Wednesday 19 November 2014

Tongkol Salai & Pucuk Ubi

Assalam...
Ini salah satu lauk orang kampung yang selalu disediakan oleh mak dan arwah nenek dulu. Orang kampung macam saya, pucuk ubi itu dah menjadi sumber sayuran yang selalu disediakan sebagai lauk makan tengahari atau malam.  Lucu juga bila ada sketsa orang kampung berebut dengan kambing untuk mendapatkan pucuk ubi.  Tapi itu hanya terjadi di kampung yang penduduknya membela kambing dan biarkan ternakan itu lepas meragut ke dalam kebun orang lain.  Kampung saya dulu takdelah kes macam ini, rasa kalau lepas sekawan kambing pun sempat habis pucuk tu diragutnya.  Sepanjang jalan kiri kanan jalan memang banyak pucuk ubi, siap orang kampung petik dan jual di pekan, tiada siapa nak peduli, tiada siapa nak larang.  Tapi itu hanya tinggal nostalgia, cerita 10, 20 tahun dulu.  Jomlah tengok resepi nak sediakan menu orang kampung ini..
Tongkol Salai & Pucuk Ubi
Sumber: Mak Timah

Bahannya
1 ekor ikan tongkol sederhana besar - bersihkan dan salai (panggang dalam oven pun boleh). 
*  Kalau tak suka ikan tongkol boleh tukar ikan lain, guna ikan sungai seperti haruan atau keli pun boleh.  Cuma kalau guna ikan bersisik buangkan sisik atau kupas kulit ikan setelah dipanggang sebelum kita balut dengan pucuk ubi untuk menyenangkan masa makan nanti.
 
Pucuk ubi secukupnya - bersihkan dan rebus terlebih dahulu dan toskan.
4 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
1 inc.halia
serbuk lada putih
ikan bilis (optional)
2 litre santan pekat
Garam dan serbuk perasa

Penyediaannya
*  Tumbukkan bawang, ikan bilis dan halia hingga lumat.
*  Ikan salai, boleh potong kepada beberapa bahagian dan balut ikan dengan pucuk ubi yang telah direbus tadi.  Susun dalam periuk.
*  Curah santan dan masukkan bahan tumbuk tadi.  Didihkan dan masaklah hingga bahan semua mesra rasa.  Jangan lupa letak garam dan perasa yang disukai.
*  Sentiasa kacau pada bahagian atas kuah untuk elakkan santan pecah minyak dan melimpah keluar.
Pucuk ubi ini hasil ragutan di kebun mertuaku, ikutkan hati nak petik jer semua.  Tapi ada satu jenis itu dilarang petik sebab dikuatiri boleh memabukkan, menurut beliau (jenis daun lebar seperti ubi gajah).  Terpaksalah akur, walau dalam hati berkata, dulu-dulu orang kampung saya makan jer semua jenis pucuk ubi itu.  Mulanya nak masak lemak yang ditumbuk bersama jantung pisang, tapi tak sempat nak buat so masak dengan menu yang senang ini dulu.  Balik kampung nanti kita boleh petik lagi, lepas itu kita masak dan makan mewah-mewah.  Feel2 eat like a king or king kong.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment