Friday 21 November 2014

Ikan Kepala Batu....

Assalam...
Siakap senohong,
Gelama ikan duri,
Bercakap bohong,
Lama-lama mencuri.
Orang kampung saya panggil ini 
IKAN KEPALA BATU
Korang panggil dengan ikan GELAMA kan?, ini antara ikan termurah dipasar-pasar kampung saya.  Adakah harganya masih lagi sekilo hanya 60 sen ke RM1.00 sekarang ini?  sekiranya bekalan terlebih.  Antara ikan pilihan bagi mereka yang kurang mampu dan mempunyai keluarga besar.  Saya selalu jumpa orang kampung saya yang membeli ikan kepala batu dengan jumlah yang banyak / berkilo-kilo ketika harga runtuh.  Tetapi kini nampaknya ikan kepala batu sudah kurang memperjuangkan penduduk miskin dengan mengekalkan harganya lebih-lebih lagi ikan yang telah dikeringkan, dijeruk atau diasinkan.  Bagi saya kurang sedap dengan ikan yang fresh berbanding dengan yang telah diolah.  Bahagian kepala memang keras macam batu, tak boleh nak diratah.  Kalau gigi tak kuat jangan cuba nak gigit. 
Wassalam.

No comments:

Post a Comment