Wednesday 6 December 2017

Take A Break: Jalan-Jalan Ke Tambunan.


Assalam...
Tercapai hajat nak menjejakkan kaki ke Tambunan, sempena tahun melawat Tambunan 2017.   Hampir 20 tahun tak melalui pekan ini, banyak perubahan, rumah-rumah penduduk dah cantik, besar dan bahan binaan daripada batu dan kayu berkualiti.  Rindu pula dengan suasana lampau, rumah atau sulap yang dibuat daripada bambu.  Sebelum wujud jalan Kimanis KK-Keningau, dahulu perjalanan ke Kenigau, perlu melalui pekan Tambunan, perjalanan yang sangat mencabar, mendaki bukit dengan selekoh tajam selepas kawasan Panampang. Jika perjalanan dari arah Ranau pula, jalan lebih landai tetapi tanah merah dan gravel (grabel istilah orang Sabah, jalan batu kelikir atau tidak berturap).



Tahun 80an dan 90an, siapa yang pernah melaluinya, tahu bagaimana cabarannya.  Jalan sempit, selekoh tajam, bersaing dengan kenderaan lain terutama lori balak atau traller yang mengangkut kayu-kayan berproses.  Pernah menyaksikan treller penuh muatan masuk gaung, van penumpang mahupun lori balak.  Walaupun jarak perjalanan kurang daripada 50km, jalan raya Penampang-Tambunan menjanjikan pengalaman sangat berharga untuk dikenang.


Kami berhenti sejenak di hentian Gunung Alab, di sini ada cafe dan hotel, serta dekat dengan sub-stesen untuk ke Taman Banjaran Crocker.  Cuaca sangat nyaman, sejuk, dan berkabus, walaupun masa tu adalah waktu tengah hari. 


Walaupun dahulu hanya lalu di Pekan Tambunan, tetaplah seronok.  Cantik tempat ini terletak di tengah-tengah kawasan yang dikelilingi bukit dan gunung, ada hamparan sawah padi dan aliran sungai-sungai kecil, dibebarapa bahagian. 


Sesampai di pekan Tambunan, agenda pertama cari masjid daerah dulu sebab tak pasti sama ada stesen minyak pertonas ada sediakan surau atau tidak.  Berpusing-pusing juga lah nak mencari, guna google maps bawa kami sesat entah ke mana-mana.  Ini pengalaman kedua tersesat guna google maps, nasib kali ini jumpa tempat yang hendak di tuju. 


Selesai tunaikan tanggujawab di masjid daerah, kami pergi cari tempat makan.  Kedai yang di sarankan oleh seorang kakak yang saya jumpa di masjid tadi.  Kakak tu faham apa yang saya fikir ketika bertanyakan kedai makan muslim di pekan Tambunan.  Beliau turut yakinkan lagi, deretan kedai dekat pejabat pos tu ada beberapa kedai makan muslim, senang sudah bah tidak macam dulu katanya.  Murah rezeki kami petang tu, makanan kami dibayar oleh seorang YB yang turut berada dalam restoran tu.  Terima kasih YB.


Daerah di Sabah ini senang jer nak tahu apa yang istimewa di tempat tersebut.  Tengok jer apa monumen yang mereka letak di tengah-tengah round about pada jalan-jalan utama.  Round about di Tambunan ada meletakkan alat muzik tradisional sompoton dan halia.


Keadaan langit ketika kami meninggalkan pekan Tambunan.  Misi ke air terjun Mahua pun terpaksa dibatalkan sebab dah lewat.  Dimaklumkan gate di sana buka hingga jam 5 petang saja.  Takpe sekurang-kurangnya kami sempat sampai di Sinurambi, Tugu Mat Saleh, Kota Mat Sator dan ditemukan dengan orang yang baik-baik.


Perjalanan balik KK, kami singgah salah satu gerai yang berada di kawasan pergunungan, konon nak beli bekalan sayur untuk di bawa ke Kota Belud.  Tapi tak jadi sebab kurang pilihan, hanya beli cili padi putih dan buah limau manis. Lagi pun hujan sebelah petang tu, banyak gerai dah tutup, gerai jual nanas yang banyak-banyak pun dan tutup.

Misi nak sampai pantai Tanjung Aru sebelum senja, tak kesampaian, sangkut jem di kawasan Penampang.  Nak tunaikan hajat bawa orang pergi pantai Tanjung Aru, nak tengok apa istimewa kat situ sampai ramai orang yang sebut-sebut tentangnya.  Sampai dah malam, boleh dengar bunyi ombak sajalah.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment