Showing posts with label Kambing. Show all posts
Showing posts with label Kambing. Show all posts

Wednesday, 26 December 2018

Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)

Assalamm.
Jika ada orang yang bertanya nak masak kari kena letak rempah kari atau tidak? Jangan lah cepat hentam orang tu kata soalan bodoh atau sebarang kata nista ye.  Sebab saya dah jumpa jawapan bagi soalan tu, inilah dia masak kari yang tidak menggunakan rempah kari.  Memanglah rasa kari tu tak macam kari mamak tetapi ini lah yang mereka gelarkan sebagai masak kari (nasu kari).   


Nasu Kari (Kari Kambing Bugis Style)
Sumber: Tanta Suma

Bahan-bahan
3 kg potongan daging kambing (bahagian tulang)
1/2 cawan air asam jawa
1 sudu serbuk kunyit
1 liter santan
Garam secukupnya
Serbuk perasa secukupnya
Gula merah (kabung) 
Bawang goreng secukupnya
Air secukupnya

Bumbu blend dan tumisan
10 biji bawang merah
1 labu bawang putih
10 batang serai
4 inc. halia
4 inc. lengkuas
20 biji cili merah - buang biji
1.5 sudu serbuk ketumbar 

Cara Penyediaannya
* Bersihkan daging, sebaiknya guna bahagian tulang-tulang. Perapkan seketika dengan air asam jawa, lada sulah dan serbuk kunyit. 
* Sediakan bahan bumbu, blend semua hingga halus dan tumis hingga naik bau.
* Masukkan perapan daging kambing ke dalam tumisan bumbu, gaul sebati.
* Tambahkan air dan reneh hingga daing empuk.
* Bila dah empuk, masukkan gula merah dan garam.
* Tambahkan dengan perasa dan santan.  Biarkan mendidih hingga sekata dan sesuaikan rasanya.
* Taburkan bawang goreng sebelum menghidangkan kari kambing. 

Nota - Menu ini juga sesuai jika ditukar dengan daging lembu, daging kerbau, daging kuda atau ayam.

Sejak akhir-akhir ini memang banyak menu kampung (masyarakat Bugis) yang akan dipost sementara masih menyimpan resepi dan sila abaikan jika tidak berkenaan.
Wassalam.

Friday, 30 November 2018

Sambal Goreng Kambing (Goreng-Goreng)

Assalam...
Menu goreng-goreng merupakan menu lama yang juga hampir dilupakan oleh generasi Bugis masa kini.  Menu ini boleh dibuat dengan menggunakan daging lembu (sapi), kambing, kerbau atau kuda.  Manakala bahagian daging yang digunakan adalah daging yang kasar, liat atau yang banyak urat.  Goreng-goreng yang dalam gambar adalah daripada daging kambing dan dibuat secara ringkas tanpa menambah suhun dan ubi keledek goreng.  Walaupun ringkas tapi rasanya tetap urmp!


Goreng-goreng Kambing
Sumber: Tante Suma

Bahan-bahan
1 kg daging kambing - potong dadu dan rebus hingga empuk
200 gm kacang tanah - goreng
50 gm suhun - goreng
3 biji ubi keledek - hiris nipis dan memanjang serta goreng
Minyak untuk menumis 
Kicap manis secukupnya
1 sudu serbuk lada sulah
1 sudu serbuk ketumbar
Garam, gula dan perisa secukupnya
  
Bahan Blend
2 inci lengkuas
10 batang serai
1 labu bawang Putih
10 biji bawang merah
2 inci halia
5 biji cili besar (merah)




Cara Penyediaannya
* Tumis bahan blend hingga wangi, masukkan serbuk ketumbar dan lada sulah.
* Masukkan minyak ke dalam daging yang telah direbus hingga kering airnya dan empuk.
* Tambahkan bahan bumbu tumis, garam, gula, kicap dan kacau rata.
* Sesuaikan rasanya dan tutup api.
* Campurkan dengan kacang tanah goreng, suhun, keledek goreng dan gaul rata.

Nasi dah terhidang, jom kita makan tapi kena duduk bersila dan makan guna tangan ya.  Bismillahhirahmani rahim..
Wassalm.

Tuesday, 1 November 2016

Sup Tulang Kambing


Assalam...
Antara sup yang paling kerap dimasak di dapur kami dan tak kira sama ada musim raya atau hari biasa.  Nampak sangat suka makan kambing kan, sebenarnya bergantung juga kepada bekalan tulang kambing golek jika ada.  Lebihan tulang kambing golek ini lebih sedap daripada tulang frozen, sebab rempah-rempah yang diguna semasa proses memerap kambing sudah meresap dalam tulang dan daging kambing.   


Jom lah tengok resepinya.

Sup Tulang Kambing
Sumber: Mulia


Bahan-bahan
2 kilo tulang kambing (lebihan kambing golek)
1 bungkus sup bunjut
2 batang cellery - potong
3 biji tomato - belah 4
2 biji bawang holland - belah 4
2 labu bawang putih - ketuk
Air secukupnya
Garam secukupnya
Serbuk perasa secukupnya
Daun bawang - hiris
Daun sup - hiris
Bawang goreng
* Batang, akar daun sup dan bawang, cuci bersih dan rebus bersama tulang kambing. 


Bahan Tumis
5 biji bawang merah*
2 biji bawang besar*
2 labu bawang putih*
2 inci halia*
1 sudu serbuk jintan manis
1 sudu serbuk jintan putih 
1 sudu serbuk ketumbar
1 bungkus kecil serbuk rempah sup
1 bungkus kecil serbuk kurma
minyak untuk menumis


Cara Penyediaannya
* Rebus tulang bersama sup bunjut, batang celery, bawang holland dan bawang putih.
* Blend halus bahan bertanda "*"
* Tumiskan bahan blender dalam periuk yang berasingan hingga naik minyak.
* Campurkan semua serbuk rempah ke dalam mangkuk dan letakkan sedikit air untuk jadikan peste.
*  Masukkan paste ke dalam bahan tumis.  Tumis hingga rempah masak.
*  Tuangkan rempah tumis ke dalam sup tulang.  Rebus lagi hingga empuk.
* Masukkan buah tomato.  Sesuaikan rasa dengan garam dan bahan perasa.
*  Taburkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng ke dalam sup.
*  Hidang bersama sambal kicap.  Boleh dimakan bersama nasi, nasi impit ataupun ketupat.
 


Nota - Buatkan sambal kicap yang pedas sebagai pelengkap  untuk menikmati sup kambing.
Wassalam.