Showing posts with label Rumah Allah. Show all posts
Showing posts with label Rumah Allah. Show all posts

Sunday, 30 December 2018

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Likas

Assalam...
Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, terletak di kawasan Likas, tapak asal masjid adalah kawasan pantai dan laut Teluk Likas, yang telah ditambak.  Pembinaan masjid ini mengambil masa yang lama untuk disiapkan bermula daripada tahun 1986 dan hanya dibuka pada tahun 2000 sejajar pada tahun dan bulan yang sama Kota Kinabalu di angkat sebagai bandaraya di Malaysia.  Nama masjid ini juga diambil sempena peristiwa itu - Masjid Bandaraya Kota Kinabalu.


Sungguhpun Masjid Bandaraya adalah masjid yang terbesar di Kota Kinabalu, lebih dari segi keluasan serta dapat menampung kapasiti pengunjung yang ramai, namun Masjid Negeri di Sembulan masih kekal peranannya sebagai Masjid Utama di Negeri Sabah.


Ruang sebelah luar, menempatkan ruang untuk aktiviti komuiti, bazar, pejabat, pusat tuisyen dan sekolah.  Masjid Bandaraya memainkan peranan sebagai pusat pembelajaran peringkat awal kanak-kanak dalam bidang Al-quran, selain memberi bantuan kepada anak-anak dari keluarga yang kurang mampu serta kanak-kanak istimewa.


Ketika masuk dalam ruang sholat masjid, saya ingatkan inilah ruang sholat utama.  Tercari-cari mimbar tapi tak ada, sebaliknya nampak orang keluar masuk melalui gerbang tengah itu.


Ruang sholat utamanya terletak di hadapan ruang tengah yang saya lihat tadi, baru lah nampak ada mimbar di situ.  Terletak dihadapan sekali dan dibahagian bawah kubah masjid.


Ini ruang sholat wanita yang terletak di sebelah belakang ruang tengah tadi.


Sebagai sebuah masjid utama, peranan masjid tidak hanya terhad sebagai tempat sholat sahaja tetapi mesti memainkan peranannya sebagai intitusi dakwah islamiah untuk kemajuan syiar islam di negeri Sabah.  Penubuhan akademi Al-Mubarak contohnya bergiat aktif dengan menyusun dan mengendalikan pelbagai program yang melibatkan seluruh umat islam dan semua peringkat umur.


Bangunan bazaar di hadapan masjid menempatkan lebih banyak outlet menjual makanan dan kemudahan lainnya. 


Program pengimarahan Masjid Bandaraya meliputi segala aspek pendidikan, dakwah, ekonomi, sosial,  belia dan riadah.  Pihak jawatakuasa dan pentadbiran juga sentiasa menjalin hubungan kerjasama dengan masjid-masjid utama dalam mahupun luar negara.  

Oleh kerana masjid ini menerima ramai pelawat terutama mereka yang bukan beragama Islam, jawatankuasa atau biro yang mengendalikan pelawat dan pelancong perlu bertindak lebih proaktif supaya kejadiaan tidak diingini berulang lagi.  Pelancong sebegini perlu diberi penjelasan yang tepat akan peraturan dan tatasusila yang mereka perlu patuhi jika berada di dalam kawasan masjid. 
Wassalam.

Thursday, 20 December 2018

MASJID BESI (Masjid Sultan Mizan) Putrajaya

Assalam...
Cerita masih dalam kerangka edisi cuti sekolah, pergi bawa si ibu dan anak ronda-ronda putrajaya dan apabila tiba panggilan keramat itu kami menuju ke masjid ini.  Kali ini giliran untuk tunaikan wish list si ibu pula nak singgah bersholat di sini.  Kesempatan sebab kami pun tak pernah lagi singgah di Masjid Besi, jom sama-sama untuk pertama kalinya singgah tunai kewajipan.


Suka sangat tengok kerangka besi pada setiap tiang masjid ini.  Tak pandai nak rungkai bentuk tu serperti apa, tapi bagi saya ianya sangat cantik.


Ruang tepi di tingkat 3, yang selalu digunakan sebagai ruang untuk program-program perkongsian ilmu.


Salah satu ukiran daripada besi yang menghiasi lelangit (bumbung) masjid.


Kubah masjid besi tiada ukiran-ukiran seperti yang kita jumpa pada masjid biasa.


Ruang sholat utama dan kawasan mimbar (level L1), sebahagian ruang di bahagian tengah dewan sholat utama ditutup kerana sedang dilakukan pengubahsuaian.


Ruang sholat wanita di tingkat 3.   Di tingkat ini turut disediakan ruang wudhuk untuk wanita, tetapi jika hendak ke bilik air sila gunakan ruang wudhuk di tingkat bawah C1.


Pili air tempat wudhuk walaupun jenis manual dan bukan sensor, tetaplah menawan dipandangan mata.


Jumpa tabung cantik ini, jangan lupa sisipkan selembar dua ke dalam tu.


Penunjuk arah, jika tak faham sila rujuk kepada pegawai yang bertugas.  Ada meja dan stesen untuk dikunjungi jika perlukan apa-apa maklumat berkenaan masjid.


Simbolik pada pintu gerbang masjid, selari kedudukannya dengan gerbang perbadanan purtajaya dan dihujung sana tepat pada kubah dan pintu palace of justice.  Jika tinjauan dibuat daripada arah palace of justice pula, penghujungnya adalah mimbar masjid besi dan arah kiblat.  Mungkin ada maksud tersirat yang hendak disampaikan dengan susunan seperti itu.


Memang mendamaikan, saya lihat ramai yang datang bukan hanya untuk bersholat tetapi mereka melakukan aktiviti bersama keluarga terutama yang ada anak kecil.  Kami turut berehat seketika di salah satu sudut dekat dengan kolam, memang rasa nyaman untuk terus berada di situ.


Rezeki kami hari tu, sebab minggu sebelumnya mak dan ayah mertua hanya singgah tetapi tak dapat bersholat kerana ada ganguan bekalan air.
Wassalam.

Thursday, 21 December 2017

Masjid Kampung Hulu Melaka


Assalam...
Masjid Kampung Hulu Melaka, merupakan antara masjid tertua yang ada di Malaysia.   Dibina ketika zaman penjajahan Belanda (tahun 1728) dan masih dikekalkan mengikut struktur asal dan di tapak yang asal hingga ke hari ini.  Melihat pada reka bentuk masjid, seni bina masjid Kampung Hulu dipengaruhi oleh senireka daripada Jawa (bumbung bertingkat 3 dan 4 tiang utama yang menyokong binaan dalaman masjid).  Pemerintah Belanda yang berpusat di Tanah Jawa ketika itu penggalakkan kepelbagaian budaya diadaptasi dalam seni bina bangunan.  Hiasan pada masjid pula dipengaruhi daripada budaya cina dengan menggunakan seramik dan lantai jubin



Lokasi masjid ini sekarang terletak di tengah-tengah Bandar Melaka (dalam kawasan Melaka Tengah) dan kawasan sekitarnya adalah kawasan yang sibuk dengan aktiviti perniagaan yang diusahakan oleh kaum cina.  Dekat dengan kawasan popular Jonker Street.


Ada dua buah meriam kecil sebagai hiasan diletakkan di sebelah kiri dan kanan tangga ke ruangan sholat lelaki.


Air kolah masjid yang digemari ramai, wallahualam tentang khasiat dan kebenaranya.  Terasa nyaman dapat duduk sebentar di tepi kolah, ketika itu cuaca memang panas lit lit.


Pintu utama Masjid Kampung Hulu.


Pondok yang menempatkan beduk, dibina di atas pintu laluan keluar masuk utama ke masjid yang berada di Jalan Kampung Hulu.  Beduk ratusan tahun ini masih digunakan sehingga kini untuk menandakan masuknya waktu sholat.


Ada perigi lama di tepi masjid sumber air untuk jemaah dahulu. Sekarang sudah tidak digunakan lagi.


Ruang mimbar masjid, sebelah tu ada sejadah warna kuning.  Selalu mereka yang berhajat akan datang sholat di tempat ini.


Ruang sholat utama.  Walaupun hanya dapat menampung lebih kurang 250 orang jemaah, tetapi masjid ini sering dikunjungi oleh pelawat daripada luar.


Salah satu daripada 4 tiang utama yang menyokong struktur bangunan masjid.


Ruang sholat untuk wanita terletak di bahagian serambi masjid.


Penambahbaikan sentiasa dilakukan untuk keselesaan jemaah beribadah, namun masih mengekalkan struktur asalnya.


Menara masjid yang dahulunya dijadikan tempat untuk melaungkan azan oleh bilal.  Kini pembesar suara dah ada, bilal tak perlu panjat tangga ke menara.

Walaupun masjid ini telah disenaraikan sebagai bangunan bersejarah, diharapkan dapat terus dikekalkan bersama fungsi asalnya.  Terima kasih kak Idah dan Shafiq bawa kita ke sini.
Wassalam.

Wednesday, 16 March 2016

SAMBAL KLOAK aka GAMMI' KALOAK



Assalam...
Sambal yang menjadi kegemaran tetapi susah untuk mendapatkannya.  Saya belum pernah jumpa buah ini dijual di pasar yang biasa saya kunjungi di sini.  Mungkin kena cari di pasar yang ramai dikunjungi oleh keturunan baba nyonya sebab buah ini memang terkenal dalam masakan mereka.  Sambal atas tu bekalan dari kakak untuk si adik yang mengada-ngada minta dibuatkan.


Untuk mengeluarkan isi kloak yang hitam, perlu diketuk kuat dan kami menggunakan alu dan lesung batu.


Menurut kakak isi buah kloak yang kami guna hari itu agak kering dan keras, jadi terpaksa direndam terlebih dahulu ke dalam air sejuk untuk melembutkannya. Mungkin stock terlalu lama disimpan oleh peniaga.  Buah kloak yang elok, isinya lembut dan boleh digunakan serta merta tanpa perlu merendamnya.

Antara bahan asas yang menjadi campuran untuk membuat sambal kloak bawang merah dan cili padi.




Sambal Kloak (Gammi' Kaloak)
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
5 biji buah kloak peram
10 ulas bawang merah
5 biji cili padi
3 sudu udang kering (optional)
Garam secukupnya
Minyak untuk menumis
Sedikit air


Cara Penyediaannya
* Pecahkan kulit kloak menggunakan batu lesung untuk mengeluarkan isinya yang berwarna hitam.
*  Sekiranya isi agak keras, rendam ke dalam air sejuk seketika hingga isi kembang sedikit / lembut.
*  Tumbuk bawang merah, udang kering bersama cili dan garam.
*  Masukkan buah kloak dan tumbuk hingga hancur.
*  Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumbuk.
*  Letakkan sedikit air dan tumis lagi hingga kering.




Isi buah kloak muda (yang tidak di peram) boleh jugak di masak asam bersama ikan salai seperti gambar di bawah.  Ikan salai boleh guna ikan tongkol, selayang (sardin) atau sebarang ikan yang digemari dengan syarat perlu salai terlebih dahulu.

Kalau ada yang tertanya-tanya buah kloak tu apa? buah kloak tu adalah buah kepayang, buah yang disebut dalam pantun tu.  Ada juga yang mengenalnya sebagai "pangi".
Wassalam.

Thursday, 11 February 2016

MASJID NURUTTAUBAH LAPEO


Assalam.....
Masjid Nuruttaubah diasaskan oleh K.H Muhammad Thahir (lebih dikenali sebagai Imam Lapeo) mengambil nama sempena nama sebuah kampung di kecamatan Campalagian, Polewali Mandar.  Imam Lapeo merupakan salah satu tokoh yang disebut dalam wali pitue (7 Wali) yang mempunyai pengaruh besar dalam penyebaran dan pemantapan agama islam di kalangan masyarakat khasnya di tanah Mandar (jarak kira-kira 290km dari Makassar).


Berhadapan dengan masjid, adalah deretan rumah-rumah waris Imam Lapeo yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal Masjid Nuruttaubah sehingga kini.

Pelebaran jalan poros Polewali - Majene menyebabkan pintu gerbang utama masjid telah sampai ke garisan jalan utama.



Proses perluasan dan pembesaran ruang masjid jugak telah sampai ke kawasan makam yang menempatkan makam Imam Lapeo dan ahli keluarga beliau.


Makam Imam Lapeo (K.H Muhammad Thahir) yang terletak di tepi masjid sentiasa mendapat kunjungan daripada orang tempatan mahupun dari luar daerah.


Di ruang tepi beranda atau kawasan kaki lima, berdirinya menara masjid yang mendapat perhatian ramai.  Menurut mereka yang pernah berkunjung ke sini, dahulu pengunjung dibenarkan untuk mendaki sehingga ke tingkat atas.


Ruang sholat yang terletak di tingkat bawah.


Mimbar Masjid Jami' Nuruttaubah Lapeo.


Eskalator turut disediakan sebagai kemudahan jemaah untuk ke ruang solat di tingkat 2 dan 3 selain tangga biasa.

Selain nukilan kalimah suci al-Quran, turut dicatatkan adalah nama-nama individu pada setiap penjuru tiang-tiang utama dalam masjid.  Mereka ini adalah nama-nama yang telah memberi sumbangan terhadap pembangunan dan pengembangan aktiviti masjid.

Ruangan masjid di tingkat 2.  Ketika kami berkunjung pada hari itu, kerja-kerja pembinaan sedang berlangsung di tingkat 3 menyebabkan ruang dalaman masjid berdebu.

Pandangan ke arah tingkat bawah dari tingkat 2 masjid.


Carta yang mencatatkan sejarah penubuhan dan nama-nama individu yang bertugas di Masjid Nuruttaubah Lapeo sejak awal pembinaannya pada tahun 1902.


Rukun dan hukum-hukum islam yang dicatatkan di dalam setiap kubah masjid.



Wassalam.