Friday 7 November 2014

Sayur Goreng Warna Warni Hidupku

Assalam...
Sayur ini disediakan oleh en.Abe untuk makan tengahari beliau di rumah.  Tulah hari cuti kami selalu tak sama.  Bila saya cuti dia kena kerja dan sebaliknya.  Nak buat macamana, begitulah kitaran hidup, ikutkan sajalah.  Selalu bila tak sempat nak masak memang tak risau sebab en.Abe boleh masak sendiri, lebih mahir, lebih cekap dan lebih sedap dari saya sebenarnya...kadang-kadang ada jugak rasa nak ngelat tu bila malas....tapi  rasa bersalah itu tetap ada.

Tetapi bila nak masak tu tak boleh dua-dua masuk dapur.  Kang porak peranda dapur tu.  Idiologi tentang masak selalu tak sama, jadi bila saya masak, dia tak boleh masuk biar saya settle semuanya.  Tapi yang geramnya bila time dia masak, asyiklah panggil-panggil tanya garam di mana, kunyit di mana..sedangkan benda tu semua depan mata...Sajalah nak bermanja katanya....nge nge nge..  Sebagai mengenang jasa en.Abe, puan blog letak resepi hasil masakan beliau ketika bersendirian di rumah.  Alhamdulillah sampai rumah tinggal tarik pinggan dan basuh tangan jer....Bismillahi RahmaniRahim...

Sayur Goreng Warna Warni Hidupku
Sumber: En. Abe

Bahannya
1 batang carrot
5 biji kacang bendi
2 biji cili merah (kalau nak guna cili benggala 3 warna lagi cantik)
1 biji telur
1 ketul kecil soohon - rendam terlebih dahulu
1 biji bawang holland - hiris
3 ulas bawang putih - ketuk
1 inc. halia muda - racik halus
garam dan serbuk perasa
sedikit minyak.

Penyediaan
* Potong sayur ikut size dan bentuk yang digemari.
* Panaskan minyak dan tumis bawang serta halia hingga layu.  Masukkan telur, biar seketika telur keras kemudian baru kacau.  Boleh letak sedikit air kalau nak sayur berkuah.
* Masukkan carrot, bendi dan cili biar hingga layu baru masukkan soohoon.  Sesuaikan dengan rasa yang tekak sendiri boleh terima.  
* Sebaiknya cepat-cepat keluarkan sayur dari kuali untuk mengelakkan sayur terlebih masak dan memelihara kandungan nutrisi yang ada.
Wassalam..

No comments:

Post a Comment