Monday 13 May 2019

Bazaar Ramadhan, Kampung Pandan

Assalam...
Kali pertama pergi buffet ramadhan sejak bulan posa tahun nie.  Bukan nak pergi cari makanan untuk diri sendiri tapi dapat tugasan last minute mencari bubur.  Bazaar ramadhan yang terdekat dikunjungi adalah bazar Kampung Pandan, Kuala Lumpur.  Terpegun sebaik melangkah masuk, juadah pelbagai dan kelihatan mengancam semuanya.  Iyalah sedang berpuasa kan, perut lapar, nampak makanan semua sedap.  Tapi serius cakap bazaar ramadhan sini memang best.


Bubur lambuk resepi kampung baru katanya, dijual dengan harga RM3,50 sebungkus.  Beli lah sebungkus, sejak puasa nie tak jamah lagi bubur lambuk.  Ramadhan tahun-tahun lepas, arwah chef Dollah yang sentiasa beri bekal bubur lambuk, Ramadhan kali ini hanya tinggal kenangan dengan arwah.


Pelbagai jenis air, air viral, air hipster dan air old school semua ada.  Kreatif mereka nie menghasilakan air yang dicampur pelbagai jenis dan menghasilkan rasa yang pelbagai dan warna.


Ayam percik, bau mereka panggang terbuka di belakang tu sangatlah mengugat perasaan.


Dari hujung ke hujung berjalan mencari bubur kacang hijau, tapi tiada sebarang baubur yang saya jumpa kecuali bubur lambuk.  Hingga sampai ke gerai yang jual banyak jenis kuih-muih kelantan.  Tiada bubur saya gantikan dengan kuih biji (butir) nangka.  Mission completed jom kita balik.


Kueh nekbat (kuih orang pantai timur), macam kuih bahulu yang disira dengan air gula.  Nak samakan dengan kuih orang Bugis,  baulu pecak pun lain juga.


Murahnya rezeki malam itu, pelbagai pemanis mulut dapat dihidangkan, yang dibeli, yang dapat free dan yang dibuat sendiri.  Jika setiap hari begini, alamak bulan puasa makin tembun mengumpul gula dalam badan.


Salah satu sebab kami tak pergi bazaar sebab konon nak berbuka ala kadar dan nak elakkan pembaziran makanan.  Jika pergi pasti kiri kanan tangan menjinjit plastik makan, at the end tak habis makan sumbat ke dalam peti sejuk.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment