Thursday 28 December 2017

Pasar Grosir Banto, Bukit Tinggi


Assalam...
Janji hari ini, pak supir datang ambil kami jama 9 pagi.  Masih ada masa untuk kami berjalan-jalan sekitar tempat penginapan, semalam dah lepak-lepak di kawasan Jam Gadang jadi pagi ini kami pilih berjalan ke pasar.  Jalan-jalan ke pasar pagi di Banto Trade Centre, ketika itu Pasar Bawah dan Atas tak buka lagi, masih terlalu pagi.



Makcik jual jambu air di persimpangan Jalan Pemuda dan Jalan Soekarno Hatta.  Jalan Pemuda waktu awal pagi tak sesibuk seperti Jalan Soekarno Hatta, kereta kuda pun masih tak nampak pagi itu.


Jom kita masuk ke bahagian bawah pasar Banto, kedai-kedai di lantai atas masih tertutup.


Bahagian bawah lebih kepada menjual bahan makanan (nama pun pasar grosir kan).  Sayur, rempah dan bahan makanan kering lainnya.  Sang suami tertarik pada ikan masin, jadi beli ikan masin.


Gerai rempah basah, cili, bawang, halia, serai semua dah dikisar.  Mudah bagi mereka yang tiada blender.


Saya sangat tertarik pada yang ini.  Pedis kata mereka.  Cili rawit panjang dan kerinting, beli 5000 rupiah untuk dibawah balik. 


Gerai kuih-muih di tepi bangunan banto trade centre.  Beli juga walaupun di tempat penginapan ada menyediakan kuih-muih untuk sarapan.


Sumber ikan mereka kebanyakkan ikan air tawar daripada danau atau sungai.  Senang nak jumpa belut dalam masakan orang Minang, diorang makan belut goreng ketika makan tengahari di Pondok Flora. 


Buah alpokat @ ovacado, seperti biasa banyak dijual, kurang gemar makan atau minum jus alpokat tapi.  Hanya beli buah mangga harumanis dan jambu bol.  Jambu bol tu yang dicari-cari tapi walaupun di sini harganya agak mahal 30 hingga 60 ribu sekilo.


Tapai ubi, wow bestnya.  Rasa jugaklah sebab orang yang jual tu pujuk suh rasa.  Memang manis, maaf sebab tak beli.


Balik dari pasar pagi, kami ikut laluan lain ke tempat penginapan.  Lalu pasar atas, tetapi masih terlalu awal, pasar atas tak buka lagi.  penghujung jalan, sampai atas, jumpa kedai buku yang baru buka.  Jumpa 3 buku karya pak Pramoedya yang saya cari-cari selama ini.  Tiga buku dengan harga 120 ribu.


Tangan dah penuh menjinjit beg plastik, kaki dah lenguh, perut pun dah keroncong.  Moh lah balik kita sarapan di tempat penginapan sebelum teruskan kembara hari ini.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment