nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Makanan Tradisi Jawa. Show all posts
Showing posts with label Makanan Tradisi Jawa. Show all posts

Thursday, 22 September 2016

Jalan-jalan sambil Menjamu Mata dan Tekak...


Assalam..
Ekoran tidak dapat makan nasi ambeng masa bulan puasa lepas.  Tekak tu kiranya belum redah mengidamnya, mulut pun asyiklah sebut nasi ambeng warisan yang jual kat bazar ramadhan.  Ini cerita dalam perjalanan ke Teluk Intan, kami sengaja mengikut jalan lama Kuala Selangor - Sabak Bernam - Teluk Intan.  Alasannya kalau lalu highway bosan, ikut jalan lama banyak benda boleh menjamu mata dan tekak lagi pun kami bawa orang yang pertama kali lalu sini.  Bila terpandang resto ini di kawasan Tanjung Karang, bagai pucuk dicita ulam mendatang, haruslah singgah.



Kat sini jumpa tapai ubi, murah je satu bekas tu kalau nak banding harga KL.  Bila sampai Selabak saya bagi tahu  orang sana harga tapai ubi yang dibeli di Tanjung Karang.  Boleh diorang cakap mahal, sebab harga Selabak lagi murah.  



Nasi ambeng pilihan saya set dengan ayam masak kicap.


Adik pula pilih set nasi ambeng ayam masak merah.  Sebaliknya orang yang asyik cerita nak makan nasi ambeng hari itu boleh pilih menu lain pula.  Di pilihnya makan soto ayam, sabar jelah.


Lepas menjamu selera, kami teruskan perjalanan hajatnya nak singgah tengok hamparan sawah padi di Sungai Besar.  Tapi timing tak betul, masa itu orang dah lepas menuai padi, kalau singgah boleh tengok jerami sajalah.


Kawasan sempadan Selangor dan Perak, kami jumpa pula gerai yang menjual nira nipah.  Satu benda lagi yang tak akan dilepaskan untuk dinikmati, beli 3 botol terus.  Sebenarnya kami berdua je yang makan semua benda-benda ala ini, yang lain sebagai pemerhati saja.  Diorang tak suka tak kan nak paksa kan.  Dalam hati orang yang tamak, bestnya, boleh aku makan banyak-banyak seorang hahaha.  Malam dan keesokkan harinya kedua-dua tangan kebas, baru padan muka.  Tapi betul ker gara-gara minum nira tu buat tangan jadi kebas dan sengal-sengal tulang?.. 


Dalam perjalanan tu, banyak juga gerai menjual siput dan mentaram yang beroperasi.  Agaknya sekarang ini ada musim, tapi tak singgah pun sebab dah kenyang lagi pun kalau beli yang mentah takut tak tahan untuk di bawah balik nanti.  Beberapa bulan lepas kami ada ke kawasan ini untuk mencari mentaram tapi sekor pun tak jumpa.  Penjual tu kata selepas gerhana besar hari itu, mentaram tak muncul.
Wassalam.

Monday, 19 September 2016

Sambal Tahun Kulit Lembu


Assalam...
Sebagai cacatan dan sumber rujukan masa hadapan, moh kita tengok step by step penyediaan sambal tahun kulit lembu.  Sukatan bahan-bahan untuk resepi ini memang tiada dalam sukatan metrik, main agak-agak saja.  Wak yang masak tu pun, senyum-senyum je bila di tanya pasal resepi.  Sebab tidak mahu terlepas pandang, mari duduk tepi dapur kita lihat sendiri cara nak memasak sambal ini. 


Ini rupa kulit lembu yang digunakan.  Ini yang sudah siap di rebus dan ready untuk digunakan atau dimasak.  Maaf tiada dibekalkan dengan gambar kulit lembu yang kering.  Kalau dapat yang kering tu kena rendam dan rebus dulu baru dapat rupa yang macam ini. 


Bahan rencah tu hiris halus macam dalam gambar atas, tips dari mbah lagi banyak lengkuas lagi sedap sambal tahun ni.  Pilih lengkuas yang muda agar senang dihiris.


Kalau tak suka atau susah nak cari kulit lembu kering, boleh gantikan dengan isi kerang atau isi kupang.


Sambal ini kalau rata macam tu saja pun ok, bagi yang tak nak makan dengan nasi.  Perlu balance rasa masin, pedas, lemak dan sedikit masam.



Sambal Tahun Kulit Lembu
sumber: Wak


Bahan-bahan
Kulit Lembu Kering (telah direndam dan direbus)
Halia*
Lengkuas*
Bawang putih*
Bawang merah*
Cili padi*
Santan
Garam
Gula
Serbuk perasa 
Asam Keping



Cara Penyediaannya
* Semua bahan-bahan bertanda '*', di hiris halus.
* Panaskan minyak, tumis bahan hiris kecuali cili padi hingga layu.  Sudah layu masukkan cili padi dan tumis lagi.
* Masukkan kulit lembu, dan asam keping kacau hingga sebati.
* Masukkan santan, ikut kepekatan dan lemak kuah yang di ingini.  Tapi biasa sambal ini cair @ ceroi, rasa santan tu light saja.
* Masukkan garam, gula dan serbuk perasa.  Bila dah dapat rasa masam yang sesuai, keluarkan asam keping yang dimasukkan tadi.
*  Biar mendidih seketika dan sesuaikan rasanya.  Tutup api dan hidang.




Mungkin tempat lain, lain cara nak sediakan sambal ini.  Nanti boleh lah share di sini ya.
Wassalam.