Monday 31 December 2018

Jem Nenas

Assalam...
Buat apa nak susah-susah nak sediakan jem nanas tu, yang dah siapkan dah ada dijual? Nak wat gano, kalau jenis tak puashati atau tidak suka guna yang dah sedia ada.  Ini antara penyakit ketegaq kata orang tua yang dikenalpasti.  Sanggup tak payah buat langsung tart nanas jika tak ada jem buat sendiri, sebab itu menunggu punya lama baru dapat buat tart nanas.


Saya selalu sediakan jem memakan masa beberapa hari, masak sekejap-sekejap time masuk ke dapur contohnya pagi masak sekejap, malam lagi sekali, kemudian sambung esok lagi, hinggalah dapat jem nanas yang diingini.  Jenis tak sanggup nak tunggu jem tu masak dan keras sekaligus.  Sebab tu bila dah kesuntukan masa, takde jem nanas tersedia alamat tak adalah tart nanas untuk tahun tu.  Tetapi memasak yang permulaan tu, kena lama sikit sekurang-kurangnya masak hingga jus nanas kering. 


Jem Nanas
Sumber:  Mulia


Bahan-bahan
10 biji nanas mengkal sederhana besar
1 kg gula pasir
1 biji papaya mengkal (optional)
sedikit serbuk kayu manis
2 sudu makan majerin


Cara Penyediaannya
*  Parut nanas atau blend halus.
*  Option meletakkan papaya sekiranya bekalan nanas tidak mencukupi.
*  Tapis dan asingkan dari jusnya.
*  Masak serat nanas yang sudah di tapis hingga bersama gula pasir.
*  Masukkan kayu manis atau ssedikit serbuk ke dalam jem.
*  Bila sudah kering dan likat, masukkan majerin dan gaul hingga rata.
*  Sejukkan jem sebelum digunakan.

Nota - Jem homemade macam ini tak guna sebarang pengawet, jadi nak guna lama boleh simpan dalam peti ais.  Jangan tutup botol atau kontainer jem sekiranya jem masih panas.

Gentel jem bentuk panjang atau bulat-bulat terpulang nak guna untuk nastar atau tart.  Guna plastik glove jika tidak suka ianya melekat pada tangan.  Hari tu ada nampak orang jual gadget untuk bentukkan jem nanas, lepas ini lagi mudah lah kerja.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment