Friday 28 February 2014

Deman Yang Tak Kebah-Kebah

Assalam....
Alhamdulillah dengar khabar mak mertua dah dibenarkan discharge dari hospital pagi tadi.  Mak dimasukkan ke hospital setelah mengalami demam yang datang berulang-ulang.  Mak telah mengalami demam beberapa hari sebelum itu.  Suhu badan yang tinggi kemudian kembali normal, kemudian rasa seram sejuk, walaupun badan dibalut dengan selimut berlapis-lapis.  Doktor buat keputusan untuk menempatkan mak di hospital untuk rawatan lanjut dan membolehkan mereka buat ujian untuk mengesan penyakit sebenar yang dialami.

Mendengar khabar mak perlu masuk ward pagi itu, kami bergegas balik tengah hari, masing-masing kena ambik half day leave walaupun keesokkan hari memang dah apply cuti for holiday.  Memang terlalu rush sangat, en.Abe tekan minyak sedaya boleh...apa2 pun kena sampai hospital dulu.  Dah decide kalau keadaan mak teruk, kami akan berkampung saja di sana...our plan go to holiday perlu dibatalkan...redha je..

Mula-mula suspek denggi, buat ujian darah negetif, lepas itu hipotesis penyakit beralih kepada suspek malaria pulak.  Ujian darah untuk malaria jugak negatif. Then mereka suspek kencing tikus pulak.  Bila dengar ini memang rasa down dan tak sedap hati sangat.  Mungkin sebab kes-kes lepas yang dilaporkan yang pernah berlaku kurang mengembirakan. Apa-apa pun kami redha..

Selama hampir seminggu di buat ujian ke atas penyakit ini, masih tak dapat dikesan.  Dan selama itu juga habis lebam tangan mak dengan kesan jarum suntikan untuk diambil sampel darah dan suntikan ubat.  Deman kala itu juga ada pasang surut dalam masa 24 jam..Bila pagi suhu badan kembali normal, tengah hari tinggi pulak, petang normal balik then malam naik semula.  Aduyaii demam apalah ini?..
Sehingga waktu pagi tadi mak dibenarkan balik rumah, doktor masih belum dapat memastikan apakah jenis penyakit mak ini.  Suspek virus kencing tikus jugak masih belum dapat dibuktikan.  Selepas antibiotik ditukar dari yang diberi sebelum ini, suhu badan mak perlahan-lahan kembali normal dan keadaan stabil hingga melepasi tempoh waktu 24 jam.  Harap-harap antibiotik baru ini adalah jawapan dan berkesan dalam tempoh selanjutnya.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment