Monday 6 May 2019

Kong Pao Chicken

Assalam...
Selamat berpuasa kawan-kawan, dah masak ke untuk berbuka petang ini?.  Kalau tiada idea nak masak apa boleh cuba masakan kaum cina iaitu ayam kong pao, ada ubah suai sikit ikut tekak melayu yang suka dengan rasa pedas.  Mereka yang suka menu berkicap pasti suka dengan menu ini.


Selalu saya suka kutip buah gajus yang dilettakan dalam menu ini.  Tetapi hari tu kami buat tak letak buah gajus sebab takde stok dalam peti ajaib.


Ayam yang dilumurkan dengan tepung jagung campur serbuk lada putih digoreng terlebih dahulu.  Pada peringkat ini jangan masukkan sebarang garam, biarkan tawar begitu.


Ayam Kun Pao (Kong Pao Chicken)
Sumber: Chef Nas

Bahan-bahan
1 ekor ayam - potong 20*
4 sdm tepung jagung*
sedikit serbuk lada putih*
Minyak untuk menggoreng
4 sdm kicap cair
2 sdm kicap pekat
3 sdm sos tiram
1 cawan air
2 inc. halia 
1 labu bawang putih
10 tangkai cili kering - potong pendek 1/2 inc.
1/2 cawan gajus (goreng terlebih dahulu)
Segengam cili padi (ikut suka nak pedas)
1 tangkai daun bawang
Sedikit daun ketumbar
10 biji cherry tomato
Garam, serbuk perasa secukupnya


Cara Penyediaaannya
* Gaul ayam dengan bahan bertanda "*" hingga sebati dan goreng dengan minyak penuh separuh masak. Angkat dan toskan, letak tepi.
* Guna minyak bekas goreng ayam untuk menggoreng halia, bawang putih, cili padi hingga layu.  Angkat ketepikan.
*  Panaskan sedikit minyak, tumis cili kering, masukkan semua jenis kicap, sos tiram, gaul rata dan masukkan air.  Biarkan sos mendidih hingga kelihatan pekat.
* Masukkan bahan-bahan yang telah digoreng terlebih dahulu (ayam, halia, cili padi, bawang putih).  Gaul rata, tambahkan garam dan serbuk perasa.
*  Masukkan gajus, cherry tomato, daun bawang dan daun ketumbar.
* Matikan api dan hidangkan.


Ok dah salin resepi, jom kita balik masak untuk berbuka.  You all dapat pelepasan balik awal tak masa bulan puasa?  Macam kami dapat balik awal daripada biasa.

Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa untuk semua.  Yang bukan muslim pun turut berpusu-pusu ke bazaar ramadhan yang berdekatan dengan mereka, bila tanya sebab apa mereka suka? sebab ada banyak makanan dan kuih-muih bermacam ragam.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment