Sunday 26 October 2014

SALAM MA'AL HIJRAH 1436 - Kipas Palas

Assalam...
Tak terlambat nak ucap selamat menyambut Ma'al Hijrah 1436 untuk kawan-kawan, semoga kita menjadi yang lebih baik dari tahun-tahun sebelum ini.  Harapan untuk hari-hari mendatang kita lebih matang dalam bertindak dan lebih cekal mengharungi pancaroba hidup.
Pokok palma yang terselit antara pokok jambu air dan pokok rambutan.  Kalau pandang dari luar memang tak nampak buah, dah sampai bawah pokok, Masya Allah baru nampak buahnya yang meriah.
Tak tahu nama sebenar pokok ini, tapi yang saya percaya ia tergolong dalam spesis pokok palma.  Ada orang orang panggil kipas palas, sebab bentuk daun yang sehelai lebar bercantum seperti kipas.
Geram tengok buah yang ranum tu, kalau boleh makan, pasti terus masuk mulut dan ngap.  Tak pernah pula tengok ketika pokok ini berbunga dan berbuah, tup-tup dah masak.  Ini menunjukkan dah lama tak balik kampung.
Nak ambik pengajaran dari pokok hiasan ini, berbuah cantik tapi bukan sebagai sumber makanan kepada orang lain, namun cukuplah ianya menjadi satu kegembiraan pada hati-hati yang memandang dan menceriahkan suasana persekitaran.
Wassalam..

No comments:

Post a Comment