Sunday 30 December 2018

Sup Tulang ala Vietnam Pho

Assalam...
Cerita agak lama, bila pula masa yang ada tulang gear box di dalam stok? mestilah masa raya haji kan.  Banyak yang buat korban, dapatlah seorang sikit tak daging tulang pun jadilah.  Ini sepupu yang bagi, dia dapat banyak tulang gear box almaklum jadi penolong tukang lapah selama 3 hari pada hari raya korban.


En.Abe yang masak sup ini, tengok bawang grill tu, tak dibuang kulit pun.  Tapi cuci tu off course lah kan.  Sebab dah bagi kepercayaan untuk dia masak, so kita diamkan ajelah.  Tunggu saja lah hasilnya.  Masak guna cik noxxa jer sebab tak larat tunggu berejam atas dapur biasa. 


Sup Tulang ala Vietnam Pho
Sumber: en.Abe

Bahan-bahan
3 ketul tulang gear box
2 biji bawang hollad- belah dua
2 biji bawang putih- belah dua
1 ketul halia - hiris kasar
1 pkt kecil rempah sup
1 pkt sup bunjut
Cili padi ketuk - optional
Bawang goreng
Daun sup
Daun bawang
Limau nipis
Sambal kicap (opstional)



Cara Penyediaannya
* Grill bawang holland, bawang putih dan halia hingga kekuningan dan campur rempah sup dan sedikit air.
* Masukkan tulang gear box, air, sup bunjut, sedikit daun sup, daun bawang dan rempah bawang grill tadi dalm periuk noxxa.
* Set high pressure selama 20 minit, dah siap release wap steam.  
* Tambahkan garam dan serbuk perasa.  Gaul sebati dan sesuaikan rasanya.  Setting periuk ke stir fry atau steam untuk teruskan memasak atau untuk panaskan sup.
* Tambahkan bawang goreng.
* Hidangkan bersama sambal kicap dan hirisan limau kasturi.

Makan ini kena sediakan straw jika hendak menghirup sum-sum tulang gear box.  Jika bacaan kalestrol anda bertambah lepas makan sup begini, jangan salahkan saya tau.  Sesekali layan selera boleh saja jika tidak memudaratkan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment