nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Sabah Road Trip. Show all posts
Showing posts with label Sabah Road Trip. Show all posts

Monday, 16 October 2017

Take a Break: Sibuan Island, Semporna Sabah


Assalam...
Lepas beramah mesra dengan anak-anak Bajau Laut di Pulau Tatagan, kami dibawa ke Pulau Sibuan, pulau terakhir dalam lawatan sebelum menamatkan acara hoping island kami pada hari itu.  Pulau ini menempatkan anggota tentera untuk mengawal keselamatan pelawat.  Jadual tugas mereka di Pulau Sibuan bermula daripada awal pagi hingga ke petang setiap hari berlanjutan selama 3 bulan tanpa hari rehat. 


Setiap pelawat perlu direkodkan ketibaan mereka di Pulau Sibuan.  Pulau ini juga hanya boleh dimelawati mengikut waktu tugas anggota tentera setiap hari.  Selepas waktu tersebut tiada seorang pun pelawat yang dibenarkan untuk berada di Pulau Sibuan. 


Matahari terpacak atas kepala semasa ketibaan kami di Pulau Sibuan, bayangkan saja panasnya pada hari itu.  Di sini tiada sebarang pondok disediakan untuk berteduh, pokok rendang pun terbatas, sudahnya kami semua berkumpul di pondok askar yang berkawal.



Pasangan yang ikut serta dalam group kami.


Di pulau ini juga terdapat penempatan Bajau Laut, cuma kami tak pergi sana.  Awak-awak bot kami sudah nasihatkan agar tidak pergi ke kawasan sana.  Sebenarnya Bajau Laut ini tak menganggu pelawat pun, sebagai langkah berjaga-jaga.  Takut mereka kerumun sebab tertarik pada benda yang kita pakai atau barang yang bersama dengan kita.


Perahu yang dijadikan sebagai tempat tinggal, akan mendarat di mana-mana daratan begini untuk berlindung daripada ribut, melakukan kerja-kerja pembaikan pada perahu mereka jika terdapat sebarang kebocoran dan mendapatkan bekalan makanan serta air.


Anak Bajau laut yang menetap di Pulau Sibuan.  Hanya beberapa orang yang kami jumpa keluar daripada tempat penginapan mereka.  Waktu tengah hari ketika itu, mereka pun tahu nak duduk rumah takdelah macam kami nie, tengah hari buta duk berkeliaran di pulau.  Agaknya kami pula yang jadi bahan tontonan mereka, hahaha.


Nak redahkan kepanasan cuaca ketika itu kami pergi snorkeling lagi.  Kali ini guide bawa kami ke lubok ikan dan terumbu karang.  Peringatan penting jika hendak snorkeling atau diving, sila tanggalkan cincin atau perhiasan anda, terutama yang ada batu permata.   Pancaran atau kilauannya akan menakutkan ikan yang anda hendak lihat tetapi boleh menarik pemangsa datang.


Sebelum balik jangan lupa ambil gambar dengan pegawai tentera yang bertugas menjaga keselamatan di perairan, terhibur sikit hati mereka.  Mereka bertugas tanpa henti dalam keadaan sentiasa siap sedia, tempoh bertugas tiada cuti, jumpa keluarga pun tak boleh. Kau mampu? saya tak mampu.
Wassalam.

Sunday, 15 October 2017

Bajau Laut (Sea Gipsy) Pulau Tatagan, Semporna.


Assalam...
Ketika kami sampai di perairan Pulau Tatagan, enjin bot diperlahankan saya ingatkan tempat cetek dan akan menganggu hidupan yang terdapat diperairan itu.  Rupanya ada sesuatu yang menarik untuk kami sini.  Bot berhenti saja, puluhan perahu kecil yang dikemudi oleh kanak-kanak Bajau Laut mendekati bot.  Saya tak tahu ada itinerary seperti ini dalam pakej kami, ingat hanya lawatan biasa ke 3 pulau seperti yang diberitahu.


Rasa ralat juga lah, jika tahu boleh saya sediakan jajan atau air minuman untuk budak-budak tu.  Air minuman sangat bermakna bagi mereka yang tinggal di laut.  Selalunya mereka mendapatkan sumber air minum daripada air hujan atau beli daripada pekan Semporna atau pekan-pekan terdekat.


Adik yang berperahu sendiri ini, mulanya agak jauh daripada group yang mendekati bot kami.  Ini lah aktiviti harian mereka, berperahu sambil mencari makanan dalam laut.


Kayuhan semakin laju, dengan harapan akan ada habuan yang dia boleh bawa balik daripada pelancong atas bot.


Saya tak memahami bahasa yang mereka gunakan, mereka pula hanya boleh faham dan berbahasa melayu sedikit.  Kebanyakkan mereka ini tidak bersekolah dan hidup secara nomad dalam perahu ataupun pondok di pulau-pulau.  Kerajaan menggalakkan mereka untuk menetap secara kekal agar senang menyalurkan bantuan.


Rasa terhibur sangat, dengan kanak-kanak yang datang mendekat dan bergayutan di tepi bot kami, mereka meminta agar kami memberikan sedikit makanan, air atau sedikit wang.  Mereka tidak bertindak di luar kawalan dan patuh arahan daripada tour guide kami.  Tour guide kami memang ada menyediakan makanan ringan seperti gula-gula, keropok, air botol dan meminta kami mengagih-agihkan untuk kanak-kanak ini. 


Ada yang terjun dan menyelam ke dalam laut sambil beraksi semata-mata meminta kami memberi sedikit upah atas show yang mereka buat.  Tersentuh juga hati, ketika ada antara mereka yang sangat kecil menagis sebab tidak mendapat gula-gula.


Mereka tidak akan berganjak sebelum mendapat apa-apa daripada kami.  Sebenarnya ada juga yang dah dapat tetapi balik semula meminta makanan.


Pelancong boleh mengikut Bajau Laut yang menggunakan perahu yang besar untuk bersiar-siar.  Walau hanya seketika, tetapi pengalaman tu tetap yang terbaik.


Bayaran ikut pelancong nak beri berapa, tour guide kami nasihatkan beri RM5.00 atau jika nak beri lebih pun boleh.


Satu nasihat untuk mereka yang berhajat ke pulau-pulau di perairan Semporna, jangan memakai barangan kemas atau kelihatan bermewah-mewah.  Itu pesanan penting yang saya dapat daripada pegawai yang berada di pusat Pembenihan Kima, Pulau Bohey Dulang tadi.  Semasa saya berperahu mengikut kanak-kanak Bajau Laut ini, mereka telah meminta cincin yang saya pakai sebagai hadiah.  Alamak, nasib masa tu sel-sel otak bersambung dan beri alasan yang cincin itu saya tak boleh bagi sebab ini adalah cincin kahwin saya dan mereka pun faham. 


Walaupun rasa cuak selepas insiden itu, tak menghalang niat untuk datang semula ke sini suatu hari nanti.  In Sha Allah, kita jumpa lagi ya.
Wassalam.

Saturday, 14 October 2017

Take a Break: Snorkelling @ Bohey Dulang


Assalam...
Lamanya nak ambil masa nak upload cerita di sini, tunggu nak redahkan perasaan kecewa sememangnya makan masa bertahun juga lamanya.  Kecewa sebab tidak sampai hajat nak mendaki ke puncak itu, dulu ada mention ceritanya kat sini.  Sebab tak boleh nak naik, kami hanya dibenarkan berlegar-legar di bawah ini saja dan snorkeling di kawasan jeti.


Berdekatan dengan pendaftran kemasukan ke Bohey Dulang, terdapat pusat pembenihan kima gergasi (Giant Clam).  Saya pun tak tahu apa itu kima, boleh makan ke idok eh?.  Saya cuma kenal kerang, kupang, dan lala, ini sejenis kerangan laut juga tetapi saiz besar.  Kima inilah yang menghasilkan mutiara (lao tzu pearl).


Gambar bawah, kima gergasi yang ada di kolam pusat pembenihan Taman Marin Tun Sakaran, Semporna.  Kima gergasi lautan Pacifik dan lautan Hindi boleh mencecah seberat 200kg, jika dibandingkan dengan yang kami tengok ini, kiranya kima ini belum cukup gergasi.


Tapak sulaiman.


Sangar yang digunakan sebagai tempat pembiakan kima gergasi.  Kima gergasi yang cukup tempoh akan ditempatkan di sini sebelum ianya di tempatkan ke habitat asalnya di laut.


Keluar dari pusat kima, kami bergerak ke jeti untuk menunggu bot kami ke pulau seterusnya.  Diberitahu ada lebihmkurang sejam setengah lagi, so boleh lah nak pose-pose sebelum terjun ke dalam laut. 


Kerangan laut yang melekat pada tiang-tiang kayu jeti.  Melihat ke bawah jeti itu pun dah terhibur, boleh saksikan pelbagai warna anak ikan yang berenang-renang.


Mulanya ingatkan malas nak ikut mereka snorkeling, tetapi bosan menunggu lama terjun jugak lah akhirnya.  Snorkelling hanya di kawasan jeti, tak pergi jauh pun sekadar nak menghabiskan peruntukan waktu yang berbaki.


Budak tudung hijau tu, pengalaman pertama snorkelling takut-takut pada mulanya dan guna peralatan snorkelling pun kekok lagi.  Lama-lama dia lebih-lebih pulak tak nak naik. 


Pack lunch yang disediakan, termasuk dalam pakej yang kami ambil.  Lepas berendam dalam air memang terasa lapar, sedap saja semua lalu di tekak.


Ada 2 pasangan yang ikut rombongan kami tak makan lunch yang disediakan.  Tak biasa kot makan macam tu.  Selepas habis lunch, bot pun sampai dan kami dibawa ke pulau seterusnya.
Wassalam.

Maranjak Long House, Matunggong Kudat


Assalam...
Siapa nak merasa tidur dalam perut "binatang"?, Binatang adalah nama bagi rumah panjang dalam bahasa suku kaum Rungus di Sabah.   Binatang merupakan satu kebanggan kepada suku kaum Rungus kerana ianya menggambarkan sesuatu yang unik bagi suku kaum mereka.  Rumah panjang lazimnya sepanjang 300 kaki, dibina di atas bukit dan mempunyai tiang tinggi, kawasan bawah rumah (kolong) digunakan untuk memelihara binatang ternakan seperti ayam, kerbau dan babi.  Ianya juga bertindak sebagai tugu pertahanan daripada serangan luar.  


Di halaman rumah panjang ada disediakan biografi En. Maranjak sebagai pengasas rumah panjang (Rungus) di Matunggong Kudat.  Bekas ahli politik yang banyak memperkenalkan rumah panjang suku kaum Rungus kepada pelancong.


Bahan binaan rumah panjang suku kaum Rungus adalah daripada sumber tempatan seperti kayu, buluh dan rumbia.  Maranjak Long House turut menggunakan bahan asli yang biasa untuk mengekalkan ciri sebenar sebuah rumah panjang Rungus.  Dinding daripada kulit kayu, atap rumbia sementara lantainya diperbuat daripada papan dan sebahagiannya daripada buluh. 


Laluan dan tangga di dalam rumah panjang yang bersambung dengan ruang serambi di sebelah kiri dan bilik tidur disebelah kanan.  Ruang serambi merupakan tempat pertemuan dan tempat ahli keluarga melakukan aktiviti seharian mereka.


Laluan daripada rumah panjang no.1 ke ruang lobby.


Antara bilik tidur yang boleh di sewa jika menginap di Rumah Panjang Maranjak.  Bahan binaan rumah panjang sepenuhnya adalah daripada kayu dan buluh untuk mengekalkan ciri sebenar sesebuah rumah panjang.  Dinding Lantainya diperbuat daripada papan dan sebahagiannya daripada buluh. 


Ruang tengah (yang berfungsi sebagai lobby) menghubungkan antara rumah panjang no.1 dan no. 2.  Dalam situasi sebenar, ruang ini merupakan tempat pertemuan dan berbincang antara pelawat dan ahli rumah panjang.  Serambi pula merupakan tempat privasi untuk ahli keluarga sahaja.


Bangunan yang menempatkan kedai kraftangan, alat muzik tradisi dan pentas.  Pengunjung yang yang ingin mengetahui lebih mendalam tentang adat budaya suku kaum Rungus boleh meminta pihak pentadbiran menyediakan persembahan tarian atau menyediakan sajian dengan kadar bayaran tertentu.


Perhiasan manik yang dijual di kedai kraftangan.


Peralatan muzik gong sangat sinonim dengan suku kaum Rungus di Sabah yang diwarisi secara turun temurun daripada nenek moyang mereka.  Gong menjadi peralatan yang sangat penting ketika menjayakan sebarang acara keramaian.


Bagi sesiapa yang ingin merasai pengalaman menginap di rumah panjang, boleh lah chek in di Marajak Long House yang terdapat di Matunggong, Kudat.
Wassalam.

Wednesday, 4 October 2017

Pasar Malam Kota Kinabalu


Assalam...
Rindu mengamit nak bertandang ke pasar malam Kota Kinabalu.  Pasar malam di dalam bandar Kota Kinabalu terdapat di beberapa tempat dan dibuka pada setiap malam.  Pasar malam yang menjual bahan mentah dan makanan bermasak terutama makanan laut terletak di sebelah kiri, kanan dan belakang Pasar Kraftangan (Pasar Filipina) dan sebelah Pasar Besar (Pasar Gantung) di Todak Waterfront.  Manakala pasar malam Sinsuran dan pasar malam Kampung Air lebih tertumpu kepada jualan barangan perhiasan dan pakaian.  Sila pastikan tidak tersalah pasar malam bila anda berkunjung ya.



Pelbagai pilihan makanan laut yang telah dibakar, sedia untuk anda buat pilihan.  Jika anda bukan jenis yang terlalu cerewet dan malas nak tunggu lama, makanan laut yang dah siap bakar ini boleh menjadi pilihan.  Peniaga akan memanaskan sebelum menghidangkan kepada pelanggan.


Latok atau rumpai laut, sebagai hidangan tambahan pengganti kepada sayur-sayuran.  Tinggi kandungan kalogen, orang perempuan suka lah nie, boleh awet muda.  Tinggal dipilih oleh pengunjung dan peniaga akan buatkan kerabu.


Selain seafood yang sudah dimasak, turut disediakan yang mentah begini.  Pengunjung bebas untuk memilih dan minta mereka masakkan.


Bagi yang pentingkan kualiti dan kesegaran makanan laut boleh pilih yang masih mentah dan masih murah jika dibandingkan dengan harga yang ditawarkan di restoran.  Harga seafood mentah ada di sediakan mengikut jenis dan berat, harganya termasuk kos memasak. 


Untuk take away, snek makanan laut sebegini paling sesuai.  Walaupun gred atau saiz yang kecil, namun rasanya tetap sedap kerana semua yang disediakan itu adalah segar.


Kami suka berkunjung ke pasar malam yang menjual makanan laut ini, walaupun sekadar minum dan makan kudapan yang kami beli daripada gerai berdekatan.  


Kalau pantai timur terkenal dengan keropok lekor, jika berkunjung ke Sabah jangan lupa cuba pisang goreng.  Kudapan yang sangat digemari di Sabah dan boleh didapati di mana-mana.
Wassalam