Friday 24 August 2018

Rendang Nasib, Kekasih Paksa Rela

Assalam....
Saya tak berapa minat makan rendang, tapi tu bukan alasan supaya tidak perlu memasak rendang.  Kadang masak jer tetapi agak jarang sebab keluarga belah saya jarang yang makan daging atau kambing.  Hari tu yang ikut cerita drama di TV, pastu berminat pulak nak tahu resepi rendang yang pelakon utama dia minat makan (kisah dalam drama tu lah).  Rendang nasib namanya, rendang yang tidak guna daging tetapi campuran organ dalaman lembu.  Tapi yang saya buat ini derhaka sikit pada resepi, saya campurkan sedikit daging dan tambahkan kicap manis untuk bagi warna rendang itu gelap.  Terima lah Rendang Nasib Kekasih Paksa Rela, gigih saya google resepi sebab nak sangat tahu bagaimana rasa rendang ni.  Seperti biasa, syok sendiri memang sedap pada saya dan untuk pertama kalinya saya makan rendang dengan banyaknya.


Rendang Nasib (Kekasih Paksa Rela)
Sumber: Majalah Rasa


Bahan-bahan
1 kg campuran daging, limpa, hati, paru dan jantung lembu (rebus hingga mendidih, potong kecil dan basuh sekali lagi untuk membuang warna gelap pada bahan tersebut).
10 biji cili kering*
15 biji cili padi*
1 inc. halia*
2 labu bawang besar*
5 ulas bawang putih*
5 batang serai*
2 inc. lengkuas*
3 sudu serbuk sup Adabi
2 sudu kerisik
1/2 cawan kicap manis (saya tambah nak bagi warna rendang gelap)
1kg santan pekat
1/2 cawan minyak
Daun kunyit
Garam dan serbuk perasa



Cara Penyediaan
* Blend halus bahan bertanda "*".
* Tumis bahan yang diblend sehingga wangi.
* Masukkan bahan dalaman lembu dan juga santan.
* Masak hingga pekat, masukkan kerisik, daun kunyit dan gaul seketika.  Saya tambah kicap manis sebab nak bagi rendang nasib warna gelap.

* Hidangkan bersama nasi, lemang atau ketupat.


Iye semua tu saya yang habiskan dan selepas itu ada tambahan lagi, jangan tak tahu.  Selamat hari raya Aidil Adha dan selamat menambah lemak.

Daging korban dan tulang pemberian ajk surau dan sepupu masih belum terusik.  Tunggu lah dulu, kemudian-kemudian baru masak.  Nasib lah cerita yang tak kata haram menyimpan daging korban 3 hari itu adalah fakta yang telah dimansuhkan, sudah tidak terpakai.  Siapalah suka korek cerita yang boleh kelirukan umat nie?
Wassalam.

No comments:

Post a Comment