Monday 13 May 2019

Leppe-Leppe (Belebat / Lepat)

Assalam...
Lari sikit dari cerita makanan buka puasa, ini adalah makanan tradisi orang bugis yang dinamakan Leppe-leppe (Lepat).  Tetapi lepat ini dibuat bukan untuk makanan pada masa bulan puasa ataupun menu hari raya.  Leppe-leppe selalu disediakan ketika ada acara kesyukuran sambut kelahiran bayi, naik rumah, sambutan maulid nabi mahupun tahlilan untuk arwah.  Kiranya ini hanya boelh dijumpai ketika ada acara tertentu dan tidak dibuat  untuk saja-saja nak makan.  Kalau nak makan saja-saja, selalu mereka sediakan pulut biasa saja.



Leppe-Leppe (Belebat / Lepat)
Sumber: Hjh Jumria

Bahan-bahan
1 kg beras pulut
1 liter santan
Sedikit garam
Secukupnya daun kelapa (muda)

Cara Penyeediaannya
* Sediakan daun kelapa, bahagian yang muda sama macam nak buat ketupat.  Buang urat tengah lidi dan lipatkan daun sebanyak 5 kali sepanjang sejengkal.
* Sediakan pengukus, jerang air hingga mendidih kemudian masukkan pulut.  (tunggu wap panas naik kemudian tutup pengukus.  Kukus pulut hingga masak.
* Panaskan santan dan garam hingga mendidih sekejap.
* Keluarkan pulut dari kukusan dan gaul dengan santan sedikit demi sedikit hingga semua bahagian terkena santan.  Guna senduk kayu ketika mengaul pulut dengan santan.
* Biar pulut suam dan isikan ke dalam kelongsong daun kelapa.  Padatkan isi di kedua-dua hujung kelongsong dan setiap bahagian.
* Kemaskan balutan daun kelapa hingga menutupi pulut dan ikat mengelilingi kelongsong. Ikatan perlu kemas supaya tidak tercabut ketika merebus nanti.
* Susun lepat yang telah dibalut ke dalam periuk untuk merebus.  Air untuk merebus hingga ke tahap sama dengan lepat.
* Rebus hingga masak, atau daun kelapa bertukar warna (sekurang-kurangnya 2 jam).  
* Keluarkan lepat dari periuk, gantung atau anginkan hingga sejuk.

Dulang berisi 10 jenis makanan (kebanyakkan adalah kuih) yang akan diletakkan dihadapan imam yang akan mengetuai majlis bersanji atau tahlil.  Setiap bungkusan itu nanti akan dibahagi-bahagi kepada sesama mereka.  Antara menu yang terdapat dalam bungkusan adalah kuih putih (beppa puteh), bahulu, kuih oto (beppa oto'), goreng pisang, leppe-leppe (belebat), pulut (sokko), kuih koci (dodo' cangkuning), kuih buah sepang, dodol dan wajid (bajek).  Orang jawa ada nasi ambeng, orang bugis pula ada kuih 7 atau 10 jenis dalam dulang (beppa pitu rumpa atau 10 ruppana).


Pernah juga jumpa menu raya dalam masyarakat lain yang buat semacam ini.  Tapi pulut tak perlu dikukus hingga masak terlebih dahulu, cuma ditanak separuh masak bersama santan.  Kelapa parut turut dicampurkan ke dalam pulut. 
Wassalam.

2 comments:

  1. mesti sedap niii... makan raya best tu... pertama kali datang sini, saya follow blog awak.. jemput singgah dan follow blog saya juga. terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Siti sudi follow. salam kenal dari akk.

      Delete