Tuesday 5 December 2017

Lao Mandre - Ice Kerim Gula Apong Kota Belud


Assalam...
Selalu saya dengar istilah gula apong, dituturkan oleh orang Sarawak bila merujuk kepada gula merah yang diperbuat daripada air nira pokok nipah.  Lebih mesra dengan panggilan nise bagi orang Kelantan.  Keluarga sebelah saya pula lebih banyak menggunakan gula merah daripada nira pokok kabung.  Tak sangka di Kota Belud Sabah pun femes dengan gula apong.  Aishh buat malu saja orang Sabah tidak tahu hal ini.



Thanks to Rinna yang cadang dan bawa kami makan ais krim di sini, selera dia memang boleh dipercayai.  Kedai ini tak menawarkan banyak pilihan menu, tapi semua menu yang kami order petang itu memang terbaik.  Sesuai dengan selera kami terutama soto ayam dan ais krim.  Dah balik tu baru rasa nyesal tak order cendol yang juga menggunakan gula apong.


Menu utama adalah dessert, namun bagi yang nak sesuatu yang berat beberapa menu berasaskan nasi, me dan sup disediakan.  Tak ingat siapa yang order ini, nasi ayam penyet, sedap juga.

Terbaik dengan soto ayam ni, ada kelainan sikit dengan soto ayam Johor style yang biasa kita makan.  Boleh kot kita cakap yang ini soto ayam Sabah style.


Dessert Buko Pandan, memang femes rupanya dessert ini, dan memang orang kenal Sabah ada makanan ini  walaupun ia dikatakan dessert yang berasal dari Filipina.  Suku kaum bajau Kota Belud yang popularkan, mungkin jika dibuat kajian susur galur mereka ada persamaan dari suku kaum yang berada di Filipina.


Kedudukan kedai berada di tepi jalan, jalan utama Kota Belud - Kota Marudu, memudahkan pelanggan untuk singgah menikmati ais krim mahu pun cendol di sini.  Jika ada rezeki lalu sini lagi, mesti kena singgah menikmati ais krim. 


Sesiapa yang terjejak kaki ke daerah Kota Belud, Sabah, boleh masukan dalam whishlist ko orang.  Tak cuba mana nak tahu.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment