Tuesday 21 August 2018

3 Hari 2 Malam & Rombongan Cik Kiah

Assalam...
Kami dah janji dengan rombongan cik kiah untuk berjumpa di KKIA.  Sebab urusan kereta sewa dan perjalanan mereka minta saya yang aturkan dan ramai yang baru pertama kami sampai Negeri Di Bawah Bayu ini, maka haruslah kami sambut mereka di sana.  Kami sampai dari Sandakan tengah malam dan sempat settlekan beberapa urusan sebelum mereka sampai.  Pagi tu kebetulan di balai ketibaan KKIA, ada sambutan untuk penumpang daripada Sri Langka, jadi kita tumpang lah sambut  mereka hahaha.

Di  rumah terbalik, mereka masuk berempat, nak confese kat sini saya tak pernah masuk ke dalam tu.  Kenapa? sebab tak rasa nak masuk, lebih suka tunggu di luar sambil makan ice cream.

Jom teruskan perjalanan ker Simpang Mengayau, kena target sampai sana sebelum matahari terbenam.  Nampaknya ada tempat perlu skip daripada dalam itinerary asal sebab perlu kejar masa, kami skip singgah Kota Belud .

Sampai sini jam 5.30 petang lebih kurang, memang tepat dah waktunya untuk menunggu senja /sunset.  Tapi sayang cuaca tak mengizinkan, kami jumpa satu family pelancong dari Asutralia dah 2 hari datang menunggu tapi tak ada.  Nasib baik diorang ini pun happy saja sampai sini, siap lompat-lompat 3 orang tu nak buat pose.  Seorang lagi tak turun sebab takut semput sementara 2 orang lagi hanya menunggu di pondok dekat kawasan parkir.  Memang macam-macam karenah lah bila berjalan ramai-ramai ini, kena sabar dan bertolenrasi baru suasana tu menjadi.

Cerita tentang malam pertama, Kota Marudu dan malam kedua di Kundasang ada di entry lain, now kita cerita lompat-lompat.   Rombongan cik kiah posing maut di kawasan Hotel Heritage (nama lama Hotel Perkasa), antara hotel terlama di Kundasang.  Ada sebuah di Kenigau hotel ini sama nama dan design, rasanya dibawah satu pengurusan juga.

Mesti semua tahu, betapa cantiknya view di belakang tu apabila tiada kabus.  Tapi bila ada kabus baru real macam anda ala-ala berada di New Zeland kan, cuma hujan-hujan begini lembu pun malas nak keluar kot.

Beberapa ekor lembu tenusu melintas hormat di hadapan kami ketika kereta memasuki kawasan Desa Cattle.  Lembu seekor ini kesian saya tengok, macam keberatan betul membawa bebanan.

Mari kita nikmati susu segar dan ice cream yogurt di Desa Cattle, tak semua suka makan ice cram yogurt rupanya.  Muka cam semua suka makanan western, spaghetti carbonara, chicken chop, lasagna, tapi lebih gemar makan ice cream malaysia rupanya.

Balik dari Desa Cattle, nak singgahkan mereka di War Memorial tapi masing-masing tak nak naik, alasan hujan.  Yang seorang bertongkat tu memang tak lah, sudahnya sebelum meninggalkan Kundasang bawah mereka melawat gerai sayur kejap.  Sekurang-kurangnya peniaga tu dapat sekupang dua dari mereka ini, lumayan juga mereka belanja beli sayur, serunding tuhau, madu dan beras.

Ok pit stop terakhir sebelum balik KK, singgah Kinabalu Park.  Bagi kenal tempat jika berminat untuk mendaki Akinabalu kemudian hari.  Hujan renyai-renyai masa tu, teringat kenangan kami mendaki 2 tahun lepas dalam keadaan hujan begini.  Sempat menikmati nasi lemak dan bihun goreng di Pondok Timpohon pagi tu dan kami jumpa beberapa pendaki yang baru turun.  Seingat saya sebelum ini pelawat tak dibenarkan sampai ke tempat ini jika hanya untuk melawat saja-saja, tapi sekarang dah boleh ya.

Kami sampai KK lebih kurang jam 1.30, masa untuk isi perut terdahulu.  Kami pilih makan di salah sebuah restoran mamak di depan pasar saja, lagi pun agak susah untuk mencari tempat letak kereta di kawasan pasar.  Sementara mereka bershopping di Pasar Kraftangan mencari mutiara dan cenderahati lainnya, kami rileks dulu di Surau belakang pasar.

Mencari kuih yang merah menyala tu, en. Abe suka kuih sallawa ini, setiap kali jumpa mesti beli, saya pula setia pada pisang goreng.

Harga di kuih di KK memang agak mahal sikit, sesuailah tarafnya sebagai bandaraya.  Tapi masih ok sebab saiz kuih itu besar.

Untuk menambah kegeraman, kami lalu pasar ikan sebelah dengan pasar malam tu saja.  Tahu yang lain tak suka bau busuk pasar, mereka ikut jalan lain ke tempat parkir kereta.

Sebelum proceed ke KKIA untuk pulang kami sempat singgah sekejap di Pantai Tanjung Aru, saja bagi peluang mereka menyapa.  Petang tu pun memang tiada tanda akan nampak sunset, ombak tinggi masa dan awan tebal.

Malam kami semua balik dalam satu kapal, yang saya ingat sebelum kapal take off saya dah diawangan terlebih dahulu.  Terpisat-pisat nak buka mata ketika semua sibuk nak keluar dari kapal terbang, oh syukur rupanya dah sampai KLIA.