Monday 24 November 2014

Jom Pergi MAHA 2014

Assalam....
Jom pakat-pakat, ramai-ramai pergi MAHA 2014 yang diadakan di MAEPS, Serdang Selangor.  Bukan Serdang, Kedah ya.  Walaupun ekspo ini berkaitan dengan pertanian, penternakan, agro pelancongan dan perikanan, namun aktiviti terlalu banyak disediakan untuk semua peringkat umur. Tahun ini penganjuran MAHA yang ke-5 yang dianjurkan sekali dalam tempoh 2 tahun.  Masih ada waktu bagi mereka yang belum berkunjung kerana MAHA berlangsung sehingga 30hb November 2014.
Tempat ini sangat luas.  Lupakan niat anda kalau rasa nak santai berjalan-jalan kaki memang akan terpongeh dan elakkan memakai sepatu tumit tinggi.  Pengunjung tidak dibenarkan membawa kereta round-round kawasan.  Sila meletak kenderaan di tempat yang disediakan di Laman Tiba 1 dan 2.
Jom kita kembara kawasan naik traktor ini.  Best kan, adventure gitu.  Pengangkutan disediakan untuk bergerak dari satu laman ke laman yang lain dengan percuma.  Hanya tunggu di tempat yang telah disediakan.
Anda dan anak-anak bercadang nak pegang serta peluk-peluk arnab, kambing, lembu, dorper dan lain-lain pergilah ke Laman Ternak.
Lembu pedaging yang didatangkan khas oleh penternak-penternak seluruh negara.
Ada aktiviti mencukur bulu dorper yang jadi tumpuan di situ.
Setiap laman yang dikunjungi, pasti ramai pengunjung.  Jadi bersabar sedikit ketika menggunakan kemudahan seperti tandas, surau dan ketika menunggu tren.
Kalau tak suka yang outdoor, pameran indoor turut disediakan oleh agensi kerajaan dan swasta di dewan-dewan pameran utama, dewan A dan B.
Penanaman secara hidroponik alternatif bagi mereka yang tidak mempunyai tanah.
Persembahan muzik yang menggunakan peralatan daripada bambu dipersembahkan oleh sekumpulan pelajar UITM Merbok, Kedah.
Para pekebun sekalian dan pencinta pokok-pokok bunga dapatkan koleksi anda di sini.  Yang lain pun bagus juga datang di tempat ini, sekurang-kurangnya kenal nama satu atau dua jenis tanaman.
Kalau tak nak beli pokok, takde tempat nak tanam.  Beli jer buahnya.
Rock melon memang murah sekilo RM4.00 sahaja, harga kat luar dalam RM7.00.
Segar dari ladang, memanglah murah sebab tak melalui orang tengah.  Di pasar yang kita beli tu, entah dah singgah berapa tangan pemborong dah.
Jangan risau tentang makanan, takut lapar ke apa, banyak gerai yang menjual makanan di sini.  Gerai disediakan dan terletak berdekatan dengan laman ekspo.
Lidah lembu di gerai sup.
Cantik luar, cantik dalam.  Antara spesis cili yang terpedas.
Buah kelapa laut.
Buah nipah, isi macam buah kabung yang letak dalam ABC tu.
Selalu kita jumpa yang dah siap dijerukkan. Asam Kelubi.
Buah ini saya tak pernah tahu dan tak pernah jumpa.  Yang saya tahu sapu kaya atas roti...hehehe.
Mereka yang ingin mengikuti seminar usahawan secara percuma juga ada disediakan bermula 24hb hingga 29hb.  Sila rujuk di sini mana-mana slot yang dikehendaki.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment