal mangga kot, sebab bunyi dekat-dekat sama dipendengaran.  Ternyata jauh panggang dari api manggarai itu adalah ikan tamban kering.  Ikan tamban tu pula kering dan keras tetapi tidak masin.



Ini adalah bahan asas untuk menyediakan sambal manggarai.  Perlu dibakar di dalam bara api.


Setelah dibakar,  buangkan semua kulit luar ikan tamban, bawang dan buah keras.



Sambal Manggarai (Sambal Ikan Tamban Kering)
Sumber: Petta Jume / Kak Soda


Bahan-bahan
5 ekor ikan manggarai (ikan tamban kering)
4 biji buah keras
4 biji bawang merah
cili padi
sedikit garam
sedikit minyak


Cara Penyediaannya
*  Bakar ikan tamban kering, bawang merah dan buah keras di dalam bara api (buah keras dan bawang tidak dibuang kulit luarnya).
* Setelah dibakar, kupas dan buang kulit bawang, buah keras dan (sisik) ikan.
*  Tumbuk ke semuanya bersama cili dan sedikit garam sehingga lumat.
*  Tuangkan sedikit minyak (paling sedap guna minyak kelapa yang baru masak) dan kacau rata.
*  Hidangkan bersama nasi atau pulut.




Sambal ini sangat sedap di makan bersama dengan nasi panas.  Kalau jadi bekal pergi ke sawah sangat enak, tidak perlukan lauk lain kata mereka.
Wassalam.

Monday, 24 October 2016

Perkedel Jagung aka Vege Fritters


Assalam...
Menu paling feveret di kempung ketika zaman kanak-kanak dahulu,  terutama ketika musim menuai jagung.  Memang tak jemu bila mak buat yang ini dan sering kali di marah sebab tak sempat nak dihidang sebagai lauk dah luak saya rata begitu saja.  Kalau buat banyak mana pun tidak akan membazir punya mesti habis, walaupun sering dibuat lauk ulang tayang berulang-ulang, tak pernah jemu menikmatinya.  Yang paling best sebab mak hanya guna isi jagung dan tidak dicampur dengan sayur lain untuk menambahkan kuantiti, jadi rasa jagung tu memang marbeles.


Versi saya sebab inginkan hasil perkedel yang banyak banding dengan jagungnya yang sedikit, maka saya tambahkan dengan parutan lobak merah dan hirisan kobis.  Tetapi tetaplah sedap jugak, tekan lift di situ.


Perkedel Jagung aka Vege Frittes
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
2 tongkol jagung muda - hiris halus dari tongkolnya
Isi udang secukupnya
1 biji lobak merah - parut
Kobis - hiris halus
1 biji cili merah - hiris
5 biji bawang putih*
2 biji bawang merah*
Daun bawang - hiris
Daun sup - hiris
1 biji telur
3 sudu tepung gandum
Air secukupnya
Serbuk lada putih
Garam
Minyak untuk menggoreng


Cara Penyediaannya.
*  Tumbuk kasar hirisan jagung untuk mengeluarkan pati dan supaya seratnya menjadi lembut.
*  Bahan bertanda "*" ditumbuk halus bersama jagung, boleh jugak di hiris atau cincang.
* Campurkan jagung tumbuk dengan isi udang, telur, sayuran lainnya, garam dan serbuk perasa.  Gaul sebati dan masukkan tepung gandum.  Jika menggunakan jagung pulut dan jagung kampung hanya gunakan sedikit tepung gandum kerana jagung itu sendiri sudah sedia berkanji.
* Masukkan sedikit air, gaul sebati dan sesuaikan kepekatan batter.
*  Sedukkan batter kedalam dalam minyak panas dan goreng hingga kekuningan.
*  Toskan atas tisu dapur dan boleh lah didangkan


Boleh dinikmati sebagai lauk dengan nasi atau kalau saya suka makan begitu saja bersama sos pencicah kegemaran.
Wassalam.