Friday 31 August 2018

Pokok Buah Rambai

Assalam...
Cerita balik kampung minggu lepas, balik selepas raya lah ceritanya.  Di kampung sudah penghujung musim buah.  Cuma dapat jumpa buah rambutan dengan buah rambai ini, durian dah habis.  Itu pun tinggal sepokok rambutan dan sepokok rambai, rambutan dah habis kena tutuh pokok tu, so kena tunggu 2 atau 3 tahun lagi In Sha Allah baru pokok rambutan tu dapat berbuah lagi.  Semut terlalu banyak masalahnya sama hal dengan pokok rambai tu.

Geram nak panjat tapi sebab semut tu, terbantut lah hasrat.  Guna galah buluh kait buah yang merambai.  Pokok rambai saya tak biasa sangat dan tak reti nak ambil guna galah, percubaan pertama saya pulas galah yang melekat pada tangkai buah, sudahnya habis semua buah gugur.


Ini mak mertua tunjuk cara kait dan pisahkan tangkai daripada pokok tanpa mengugurkan buah rambai.  Galah kena guna yang ada belahan di hujung dan rapatkan pada pangkal tangkai dan cucuk sampai tanggal. 


Jadilah dapat sepelastik buah rambai hasil kait dengan galah buluh, jadikan ole-ole untuk kawan-kawan.  Ramai yang suka, rasa yang masam-masam manis, walaupun pun kulit dah layu.

Bagi buah pada diorang dengan pesanan, kulit jangan dibuang nak ambil balik.  Buruk siku ker gitu, sajalah nak try orang kata kulit rambai tu sedap kalau di masak lemak.  Boleh kot buat masak lemak sambut merdeka, nostalgia MalaysiaKu.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment