nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Coklat. Show all posts
Showing posts with label Coklat. Show all posts

Tuesday, 7 March 2017

Memori Kek Coklat...


Assalam...
Nostalgia, memang nostalgia kek coklat ini, suatu ketika dulu, ketika baru muncul kek ini, belum zaman wassapp sana sini orang bercakap kita pun nak cuba buat.  Masa tu email dan sms lah medan orang nak sebarkan berita.  Sesekali boleh lah rujuk di photopages sebab blog tak berapa masyur lagi.  Resepi jangan cakap lah, memang pelbagai versi yang muncul.  Kadang jemu juga sebab pergi mana-mana majlis mesti kek coklat ini yang dihidangkan, dari majlis jamuan tadika hingga majlis menyambut menteri. Kek coklat hitam legam dan lembab ini lah yang menjadi pujaan hati semua orang. 


Macam-macam versi resepi yang mereka kongsikan, namun paling suka dengan resepi yang Henny (orang Kulim) kongsikan melalui Norazimah (Azie).  Sebelum itu Azie ada kongsikan resepi kek coklat yang ibu saudara dia guna untuk jualan di Sungai Petani,  tapi macam agak leceh sikit.  Guna resepi Henny ini memang senang sangat nak buatnya semudah ABC.


Kenal Henny melalui rakan serumah sama tempat kerja dengan dia, dia buat kek dan letak di gerai orang yang berjualan di hadapan taman perumahan.  Sesekali kami beli juga dan memang sedap.  Tak sangka pula dia sudi nak kongsikan resepi kek coklat dia tu.


Selepas kahwin Henny pindah mengikut suami entah ke mana.  Tak dapatlah lagi nak beli kek coklat dia.  Rakan serumah yang lain pun minta kita cuba buat, Alhamdulillah menjadi.  Bermula dari situlah oven yang keluar setahun sekali bekerja setiap hari untuk membakar kek coklat. 


Nak jadikan cerita lagi, seorang rakan (liza) serumah tu rajin pula nak cari pasaran di dalam kampus USM.  Dia bawa ke kelas dan cafesiswa gemilang cahaya setiap pagi sebelum masuk ke dewan kuliah.  Agak lama juga membuat kek coklat ini sehingga seorang demi seorang berhijrah keluar membawa haluan masing-masing.  Kita pun dah sibuk dengan kerja baru, dah tak cukup tenaga balik kerja nak mengadun kek coklat.


Saya kongsikan di sini, resepinya.
 

Kek Coklat
Sumber: Henny

Bahan bahan
2 biji telur
1 cawan susu cair
1 cawan air panas mendidih
2/3 cawan minyak sayuran
2 cawan gula pasir
2 cawan tepung gandum*
1 cawan serbuk koko*
1 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bikarbonat*
1 sudu teh esen vanilla


Cara penyediaannya.
* Sediakan loyang 8x8, gris dengan majerin dan lapik dengan baking paper.  Panaskan ketuhar.
* Campurkan bahan bertanda "*" dan ayak bersama.
* Campurkan bahan ayak dengan gula, gaul rata
*  Dalam mangkuk yang berasingan, pukul telur hingga ringan dan masukkan ke dalam bahan tepung tadi.  Gaul rata.
* Masukkan esen vanilla, susu cair dan gaul rata.
* Masukkan minyak sayuran, kacau hingga betul-betul sebati.
*  Akhir sekali masukkan air panas mendidih ke dalam adunan.  Gaul cepat-cepat hingga sebati.
*  Tuang ke dalam loyang dan bakar dengan suhu 180'C selama 45 minit.


Sekarang kalau buat kek ini, mesti teringat kenangan lama, kenangan dengan rakan-rakan serumah dulu.  Kenangan yang tak mungkin dilupakan.  Tak sangka dulu pernah jual kek, macam tak caya.  Kini jarak pemisah tu tak jauh mana, tapi susahnya nak jumpa sebab masing-masing sibuk dengan urusan sendiri.    
Wassalam.

Wednesday, 1 March 2017

Muzium Coklat, Kota Damansara


Assalam...
Jom kita melawat muzium coklat di Kota Damansara.  Masa kanak-kanak dulu dah puas bermain di kebun koko milik mak saudara.  Ketika itu harga biji koko di pasaran masih ok kata orang, memang suka tolong mak saudara petik buah koko.  Bertambah-tambah suka ketika proses meleraikan buah daripada kulitnya.  Boleh isap biji-biji koko puas-puas.  Dapat buah koko mengkal lagi best, makan cicah dengan kicap campur cili padi, ah nikmatnya.  Sekarang mana nak jumpa dah kebun koko, jadi moh lah kita pergi melawat muzium coklat saja sambil tu kita melontar duit beli coklat.


Pengisian kalau melawat muzium tu memang sangat bagus banyak ilmu yang boleh dipelajari, daripada benda itu tiada kepada ada dan kekal ataupun tiada semula.  Itulah sejarah, setiap detik perjalanan sesuatu ada kisahnya seperti juga dengan koko atau coklat.  Asal usulnya, bagaimana ianya berkembang dan tokoh-tokoh yang bertanggungjawap seperti pengasas dan pengeluar jenama-jenama coklat dunia.


Daripada journal perubatan, sumber nutrisi yang terkandung dalam koko atau coklat memberi kesan atau tindak balas yang bagus untuk tubuh badan manusia.  Sebab itu koko sejak dahulu kala telah dijadikan sebagai bahan untuk mengubati penyakit dan dikategorikan sebagai bahan yang sangat bernilai ketika itu. 


Di sini ada bilik yang kita boleh saksikan chef tengah menyediakan coklat.  Pengujung boleh lihat bagaimana proses penyediaan coklat dilakukan melalui cermin besar.  Rasanya kalau tempat tu open, mesti ramai pengunjung yang sibuk nak bertanya itu ini kepada chef.


Apabila coklat siap, chef akan keluar dengan membawa dulang-dulang yang berisi coklat di tangan.  Dipersilahkan untuk mencuba coklat yang baru disediakan tadi.


Contoh replika rumah yang diperbuat daripada coklat, marshmallow dan biskut.


Di sebelah bilik penyediaan coklat tadi, terdapat store yang menjual pelbagai jenis coklat.  Jenama coklat tempatan dan antarabangsa ada di jual di sini.  Dibuka setiap hari mengikut waktu operasi muzium.


Hari yang kami pergi tu, sempena ada jualan coklat.  Jualan coklat berlangsung dalam bilik sebelah galeri bukan di kedai coklat yang terdapat di dalam tu.  Harganya pasti lagi murah jika beli ketika ada jualan dan lebih banyak pilihan.


Saya suka coklat yang ada inti buah acai,blueberry dan delima ini, kedua-duanya pun sangat sedap.


Waktu operasi muzium coklat.  Siapa penggemar coklat tu boleh lah datang terutama ketika mereka mengadakan jualan besar-besaran.  Nak tahu hari apa yang diadakan jualan tu, boleh lah check melalui website mereka di chocolatemuseum.my.


Ini saja yang kami beli hari itu, tak suka, tak suka pun beli jugak.  Nasib jumpa coklat yang berkenan di hati dan harga pun takdelah mahal sangat, harga offer kan. 


Sebenarnya kami berkenan kat coklat Fidani yang sedap dan mahal tu.  Pernah lah rasa semasa kami ada tugasan di istana dulu sebab tu berkenan. 
Wassalam.