Monday 26 August 2019

Istanbul Aku Singgah: Arasta Baazar

Assalam....
Mukmina bawa kami ke Arasta Baazar, teruskan menyopping.  Mungkin dia perasan, masih ada yang kecewa sebab tak dapat bershopping di Grand Baazar.  Kami pun turut serta sebab nak tengok apa yang dijual di baazar ini, bukan nak membeli pun.  Tak dapat pergi baazar yang besar tapi dapat pergi dua baazar kan, ok lah tu.  Juga tak jauh dari kawasan resto Tamara.

Baazar ini takdelah besar mana hanya deretan kedai tradisi di sebuah lorong yang dikhaskan untuk menjual barangan perhiasan tradisional yang mewah dan harga di sini  pun boleh tahan.  Hanya beberapa orang yang mengikut Mukmina, kami tak sampai pun ke hujung baazar sebab dah tak larat nak melangkah.  Untung cuaca nyaman, kalau panas mungkin takde lah nak mengikut si Mukmina nie. 


Pondok phone dah jadi sebahagian store meletakkan barang jualan peniaga.  Di baazar ni kedai rempah pun sangat eklusif, susun atur dan cara display rempah menjadi dekorasi kedai yang sangat cantik.


Set hidangan minum teh orang turki, teh mereka pekat.  Seperti yang dihidangkan kepada kami di Tamara, terpaksa lah saya dilute dan letak gula banyak untuk sesuaikan dengan tekak sendiri.


Dulu dapat tengok pinggan-pinggan corak macam ni dalam rancangan masak chef Wan saja.  Tak terbelek berapa harga tapi macam ini memang lah harga mahal, orang ada-ada jer mampu guna.

Antara handy craft turki, patung-patung yang mengayakan pakaian tradisi, senjata dan perhiasan bagi setiap golongan masyarakat zaman Ottoman.


Kasut kulit aladdin (saya yang panggil gitu) banyak jual di sini.  Kasut itu 100% dihasilkan dengan jahitan tangan, tukang kasut boleh buat costume made mengikut kehendak pelanggan.


Sudah-sudah lah tu, jomlah balik, alamak abang tu dah marah.  Sebenarnya dah penat berjalan dari dataran Sultan Ahmet dan Masjid Biru tadi, dah mula lapar pun iya juga, cuaca sejuk-sejuk ni cepat lapar kan.


Singgah rehat kejap di meja kedai hiasan sebelah Tamara.  Kerusi meja penuh hiasan jubin yang cantik.  Ada kawan-kawan yang teruskan bershopping kat dalam kedai ni, mereka nak beli lampu hiasan.

Balik tu baru saya tahu ada antara ahli group yang ikut pakej singgah Istanbul ni semata-mata nak mencari lampu.  Semoha berbahagia dengan apa yang telah ditemui.
Wassalam.

1 comment: