Tuesday 5 December 2017

Sambal Udang dan Petai


Assalam...
Sesuatu yang busuk tetapi sedap.  Jika dah suka bau busuk pun boleh layan macam petai.  Bagi yang tak suka tak boleh nak paksa, pi main jauh-jauh.  Bukan sebab busuk saja yang orang suka tetapi khasiat pemakanan yang terkandung dalam petai tu sangat banyak, tu yang menjadikan bau busuknya menjadi rasa antarabangsa. 
 

Sebagai memenuhi hajat orang yang mengidam nak makan sambal petai dengan udang.  Kebetulan pergi kenduri di Keratong kami melalui jalan Ulu Bendul - Kuala Pilah, terdapat banyak gerai menjual petai di sana.  Dalam perjalanan pergi, orang tu dah nak singgah beli tapi kita bagi alasan, petai nanti layu simpan lama dalam kereta.  Nasib masih ada gerai jual petai yang buka ketika perjalanan balik (malam).



Udang berjanggut-janggut tu bukan malas nak gunting, tapi permintaan khas dari orang yang mengidam tu.  Nak rasa nikmat berganda kulit udang tak perlu buang, hatta janggut jangan digunting katanya.  Hasilnya jadilah sambal petai udang berjanggut.


Sambal Udang dan Petai
Sumber: En. Abe


Bahan-bahan
300 gm udang putih
100si petai
8 tangkai cili kering
2 sudu cili giling
6 biji bawang merah
3 biji bawang putih
Sedikit belacan
Minyak untuk menggoreng
Gula secukupnya
Garam secukupnya





Cara penyediaannya
*  Rebus cili kering seketika kemudian blend halus.
*  Blend bawang merah, putih hingga halus.
*  Petai boleh digoreng seketika terlebih dahulu jika tidak suka bau yang kuat.  Kalu suka rasa petai yang crunchy, tak perlu goreng.
*  Goreng udang seketika, ketepikan.  Guna minyak bekas goreng udang untuk tumis sambal.
*  Tumis bawang blend hingga naik wanggi.  Masukkan cili blend dan cili giling.  Tumis hingga cili masak dan naik minyak
*  Tambahkan garam, gula dan serbuk perasa.
*  Masukkan udang yang telah digoreng, gaul seketika.
*  Masukkan petai dan tutup api.



Sesekali dapat makan ini, setengah periuk nasi boleh habis.  Selamat menjamu selera dan membusukkan diri.
Wassalam.

1 comment: