Wednesday 22 August 2018

Pasar Kraftangan Kota Kinabalu aka Pasar Filipino


Assalam...
Untuk kaki-kaki shopping semua, ini lah tempat yang tidak boleh tidak dikunjungi apabila menjejakkan kaki di Kota Kinabalu, Sabah.  Saya pun dulu termasuk lah kategori tu, sanggup naik bas dari Sandakan datang sini atau lari sekejap dari airport ketika transit di KKIA untuk dapatkan barang yang diingini.  Selalunya kawan-kawan lah yang kirim belikan perhiasan mutiara atau perhiasan untuk rumah mereka.  Pernah sekali saya bawa chasing lampu yang dibuat daripada kulit siput, besar kemain kotaknya, stewardess pandang lain macam jer masa tu.  Tapi itu dulu lah, sekarang kalau sampai sini pun saya limpas-limpas saja (maksudnya lalu), lebih minat lepak di tepi laut kat belakang tempat yang ada makanan.


Baru-baru ini, kami lepaskan rombongan cik kiah masuk shopping kat sini, sementara kami duduk menunggu di luar pasar.  Di luar tu ramai tukang jahit, boleh lah jika sesiapa nak betulkan pakaian nak potong dan sambung semua boleh.  Banyak jer tempat duduk di luar tu di sediakan untuk rehat (terutama kaum suami yang malas nak ikut wife diorang).  Eh suami aku mana? suami aku mana?, ini apa kes suami pula yang tenggelam di dalam tu.


Pelbagai jenis keronsang, yang dikemaskan dengan batu mutiara.  Ada mutiara asli ada yang palsu.  Selain tu boleh dengar nama-nama batu permata yang pertama kali dengar, seakaan lucu namanya tiger ice, cat ice.... Jika nak beli keronsang banyak-banyak boleh jer beli satu papan (12 pasang) gitu lebih murah dan boleh pilih-pilih ikut design yang awak suka.


Gelang ala-ala pandora, cantik nie buat oleh-oleh.


Pasar ini sangat sinonim dengan mutiara dan barang perhiasan diri wanita, tapi sebenarnya banyak lagi barang perhiasan rumah boleh dibeli di sini.  Kain tenun tempatan sperti kain pua kumbu, manik, ukiran kayu, hiasan dari kulit siput, beg, t-shirt mahupun kain batik. 


YB borong t-shirt untuk anak buah dia.





Entah berapa mereka banyak fulus mereka habiskan kat sini.  Itu pun masa balik dengar lagi ada yang tak puas hati, menyesal tak beli. 



Cantik tak?


Lebih suka yang macam ini, tapi tak beli pun... dah lama insaf beli benda-benda ini.  Sebab tu tak ikut diorang masuk, dalam cakap tak nak, tak nak boleh tergoda nanti.


Dak Jue bergaya dengan rantai dan gelang mutiaranya.  Dalam plastik tu macam kain batik, kain batik Indonesia (cap Doa Ibu) boleh beli di sini, masih murah lagi.

Pesan saya bila shopping di sini, pandai-pandailah untuk tawar menawar ya.  Boleh jer tawar hingga separuh daripada harga yang peniaga letak.  Tapi ada juga peniaga memang jujur dan baik offer harga terbaik untuk pengunjung.
Wassalam.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete