Friday 17 August 2018

Ondeh-Ondeh Coklat

Assalam...
Hari tu kata tak minat sangat makan kuih ondeh-ondeh kan? tapi nape awak buat pula.  Mampu senyum jer tak perlu kata apa-apa.  Ini kita bagi inti lain sikit, keluar dari tradisi nenek moyang buat, biasa guna ini gula melaka tapi kali ini kita tukar kasih coklat intinya.


Ondeh-Ondeh Coklat
Sumber:  Mulia


Bahan-bahan
Tepung pulut
Coklat bar / nibs secukupnya
Air sejuk
Pewarna makanan
Kelapa parut
Garam
* Ukuran bahan agak-agak saja.



Cara Penyediaannya
*  Campurkan tepung, pewarna (ikut suka) dengan air sedikit demi sedikit hingga mendapat bentuk doh yang senang dibentuk dan tidak melekat pada jari.
*  Jerang air di dalam periuk.
*  Ambil sedikit adunan, leperkan dan letakkan  coklat di tengahnya.  Tutup semula doh dan uli hingga dapat bentuk bulat yang cantik.
*  Sediakan kelapa yang dicampur sedikit garam, saya tembak dalam microwave 1 minit bagi kelapa tu kering sikit supaya tahan lama.
*  Masukkan onde-onde ke dalam air mendidih, angkat dan tapis bila dah timbul di permukaan air (tanda dan masak).
* Golek-golekkan onde-onde dengan kelapa parut hingga sempurna salutannya.
* Hidangan.


Ini kes bedah siasat pulu, ketika panas coklat dalam tu memang akan caair, tapi bila ondeh-ondeh dah sejuk or coklat akan beku semula.  Jadi terpulanglah suka makan ketika mana coklat cair atau beku.


Jadi lepas ini tak mau suka-suka cakap tidak suka atau tak ingin, suka atau tak suka hanya simpan di dalam hati.  Hati kita miliki Allah, Dia yang membolak-balikkan hati kita dari sesuatu yang kita suka jadi tak suka ataupun sebaliknya.  

Kalau sempat macam nak buat untuk buka puasa petang ni.  Buat malam-malam pun apa ada kisah, yang penting lepas craving kata orang.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment