Tuesday 14 August 2018

Wedding Anylia & Micheal di Kota Marudu

Assalam...
Wedding Ann dan pasangan berlangsung di Kota Marudu, di kampung Ann.  Ann nie rakan sekerja dulu anggap macam adik dah, boleh suruh-suruh, dulu pergi mana-mana dialah yang jadi peneman setia.  Sejak dah berpindah dan kerja di Sabah, daku dah takde kawan nak berjalan-jalan sebab tu suka duk memerap kat rumah...hahaha. Tq Ann sanggup tukar tarikh majlis supaya kami dapat hadir, bukan suka-suka boleh tukar melibatkan keputusan ahli keluarga dan pihak suaminya (orang cina) kena tengok feng sui, hari apa yang bagus.  Dengar kami nak pergi, maka ada juga kawan lain yang nak ikut hingga yang tak kenal pengantin pun nak ikut (peluang nak jalan pergi Sabah) terpaksalah cik kiah datang bersama rombongan. 



Ingatkan ada gotong royong macam kenduri orang melayu, kupas-kupas bawang ke sambil membawang kan, tapi tak ada.  Mereka tempah catering (muslim dan halal) untuk sediakan makanan.  Sebab takde acara malam tu kat rumah pengantin, kami rehat saja di homestay yang Ann tempahkan.  TQ sekali lagi tempah dan belanja homestay untuk kami.


Sebabkan kami antara orang terawal sampai di rumah pengantin pagi itu.  Sementara menunggu tetamu lain dan pengantin kami banyak masa ketuk-ketuk gong.  Gong ini amat penting bagi kaum kadazan dalam setiap majlis keramaian dan selalunya setiap keluarga ada memiliki set gong macam ini.  Nenek Ann dan adik beradik dia yang ajar cara ketuk, tapi bila kamu yang ketuk bunyi yang keluar u sangat-sangat lah sumbang.  Sabar sajalah merek yang mengendarnya.  Mencari irama sumazau tapi yang keluar macam dong dong cheng tarian singa pun ada.

Pengantin bersama kumpulan penari sumazau, rasanya mereka semua tu adalah sepupu pengantin. 


Majlis kahwin ini mengabungkan dua budaya yang berbeza (Kadazan + Cina), mereka diraikan dalam kedua-duanya sekali.  Ada minum acara minum teh dan pemberian angpau dari pihak lelaki.  Pihak pengantin perempuan pula dari segi pakaian, paluan gong dan tarian.


Majlis keraian di rumah pengantin perempuan berlanjutan hingga ke sebelah malam, tapi kami kena beransur balik petang tu.  Sorry Ann tak dapat nak join.  Gembira membawa kepada perasaan sebak, soronok sangat sebenarnya tengok adik bongsu kami dah jumpa pasangan hidup.


Pengantin dengan kedua ibu bapak dan adik-beradiknya.  Tak cukup, seorang tak tak hadir, menurut bapak Ann tak dapat kebenaran keluar dari kolej, apa boleh buatlah.


Persembahan tarian sumazau oleh adik-adik (sepupu pengantin) ini ketika para tetamu menikmati hidangan.  Ada ambil video tapi tak ingat save kat mana.


Menu hari wedding Ann yang pihak catering hidangkan kepada tetamu.  Walaupun mereka bukan beragama Islam, tetapi memilih caterer muslim yang sediakan makanan sebab ramai ahli keluarga, rakan dan kawan sekampung mereka yang hadir adalah Muslim.  Kami memang dah lapar sangat tengahari tu nampak semua sedap saja, memang sedap pun saya makan manyak rebung masak lemak tu.


Congrats to the beautiful couple Ann & Mic, wishing you two nothing but happiness eternally.  Tak sabar mau tunggu anak kamu bah Ann, mesti cute macam mummy dia dan ada lesung pipi ikut dadynya.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment