Tuesday, 29 January 2013

Sambal Mangga Udang Geragau (Pecco' Pao' sibawa Lame')

nasamulia
Kecur Liur tengok Sambal Mangga denga Udang Geragau (Cecce' Pao' Sibawa Lame')

Assalamualaikum wbt semua,
Masih bercerita berkenaan sesuatu kaum.  Dengan mengenal sesuatu masakan, kita akan turut mengenal budaya sesuatu kaum.  Kerana sering kali budaya sesuatu kaun dicerminkan melalui makanannya.  Terdapat jugak makanan yang dikongsikan oleh beberapa kaum terutama mereka yang mendiami wilayah geografi yang sama.  Contohnya menu sate, sukar untuk ditentukan menu asal ini dipunyai oleh kaum mana satu di nusantara ini, ini kerana negara-negara seperti Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura dan Brunei masing-masing ada menghidangkan sate dalam nemu mereka.  Oleh itu menu sate mungkin boleh dikenali sebagai Menu Nusantara dan tidak perlu lagi untuk berbalah merebut sate itu makanan untuk negara tertentu sahaja.

Sama halnya dengan menu yang Mulia nak kongsikan iaitu Sambal Mangga dengan Udang Geragau dalam bahasa Bugisnya “Cecca’ Pao’ sibawa lame”. Mulia pun tidak pasti menu ini kepunyaan oleh orang Bugis atau tidak, namun inilah menu yang sering disajikan oleh arwah nenek dan teruskan oleh mak Mulia sejak dahulu lagi.  Sambal ini adakalanya dihidangkan sebagai menu sampingan sebagai sambal yang dimakan bersama nasi ataupun disediakan sebagai pelengkap ikan bakar.  Yang pasti ikan bakar yang disediakan adalah yang dipanggang kosong dan tidak disumbat dengan sebarang rempah.
nasamulia
Sambal ini sesuai dipadankan dengan ikan bakar @ makan dengan nasi saja.
Sambal Mangga Udang Geragau.
2 biji mangga muda – bersihkan dan sagat kasar (seeloknya guna yang hijau untuk mendapat rasa masam, yang Mulia jumpa kat pasar ini ingat muda tak sangka bila kupas dah matang)
Segengam Udang Geragau – rendam dan bilas bersih
Cili padi – potong
Garam secukup rasa
Jus limau nipis – untuk menambahkan rasa masam, tapi kalau mangga yang digunakan dah cukup masam tak perlu letak jus limau.
Tomato di potong halus – ikut suka

Cara buat sambal ini semudah A B C
*Gaulkan semua bahan dan perasakan.  Ada jugak yang mengolesnya dalam lesung untuk melembutkan mangga. Tapi perlu sekejap saja, jangan sampai lumat sangat untuk mengelakkan jus mangga keluar.  Hidangkan.
Wassalam.

No comments:

Post a comment