nuffnang_bid = "6d3fefaa2657f8901dfaPages

Showing posts with label Perak. Show all posts
Showing posts with label Perak. Show all posts

Thursday, 22 September 2016

Jalan-jalan sambil Menjamu Mata dan Tekak...


Assalam..
Ekoran tidak dapat makan nasi ambeng masa bulan puasa lepas.  Tekak tu kiranya belum redah mengidamnya, mulut pun asyiklah sebut nasi ambeng warisan yang jual kat bazar ramadhan.  Ini cerita dalam perjalanan ke Teluk Intan, kami sengaja mengikut jalan lama Kuala Selangor - Sabak Bernam - Teluk Intan.  Alasannya kalau lalu highway bosan, ikut jalan lama banyak benda boleh menjamu mata dan tekak lagi pun kami bawa orang yang pertama kali lalu sini.  Bila terpandang resto ini di kawasan Tanjung Karang, bagai pucuk dicita ulam mendatang, haruslah singgah.



Kat sini jumpa tapai ubi, murah je satu bekas tu kalau nak banding harga KL.  Bila sampai Selabak saya bagi tahu  orang sana harga tapai ubi yang dibeli di Tanjung Karang.  Boleh diorang cakap mahal, sebab harga Selabak lagi murah.  



Nasi ambeng pilihan saya set dengan ayam masak kicap.


Adik pula pilih set nasi ambeng ayam masak merah.  Sebaliknya orang yang asyik cerita nak makan nasi ambeng hari itu boleh pilih menu lain pula.  Di pilihnya makan soto ayam, sabar jelah.


Lepas menjamu selera, kami teruskan perjalanan hajatnya nak singgah tengok hamparan sawah padi di Sungai Besar.  Tapi timing tak betul, masa itu orang dah lepas menuai padi, kalau singgah boleh tengok jerami sajalah.


Kawasan sempadan Selangor dan Perak, kami jumpa pula gerai yang menjual nira nipah.  Satu benda lagi yang tak akan dilepaskan untuk dinikmati, beli 3 botol terus.  Sebenarnya kami berdua je yang makan semua benda-benda ala ini, yang lain sebagai pemerhati saja.  Diorang tak suka tak kan nak paksa kan.  Dalam hati orang yang tamak, bestnya, boleh aku makan banyak-banyak seorang hahaha.  Malam dan keesokkan harinya kedua-dua tangan kebas, baru padan muka.  Tapi betul ker gara-gara minum nira tu buat tangan jadi kebas dan sengal-sengal tulang?.. 


Dalam perjalanan tu, banyak juga gerai menjual siput dan mentaram yang beroperasi.  Agaknya sekarang ini ada musim, tapi tak singgah pun sebab dah kenyang lagi pun kalau beli yang mentah takut tak tahan untuk di bawah balik nanti.  Beberapa bulan lepas kami ada ke kawasan ini untuk mencari mentaram tapi sekor pun tak jumpa.  Penjual tu kata selepas gerhana besar hari itu, mentaram tak muncul.
Wassalam.

Friday, 9 September 2016

Majlis Marhaban Aqil Qushry


Assalam...
Dua minggu lepas sessi berjalan-jalan dari pagi hingga ke dini hari.  Sebenarnya kami ke Teluk Intan untuk meraihkan majlis marhaban anak saudara (Aqil Qusrhy).  Majlis dibuat di kampung sebelah ayah dia, sementara aqiqah akan dibuat di kampung sebelah ibu (Pahang).  Adil lah gitu kan.


Kami ingat petang tu sampai lambat so dah terlepaslah nak rewang kan.  Perkara yang saya suka bila pergi kenduri orang jawa ini, melihat semangat silaturrahim mereka kuat sama-sama rewang untuk menjayakan majlis  dan yang paling best bab makan sebab dari sebelum majlis memang asyik makan jer.  Sambil rewang sambil makan.  Majlis marhaban dan cukur jambul akan bermula selepas isyak, jadi sempatlah kami rewang dan melihat mereka menyediakan juadah untuk malam tu.


Biasalah kan kerja masak-masak ini akan diselesaikan oleh orang lelaki.  Sementara orang perempuan akan tolong hiris-hiris bawang dan bagi arahan gitu.  Pengalaman berharga kali ini sebab dapat saksikan mereka menyediakan menu rare iaitu Sambal Taun Kulit Lembu.  Rare lah sebab menggunakan kulit lembu yang mana proses itu agak leceh dan mengambil masa berhari-hari untuk disiapkan.  Mereka kata ini menu tradisi orang Jawa.  Tapi tak kisah lah, janji sedap dan yang bugis ini pun dapat merasa juga.  Sempat tanya tukang masak, ini tahun bila punya kulit lembu? mereka jawap kulit lembu daripada raya haji tahun lepas...hehehe.


Orang Pahang pun tak ketinggalan untuk menyumbangkan resepi terhandal mereka iaitu gulai tempoyak ikan baung.


Signature dish orang Kampung Selabak ini, Ayam Goreng Berempah.  Kenapa saya kata signature dish, sebab setiap kali ada majlis di sana, akan jumpa menu ini dan bukan hanya di rumah ini, di rumah sahabat saya pun akan ada menu ini. Ayam akan diperap beberapa jam sebelum digoreng.


Lagi menu utama hari itu, masak lemak cili padi telur itik.  Menu telur masin dan masak lemak cili padi telur itik ini disponsor oleh ayah saudara aqil yang menternak itik sebagai kerja sambilan.


Behave sangat Aqil semasa majlis berjalan, lantunan ayat suci Al-Quran dan lagu pujian-pujian kepada Rasul junjungan membuat dia tidur lena.


Tudung pink tu mak nik Aqil, yang tolong jaga masa Aqil dan uminya dalam pantang.  Lepas ini lambat lagi ler nak jumpa, Aqil dah berlari agaknya baru mak nik dapat balik ke Malaysia lagi.


Ini dia hidangan pada malam itu, sambal tahun kulit lembu, masak lemak cili padi telur itik, ayam goreng berempah (tiada dalam gambar), gulai tempoyak ikan baung, tomyam ayam, telur masin, sambal hitam pahang dan sayur kobis.  Sebab dah agak lewat untuk makan dan tak reti makan lauk banyak-banyak, ambik dua jenis saja masak lemak telur itik dan gulai tempoyak.  Nasib petang tu dah merata sambal taun.


Selesai majlis malam itu kami pun permisi untuk balik ke PJ.  Agak larut malam untuk menempuh perjalanan balik, tetapi di sebabkan ada orang yang hendak bekerja pada keesokkan hari kena balik.  Sabar sajalah yang drive tu sebab semua sedap dibuai mimpi sepanjang perjalanan. 
Wassalam.