Tuesday 29 January 2013

Pucuk Kurma (Poddo' Galung/Parapa)


nasamulia
Pucuk Kurma (Poddo' Galung / Parapa)
Assalam semua,
Kenal tak dengan tumbuhan dalam gambar di atas? Pucuk ini nampak seperti rumput kat tepi jalan kan, sebenarnya pucuk ini adalah sayur bukan rumput yek.  Mungkin ada antara kita yang pernah melihatnya dan menyangka ianya hanyalah rumput biasa.  Tumbuhan ini hidup liar di kawasan berair atau lembab seperti di tepi-tepi parit, tali air, bendang atau sungai kerana di situlah habitat yang sesuai.

Dalam masyarakat Bugis dikenali sebagai Poddo' Galung (Bayam Sawah) manakala orang Melayu menggelarnya sebagai Pucuk Kurma.  Ketika Mulia menetap di utara tanah air dulu, pucuk ini Mulia beli daripada seorang makcik yang menjual di pasar malam.  Setiap kali Mulia ingin membeli, makcik tu selalu kata "Pandai makan no? ingat oghang tua ja yang tau makan sayoq ni." dengan loghat utara yang pekat.  Mulia akan balas makcik tu "Pandai Makcik, mak saya selalu masak sayur ini kat kampung."
nasamulia
Asingkan pucuk dari tangkainya

Dalam gambar yang di atas ni, Mulia beli semalam dari pasar Old Town, Petaling Jaya dari seorang peniaga India seikat harga murah RM2.00 saja. Uncle tu cakap sayur ini sedap digoreng dengan telur atau masak lemak.  Selalu mak Mulia masak lemak jer, tak pernah plak tengok dia goreng, tulah yang dinamakan lain padang lain belalang, lain orang lain budayanya.
nasamulia
Masak Lemak Pucuk Kurma

Masak Lemak Pucuk Kurma (Nasu Santang Poddo' Galung)
1 ikat Pucuk Kurma - bersihkan daun dan ambik tangkai muda saja.
1 kotak santan 250ml
2 ulas bawang merah - tumbuk lumat
2 ulas bawang putih - tumbuk lumat
sedikit ikan bilis - tumbuk lumat
garam secukup rasa.

*Siangkan pucuk kurma, buangkan tangkai dan cuci bersih.  Jerang air secukup menampung pucuk kurma (jangan terlalu banyak, bila mendidih masukkan pucuk kurma.  Rebus sekejap untuk melembutkan dan masukkan rencah yang telah ditumbuk bersama santan, bagi mereka yang suka kuah lemak nampak kuning, boleh tambah kunyit tapi Mulia pilih untuk warna yang asli. Perasakan dengan garam dan angkat. 

Wassalam.

No comments:

Post a Comment