Showing posts with label Makassar. Show all posts
Showing posts with label Makassar. Show all posts

Saturday, 30 June 2018

Chocolate Peanut Cookies


Assalam...
Sebelum balik ke sarang hari tu, kak Soda bekalkan sebotol kecil amonia dan resepi untuk biskut coklat kacang (bukan nama sebenar).  Tidak diketahui nama sebenar biskut ini sebab kak Soda pun hanya panggil kueh coklat saja, mereka panggil ini kueh mentega dalam kategori kueh kering untuk yang macam ini mereka tak panggil biskut.  Pembahagian nama kueh simple ada 2 kategori kueh basah, kueh kering yang lainnya sebagai jajan, kekacang atau keropok.  Kueh kering pula kueh mentega (based majerin atau mentega), bangkek atau baulu.  Kenali jenis kueh dan fahami istilah dan perbezaan nama,  itulah topik sembang kami petang itu sambil berbaring di beranda dapur.


Saya tak ada acuan kecil untuk bakar biskut, jadi nak buat ketul-ketul tu saya guna scop buah.  Kena buat adunan ketul-ketul kecil sebab biskut ini akan mengembang bila dibakar.  Tengok dah mekar sejambak batch pertama sebab guna scop yang besar.


Amonia yang dibekalkan oleh kak Soda ketika saya nak bergerak balik KL hari tu.  Kedai bahan bakeri ada jual serbuk amonia dalam paket, bukan dalam botol begini.


Chocolate Peanut Cookies
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
500 gm mentega
400 gm gula
5 biji telur
2 gelas minyak masak
400 gm kacang tanah - sangai dan tumbuk kasar
1 sudu teh ammonia
1 sudu makan baking powder
100 gm serbuk koko
200 gm tepung jagung atau guna 2 pkt tepung hong kwee (warna putih)
1 kg tepung gandum


Cara Penyediaannya
*  Pukul telur, mentega, gula, baking powder dan amonia hingga kembang dan putih.
*  Masukkan kacang tanah dan minyak masak.
*  Tambahakan serbuk koko, tepung jagung atau hong kwee.
*  Campurkan dengan tepung gandum.   Gaul dan sebatikan adunan sehingga boleh dibentuk (adunan agak lembik dan tidak sesuai diterap).
*  Adunan boleh dibakar dalam mould biskut yang kecil atau bulat-bulatkan, tekan dengan garfu dan susun dalam tim pembakar.
*  Bakar dengan api sederhana hingga masak. 
*  Biarkan biskut sejuk sebelum menyimpan dalam bekas kedap udara.


Semakin berkobar-kobar nak mengumpul resepi keluarga dari insan-insan istimewa yang masih ada di sekeliling.  In Sha Allah diberi peluang dan kudrat.  Cukuplah masa dengan mama dulu dah dibazirkan, masa tu belum ada kesedaran nak bertanya dan belajar.
Wassalam.

Monday, 18 December 2017

JALANGKOTE


Assalam...
JALANGKOTE,  bukan mencarut tau, tapi ini nama benda gorengan ini di tempat asalnya di Makassar.  Nama lain mereka panggil pastel, tetapi kalau intinya mee atau bihun lebih senang dipanggil dengan nama Jalankote.  Karipap lah kalau kita, yang inti kari kentang, sardin atau daging tu banyak jer orang jual sini, tetapi teringat-ingat nak makan yang satu ini.  En.Abe pun kadang tercerita pasal makan jalangkote ini, dia memang peminat karipap, bila jumpa jalangkote ini, pun jadi terjatuh suka juga.  Kalau dah selalu sebut tu, umpama hint nak suh buatlah tu kan, eh saja jer cari pasal.  Tetapi sebab sendiri pun suka, bersemangat lah nak buat, cuba kalau orang tu jer yang minat, boleh buat donno je.  Ini jumpa resepi yang macam sedap kat Ig, memang sedap pun.  Hasil kurang cantik bukan salah resepinya, salah sendiri, dalam sejarah daku memang tak pernah sukses buat yang namanya karipap / jalangkote.


Pintal lah tepi tu walaupun tak berseni, apakan daya skill memang takde dalam bab pintal-pintal ini.  Acuan pun entah letak kat mana, tak larat lah nak bongkar semua kotak di tengah malam.


Ini sos cili untuk jalangkote yang terpedas sangat lah pula, akibat semangat yang berkobar-kobar, penuh tangan daku kaut cili padi.  Resepinya lebih kurang nak buat karipap, cuma intinya beza dan ketika nak menikmatinya titikan sos lada atau makan bersama cili.



JALANGKOTE / PASTEL
Sumber: Mbaiyya

Bahan Untuk Kulit
1kg tepung gandum
2 biji telur
350 - 375ml air
200gm majerin
sedikit garam

Cara Penyediaannya
*  Campurkan semua bahan, guna hujung jari untuk mengaulkan tepung.
*  Masukkan air sedikit demi sedikit hingga habis.
*  Uli adunan hingga licin atau tidak melekat pada tangan.
*  Rehatkan adunan sekejap (lebih kurang 30 minit).  Sambil nak restkan adunan boleh sediakan inti atau sos lada.
*  Ambil sedikit doh dan leperkan dan tekap bentuk bulat.
*  Letakkan inti dan tekan atau pintal bahagian tepinya.  Guna acuan karipap lebih mudah bagi yang kurang berseni buat kelim tepi tu (macam saya).
*  Panaskan minyak dan goreng jalangkote hingga kekuningan.
*  Ketika hendak makan, patahkan atau tebuk hujung jalangkote untuk titikan sos lada atau masukkan cili padi. 


Nota - Untuk frozenkan, goreng setengah masak dan lapik guna plastik untuk mengelakkan melekat.



Bahan Untuk Intinya
500gm daging
250gm taugeh
2 biji kentang sederhana - dadu 
3 biji lobak merah - dadu
2 batang daun bawang
3 batang daun sup
75gm bihun
5 biji telur rebus - belah 4 (optional) 
Serbuk lada putih
4 biji bawang putih - tumbuk  halus
6 biji bawang merah - tumbuk halus
Garam secukupnya
Gula secukupnya
Serbuk perasa sesuai rasa
Sedikit minyak

Cara Penyediaannya
*  Rebuskan daging hingga empuk.  Toskan dan potong dadu.  Jika guna daging cincang, masak sekejap saja.
*  Tumiskan bahan tumbuk hingga wangi.  
*  Masukkan daging, kentang dan lobak merah.  Tambah sedikit air, masak lagi hingga kentang dan lobak merah matang.
*  Masukkan bahan-bahan yang lain kecuali telur rebus.
*  Sesuaikan rasanya dan angkat.
*  Toskan bahan inti.  Tadah air lebihkan daripada bahan inti (air lebihan ini untuk digunakan untuk membuat sos cili jalangkote).
 


Bahan Untuk Sos Lada
Cili padi secukupnya
Air lebihan daripada bahan inti
Garam
Cuka / air limau nipis.

Cara Penyediaannya
*  Blend cili padi dan didihkan.
*  Campurkan air lebihan inti tadi.  
*  Tambahkan gula, garam dan sedikit cuka atau air limau nipis.  Sesuaikan rasanya.
*  Titikkan ke dalam jalangkote semasa hendak makan.


Tips dari pemberi resepi, hasil jalangkote yang cantik kulitnya kena menggerutu (jerawatan) ketika digoreng.  Yang saya buat memang berjerawat tetapi yang sempat disnap ini tak nampak pulak jerawatnya, dah jadi mulus selepas disejukkan semalaman dalam peti ais.
Wassalam.