nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label My Family. Show all posts
Showing posts with label My Family. Show all posts

Monday, 9 July 2018

Musim Durian di Kampung Saya

Assalam...
Saya sedang bercuti di kampung ini, tak tahu lah ada musim durian ke tidak.  Kampung saya nie, baru jer akhir-akhir ini ada hasilkan durian sendiri.  Seingat saya kecil-kecil dulu nak dapat buah durian tu macam emas.  Mahal sangat kalau ada yang jual waktu itu, sebab tulah yang mendorong orang kampung menanam pokok durian di tanah kebun masing-masing.  Satu-satunya tempat yang selalu jual durian guna lori pick up di Bulatan Batu 7, sekilo RM10.  Tanam pula bukan semua berhasil, ada yang tanam banyak kali sebab pokok yang ditanam mati akibat kemarau dan sebagainya.  Seingat saya, bapak pun dulu banyak kali mencuba tanam pokok durian baru berhasil, yang berbuah sekali lepas tu mati, yang mati tak sempat berbuah, ada pokok bunga banyak tapi tak sempat keluar buah semua gugur dan macam-macam lagi.  Jenis dan baka pun macam-macam, benih dari biji, beli pokok kawin, benih durian hutan pun ada.  Kalau dapat berkunjung ke Kenigau pada musim durian satu bonus sebab di sana selalu banyak durian hutan, ada durian lebih buat lempok supaya bila teringin nak makan kuih gunakan lah lempok tu.
Bila saya dah berkelana ke semenanjung ini, buah pertama yang dicari adalah durian.  Memang puas lah makan, dari utara ke selatan boleh makan durian tambah-tambah bila berkunjung ke Sg Balang selalu kenduri durian.  Tak lupa buat lempok setiap tahun buat lempok untuk bekalan orang kampung.  Draf entri ini sebenarnya dah peram lama, tengok orang yang tengah buka durian tu adalah sepupu yang telah meninggal dunia pada bulan ramadhan yang lalu.  Al-Fatihah untuk arwah abang Harun, semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.  Saya tak ingat ini tahun bila yang kami balik kampung, diorang punya beriya nak bagi kami rasa durian sanggup simpan tak bagi orang lain makan rasmikan dulu.

Kalau tengok isi durian begini warna putih, macam tak berapa teruja nak makan.  Tetapi tak nak kecilkan hati orang yang simpankan, kami ikut rasmikan supaya orang lain pun boleh makan lepas ini.  Durian kampung sana banyak yang macam itu, isi warna putih tetapi berlemak dan sedikit pahit.

Budak-budak kampung saya sekarang rasanya dah tak batak sangat bila jumpa durian, tak sama kanak-kanak zaman kami.  Sekarang merata tempat ada di jual ketika musim, tinggal mak bapak kena sediakan duit saja.  Budak-budak kampung saya sekarang pun dah jarang yang pandai panjat pokok, tetapi masih syukur jika mereka masih kenal jenis-jenis pokok dan buah yang terhasil dan semoga sentiasa rindu untuk balik kampung.
Wassalam.

Sunday, 8 July 2018

Last Day - Pantai Air Manis

Assalam...
Hari terakhir di tanah minang, kami nak pergi ke satu lokasi yang dekat di Pantai Air Manis.  Nak saksikan sendiri tempat yang didakwa sebagai tempat si derhaka Malim Kundang (si Tanggang) menjadi batu bersama isi kapalnya.  Pepagi sebelum supir datang sempat ambil angin di Jambatn Siti Nurbaya dan bersarapan digerai berdekatan dengan tempat penginapan.


Antara yang kami makan pagi tu, lontong dan soto.  Kaget sikitlah sebab yang datang lain sikit dari yang selalu kami jumpa, pertama kali jumpa yang macam ini, namun rasanya sedap juga.  Rezeki kami pagi itu.


Kami sampai pantai Air Manis, agak lenggang mungkin masih terlalu awal atau sebab bukan hari libur.  Pondok begini disediakan untuk kemudahan pelawat,  terdapat di kebanyakkan pantai di Indonesia.


Kawasan pantai yang dikatakan terdamparnya kapal dagangan Malim Kundang yang bertukar menjadi batu ekoran sumpahan ibu beliau.  Gerai makan dan cenderahati terletak sangat dekat menyebabkan pengunjung seakan tidak perasan mereka telah sampai ke kawasan kapal Malim Kundang ini.


Dipercayai di sinilah jasad Malim Kundang yang menjadi batu itu.  Wallahualam.  Nampak kesan kawasan ini telah dipugar beberapa kali untuk memastikan objek itu kekal hingga ke hari ini.


Pasir pantainya warna gelap, hitam tu yang manis kot.  Mungkin hari itu air laut surut sebab macam jauh jer air laut, tapi nampak ombak boleh tahan tinggi.  Kalau banyak masa boleh sewa atv tu untuk ronda-ronda kawasan.


Balik dari Pantai Air Manis, kami minta pak supir singgahkan di kedai cenderahati, nak cari barang sikit.  Berkenaan dengan kain songket Palembang ini, ingatkan harga dalam ratusan ribu saja, bila tanya harga 4 juta lebih.  Mampu usap-usap ambil gambar saja lah.


Minta pak supir singgahkan kami lagi di Masjid Raya Minangkabau ini.  Singgah tepi jalan je tak dapat masuk sebab boleh pula si Risqi tu cakap masjid belum siap, belum buka.  Tapi sebenarnya kami dengar azan dari dalam tu, tapi tak apalah mungkin dia nak cepat hantar kami ke airport dan dia nak balik awal kot. Sebelum ini bila nampak gambar macam bentuk masjid memanjang, dah tengok sendiri oh empat segi rupanya.  Menara tinggi pada setiap bucu bumbung masjid.


Susah sangat nak ambil gambar full termasuk menara setiap bucu masjid, dapat satu ini jadi lah.


Sampai airport masih awal lagi, sebelum masuk balai berlepas kami nak lepak puas-puas kat luar dulu.  Gigih pergi tukar RM sebab nak makan ayam goreng duit rupiahnya dah habis.


Jom kita makan dulu sebelum check-in, nampak di situ kesukaan pada ayam goreng terlalu tinggi.  Di negara sendiri makan KFC, sampai arab makan Al-Baik, pergi Indonesia pun cari CFC.


Sudah kenyang, jom kita masuk dan setteld kan apa yang patut.  Nak cepat masuk dalam sebab di luar cuacanya sedang hangat membahang.  Tak lama pun kami dibalai berlepas ini, banyak masa lepak dalam surau di level yang sama.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri lebih baik negeri sendiri kan.  Tiada duit dalam poket pun rasa aman jika di kampung sendiri.  Kalau tempat orang isi poket dah mula susut sangat lah perit rasanya.  Baru 4 hari dah rasa rindu kampung halaman.
Wassalam.

Saturday, 7 July 2018

Istano Basa Pagaruyung


Assalam...
Sambung ada sikit cerita yang tersisah kisah jalan-jalan ke Padang-Bukit Tinggi.  Syukur dapat jejakkan kaki ke sini, tempat yang da lama nak pergi.  Pergi Istano Baso (istana besar) walaupun hanya istana replika, bukan istana asal seperti istana negara tu.  Istana asal dah terbakar tahun 1804 ketika rusuhan, selepas itu dibangunkan yang baru tetapi yang baru ini pun terbakar juga.  Kemudian dibinalah istana replika ini tetapi bukan ditempat asal, lokasinya agak ke selatan daripada yang asal.  Sekali lagi istana replika terbakar akibat disambar petir pada tahun 2007 dan istana yang kita saksikan sekarang adalah istana yang ke-4 daripada siri Istana Baso yang telah dibangunkan.



Sebagai langkah keselamatan dokumen dan peralatan berharga yang dapat diselamatkan daripada siri kebakaran istana telah ditempatkan di Balai Benda Purbakala Kabupaten Tanah Datar dan Harta Pusaka Kerajaan Pagaruyung di Istana Lidungan Bulan (Istano Silinduang Bulan). 


Hiasan pada lantai atau lapisan bumbung tingkat satu Istano Baso.  Dibelakang tirai kain yang warna-warni tu pula menempatkan bilik tidur.


Tiang kuning ini lah agaknya yang dikatakan tiang utama (Tiang Tuo), sama erti dengan tiang seri kot dalam terms mendirikan rumah melayu lama.


Replika keris yang digunakan oleh raja-raja di tanah minang.


Peti kayu yang padat ukiran, inilah tempat menyimpan barang orang dulu-dulu, mereka tak ada almari, kalau nak pindah atau mengembara angkut aje peti kayu ni.  Di rumah saya dulu ada beberapa buah (orang punya, tumpang simpan) digunakan untuk menyimpan baju persalinan, harta pusaka atau barangan berharga.


Ukiran pada bahagian luar dinding istana, motif bunga dan tumbuhan menjalar.


Atap istana dibuat daripada ijuk (jerami) daripada tumbuhan jenis palma, pokok kabung.  Dianyam padat dan tebal agar air hujan tidak dapat tembus ke dalam rumah.


Bangunan "rangkiang" tempat menyimpan padi didirikan di tepi bangunan istana besar.  Teringat kata "rakkiang" bahasa bugis merujuk kepada loteng rumah yang digunakan untuk tempat menyimpan barang atau tempat persembunyian anak dara dulu-dulu.


Sebelah kiri istana baso juga terdapat dua (2) lagi binaan lain, yang satu macam rangkiang dan satu lagi rumah.  Mungkin untuk pegawai istana kot.


Bangunan yang menempatkan ruang dapur dibina di belakang dan terasing daripada bangunan utama istano baso.  Terdapat jambatan sebagai laluan yang menghubungkannya antara keduanya.


Ruangan di tingkat dua (lantai 2) Istana Baso.


Di bawah bahagian bumbung bentuk tanduk kerbau ini adalah bangunan yang menempatkan dapur istana.  Pemandangan ke arah bukit di bahagian belakang.


Pemandangan ke arah hadapan istano baso, pintu masuk utama bagi pelawat.


Semantara ini ruangan di tingkat (3) paling atas istano basa.  Ruangan ini dikenali sebagai Mahligai.


Baca penerangan itu, apa fungsi mahligai.  Mesti ruangan ini dahulunya tidak sembarangan orang yang boleh masuk atau naik ke sini.

Di bawah kolong istano basa, ada disediakan kiosk untuk pelawat menyewa baju adat minang.  Kalau perlukan khidmat juru photo pun ada disediakan. 


Lepas ini kita nak jalan-jalan ke muzium yang kat nogori, yang pun lebih kurang sama bentuk istano baso.  Mesti ada persamaannya kan, saya tak pernah sampai ke sana lagi.
Wassalam.

Tuesday, 3 July 2018

Kuih Karas

Assalam...
Karas, kueh tradisi orang tua-tua, tak ramai yang tahu buat kueh ini.  Sekali pandang macam bentuk bihun yang telah digoreng.  Masa kecil dulu pernah tengok arwah nenek buat untuk majlis perkhawinan, lepas daripada itu tak pernah lagi, mak saya pun dah tak pernah buat kuih ini.  Kuih Karas nak buatnya kena ada alat khas macam tempurung yang ada lubang-lubang kecil, kemudian ketuk-ketuk tepi tu supaya adunan tepung jatuh ke kuali.  Penuh kesabaran nak buatnya.  Arwah nenek panggil kueh karasa atau nennu-nennu. 

Kuih karas ni, kiriman dari Kak Mah dari Sidam Kiri, Kedah.  Jauh datangnya, kebetulan ada hamba Allah yang sudi bawa ke KL, sebenarnya dia nak balik bertugas di Sarawak tetapi kena transit KL sehari.  Kak Mah kirim kuih untuk disampaikan kepada bapak di kampung, tapi kami cukai serba sikit dulu no.


Perjalanan balik dari ambil kuih, dapat-dapat jer terus makan dalam kereta.  Habis setengah balang dikerjakan oleh kami.  Sedap sangat fresh dari ladang,...krak kruk krak kruk bunyi monster makan kueh karas.


Jangan tanya resepi sebab kami tak tahu buat dan tak pernah buat.  Nantilah ada masa nak pi berguru kat Kak Mah baru boleh bagi resepi nah.  Semoga murah rezeki Kak Mah dan Mak Andak sekeluarga.
Wassalam.

Saturday, 30 June 2018

Rucoh aka Serawa Kuini

Assalam...
Alhamdulillah rezeki tak putus, ada yang orang bagi, yang orang kirimkan, yang dipinta sendiri semua lah.  Macam buah tu, kuini kiriman jiran mertua dari Pahang, manga apple kawan en.Abe bagi dari Melaka dan rambutan rakan sekerja bawa dari Perak.  Itu baru satu jenis rezeki nyata yang Allah sampaikan dari pelbagai hala, yang tak nyata dan disedari lagi banyak sebenarnya, tak terkira, Allahuu...


Terpikat dengan air yang kak Yan buat guna buah kuini, yang dipanggil rucoh, ada juga yag panggil sebagai serawa kuini.  Pertama kali tengok sebenarnya air yang dipanggil rucoh tu, bukan buah kuini yang pertama kali tengok.  Kuini selalu setiap tahun dapat makan, antara buah-buahan kegemaran keluarga, bila musim memang harum semerbak satu rumah.  Selalu saya makan begitu saja atau kalau longgokan buah dah banyak mak bapak saya memang akan sediakan pulut untuk dimakan dengan kuini, macam buat kenduri gitu kalau bergabung dengan jiran tetangga atau sedara terdekat.


Bila terpandang rucoh tu dah azam nak buat bila jumpa kuini, mungkin bila balik kampung kot nanti.  Kebetulan masa raya hari tu, di Pahang dah ada musim, jumpa masa pergi beraya tapi tak banyak.  Sempat bawa balik 2 biji saja, itu pun buah tak berapa elok.  Dua hari lepas tu adik ipar share dalam wassup buah kuini sebaldi jiran bagi dan kalau ada sesiapa yang nak dia sanggup bawa datang KL nanti, ape lagi cepat-cepat lah angkat tangan, sanggup pergi jemput dia kat terminal nak dapatkan buah kuini.


Kuini tu nampak tak berapa fresh kan, sebab racik awal sementara nak cari santan fresh.  Saya racik awal untuk elakkan kuini terlebih masak dan jadi rosak.  Buat dalam 2 biji dapat dalam satu mangkuk sedang dan store dalam peti sejuk sementara kita pergi cari santan.  Kak Yan guna susu buat rucoh kuini tu, tapi saya nak rasa yang guna santan dulu dan resepinya lebih kurang macam kat bawa nie.


Rucoh Kuini / Serawa Kuini
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
2 biji buah kuini - racik halus
1 pkt santan segar (beli kat jaya)
Sedikit gula pasir
2 sudu susu pekat
Sedikit Garam
Air sejuk
Ice cube   

Cara Penyediaannya
*  Campurkan santan dengan gula, garam dan susu.  Kacau hingga gula larut.
*  Masukkan kuini dan tambahkan air dan ice cube.  
*  Saya takde ice cube, lepas gaul semua tu saya masukkan dalam peti sejuk seketika sebab nak minum / makan sejuk-sejuk.
*  Hidangkan dalam keadaan sejuk.


Rucoh tu saya buat dapat dalam satu jug sedang, rasanya boleh tambahkan air lebih sebab terlalu pekat atau letak ice cube.  Dapat respon dari sahabat saya dia kata tu air kegemaran arwah bapak dia (al-fatihah untuk arwah wak Samat), bulan puasa lepas pun dia ada buat.  Bila saya cakap rucoh, di katanya saya dah pandi cakap jawa.

Minggu depan balik kampung (Sabah), harap akan jumpa buah kuini boleh kenalkan dengan diorang pula cara lain menikmati kuini dari yang selalu mereka makan.
Wassalam.

Chocolate Peanut Cookies


Assalam...
Sebelum balik ke sarang hari tu, kak Soda bekalkan sebotol kecil amonia dan resepi untuk biskut coklat kacang (bukan nama sebenar).  Tidak diketahui nama sebenar biskut ini sebab kak Soda pun hanya panggil kueh coklat saja, mereka panggil ini kueh mentega dalam kategori kueh kering untuk yang macam ini mereka tak panggil biskut.  Pembahagian nama kueh simple ada 2 kategori kueh basah, kueh kering yang lainnya sebagai jajan, kekacang atau keropok.  Kueh kering pula kueh mentega (based majerin atau mentega), bangkek atau baulu.  Kenali jenis kueh dan fahami istilah dan perbezaan nama,  itulah topik sembang kami petang itu sambil berbaring di beranda dapur.


Saya tak ada acuan kecil untuk bakar biskut, jadi nak buat ketul-ketul tu saya guna scop buah.  Kena buat adunan ketul-ketul kecil sebab biskut ini akan mengembang bila dibakar.  Tengok dah mekar sejambak batch pertama sebab guna scop yang besar.


Amonia yang dibekalkan oleh kak Soda ketika saya nak bergerak balik KL hari tu.  Kedai bahan bakeri ada jual serbuk amonia dalam paket, bukan dalam botol begini.


Chocolate Peanut Cookies
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
500 gm mentega
400 gm gula
5 biji telur
2 gelas minyak masak
400 gm kacang tanah - sangai dan tumbuk kasar
1 sudu teh ammonia
1 sudu makan baking powder
100 gm serbuk koko
200 gm tepung jagung atau guna 2 pkt tepung hong kwee (warna putih)
1 kg tepung gandum


Cara Penyediaannya
*  Pukul telur, mentega, gula, baking powder dan amonia hingga kembang dan putih.
*  Masukkan kacang tanah dan minyak masak.
*  Tambahakan serbuk koko, tepung jagung atau hong kwee.
*  Campurkan dengan tepung gandum.   Gaul dan sebatikan adunan sehingga boleh dibentuk (adunan agak lembik dan tidak sesuai diterap).
*  Adunan boleh dibakar dalam mould biskut yang kecil atau bulat-bulatkan, tekan dengan garfu dan susun dalam tim pembakar.
*  Bakar dengan api sederhana hingga masak. 
*  Biarkan biskut sejuk sebelum menyimpan dalam bekas kedap udara.


Semakin berkobar-kobar nak mengumpul resepi keluarga dari insan-insan istimewa yang masih ada di sekeliling.  In Sha Allah diberi peluang dan kudrat.  Cukuplah masa dengan mama dulu dah dibazirkan, masa tu belum ada kesedaran nak bertanya dan belajar.
Wassalam.