Tuesday 29 January 2013

Nostalgia Sambal Kicap


nasamulia
Kipas Kipas Udang - Lemak Manis

nasamulia
Ramuan Utama Sambal Kicap
Assalamualaikum wbt semua,
Apa khabar kawan-kawan? Mulia harap semua sihat-sihat walafiat hendaknya.  Nostalgia Sambal Kicap sebenarnya berkisar pada memori indah di zaman remaja.  Ketika hidup diperantauan menimbah ilmu bersama sahabat-sahabat semua.  Walaupun perantauan itu tidaklah sejauh merentasi benua, tetapi bagi seorang anak desa yang pertama kali berpisah dan keluar dari lingkungan kehidupan keluarga, ia menjadi seperti perpisahan yang amat meenyedihkan dan perasaan pilu itu akan bersarang sementara waktu dibenak sebelum menemui nikmat manisnya berkelana.



Sebagai seorang penuntut ilmu, semestinya tidak sunyi daripada pelbagai kesulitan-kesulitan lain selain kesulitan menelaah mata pelajaran.  Sumber kewangan, tempat penginapan, pergaulan dengan teman-teman, keselamatan dan pelbagai lagi.  Mulia bersyukur kerana sering ditemukan dan didampingi oleh teman2 yang baik hati yang tentunya persahabatan itu terjalin sehingga kini.  Alhamdulillah.



Ketika tahun ke-3 pengajian, kami menghadapi sedikit kesulitan kerana terpaksa menyewa rumah diluar kampus. Kami telah menyewa apartment 3 bilik yang bersesuaian dengan sewa RM600 sebulan.  Kami seramai 9 orang yang menginap di apartment tersebut untuk menjimatkan berbelanjaan dari segi sewa rumah.  Sahabat-sahabat Mulia ini terdiri daripada letarbelakang yang berbeza dan dari negeri yang berlainan (Sabah, Sarawak, Johor, Terengganu, Kelantan, Perak, Melaka dan Perlis). Kerana persefahaman dan tolak ansur  menjadikan ukhwah antara kami seperti adik-beradik.



Ketika ini juga lah Mulia dikenalkan dengan Menu Sambal Kicap.  Kami anggapnya sebagai resepi terbaik dari sahabat kami yang dipanggil dengan nama Nanie yang bersal dari Johor. Seorang sahabar yang dari kuching, Sarawak pula iaitu Ct suka memasak.  Dengan peralatan yang minima dan serba kekurangan kami mampu memasak resepi2 warisan masing2 dan makan bersama-sama.  Hidangan minum petang paling digemari adalah cucur pisang dan ubi kayu goreng di cicah bersama sambal kicap.  Selalu Ct yang menjadi pengarah projek makan2 ini. Memang tabik habis dengan sahabat Mulia yang seorang ini kalau pasal makan.  In Shaa Allah Mulia akan ceritakan tentang sahabat Mulia ini pada entri lain.



Suatu petang untuk “Hi-tea” kami, Ct meminta Nanie menyediakan sambal kicap sementara dia akan keluar untuk menbeli cucur di gerai yang selalu kami kunjungi.  Mulia cuma tolong yang patut paling tidak menyediakan air teh O yang menjadi kegemaran semua.  Namun duka cita petang itu  kerana Ct balik dengan muka yang Nampak hampa kerana gerai yang menjual cucur tu tutup. 


Alamak sambal kicap dah siap, macamana ini? kita nak makan dengan apa?” kata Ani

“Nah ini jer yang aku dapat beli, entah sedap ker tak, dah pusing kawasan ini, tapi xde,” jawap Ct sambil menghulurkan bungkusan di tangan.  


Takpe aku buat jemput-jemput manis, tepung dan gula ada lagi ni.” Jawap Mulia untuk menenangkan keadaan.


Ok. Apa2 jelah At belasah jer.” Sahut Hah.


Petang itu kami bersama-sama minum petang dengan sambal kicap yang dimakan bersama  pisang goreng (dibeli oleh Ct dan Zera saja yang tahu lokasi gerai itu) dan jemput-jemput manis saja sehingga licin.  Semua boleh menerima bahawa sekurang-kurangya kami diberi rezeki untuk diinikmati oleh Allah SWT petang itu.

nasamulia
Sambal Kicap
Sambal Kicap Nanie

(sumber dari kakak nanie – Kak Uda)


Segengam cili padi – buangkan tangkainya (kalau x buang pun takpe, petua daripada Kak Uda, kalau tumbuk bersama tangkai, pedas cili tidak berapa menyengat sangat terutama cili padi kampung).

5 ulas bawang putih

3 sudu gula pasir

Jus limau nipis atau limau kasturi, secukupnya.

Kicap manis secukupnya (apa brand boleh tetapi Mulia selalu guna Kicap Lemak Manis -  Kipas Udang bukan sebab ilmu asal yang diperolehi mengajar Mulia mengunakan brand ini, tetapi ada juga Mulia gunakan brand lain tetapi Mulia tidak menepati rasa yang diingini)



Untuk menyediakan sambal kicap amat mudah,

*Tumbuk cili bersama bawang putih dann gula pasir sehingga lumat.  Gaulkan dengan kicap secukupnya dan perahkan jus limau nipis.



Bagi mereka yang ingin menyediakan sambal kicap sedikit boleh mengurangkan sukatan kerana sukatan yang di atas untuk menghasilkan satu mangkuk sebab Mulia memang selalu sediakan dalam kuantiti banyak sebagai stock.  Samabal kicap boleh di simpan lama dalam peti ais.
 Tips – dari yang empunya resepi untuk menghasilkan sambal yang lebih asli ialah dengan menumbuk dalam lesung batu bukan dengan blander ye kawan-kawan.
nasamulia
Untuk menghasilkan Sambal Kicap yang asli, sebaiknya ditumbuk bukan blander.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment