Sunday 19 October 2014

Terjangkit Viral - Potato Fritters

Assalam...
Cucur kentang yang menjadi fenomena di laman sosial, saya pun turut dijangkiti virus untuk mencuba.  Bukan apa sebab ianya senang disediakan dan bahan-bahan pun senang kadang memang dah tersedia di dalam dapur masing-masing.  Petang tadi, my SIL kata nak singgah hantar barang...saya pun dah berkira-kira nak sediakan ape untuk minum petang bila SIL datang nanti.
Semalam dah plan nak cuba buat sejenis kuih, tapi tiada kekuatan untuk melaksanakannya.  Dah terpandang ubi kentang dalam plastik yang dah mula keluar tunas, untuk mengelakkan dari membusuk baik kita cuba buat cucur kentang yang dah femes seantero dunia tu.

Cucur Kentang / Potato Fritters
Sumber: Mulia (hasil intaian dari fb dan blog)

Bahan-bahan
6 biji kentang - kupas kulit dan parut
1 batang carrot parut (out of stock saya tak letak)
5 sudu tepung jagung (stock tepung jagung ada 2 sudu jer, selebihnya saya gantikan dengan tepung kentang lebihan buat biskut raya dulu).
3 sudu tepung gandum
1 pokok daun bawang - hiris
1 pokok daun sup - hiris
2 biji cili hidup - hiris
sedikit serbuk lada sulah
2 biji telur
garam
minyak untuk menggoreng

Cara Penyediaan
*  Campurkan kentang parut dengan hirisan sayur, telur, garam, lada sulah dan tepung.
*  Gaul rata bagi mesra semua bahan-bahan gitu.
*  Panaskan minyak dan goreng cucur.  Nak buat bentuk macamana terpulanglah ikut kreativiti masing-masing panjang, leper atau bulat-bulat.
*  Hidangkan bersama sos, saya gunakan sweet chili sauce (Maepranom).
Senangkan...apa lagi jangan lupa cuba ya kawan-kawan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment