Sunday 31 March 2019

Black Pancake, Ahmad Lim

Assalam...
Sudah lama nak rasa yang di katakan black pancake, macamana lah rasanya.  Masa tu baru satu outlet, jauh lah pula nak cari.  Ini kebetulan balik dari cuci mata di jakel shah Alam dan ada orang offer nak ke mana selepas tu.  Jom try black pancake sebab kita dah dalam seksyen yang sama.  Kalau nak datang semata-mata untuk ini, memang tak lah.


Lengang je kedai masa kami sampai, hanya ada sepasang merpati di situ, tapi lepas tu ada jer yang keluar masuk buat order.  Teruslah buat order, minta advice dari adik yang jaga kaunter. Pilih topping, nak nutella (konon sebab dalam banyak-banyak coklat hanya nutella yang kami suka, padahal itu yang paling murah).  Lepas tu pilih jenis pancakenya (tentulah nak yang black sempena namanya kan, kalau vanila warna biasa macam terang bulan pasar malam).  Akhir sekali pinta yang crust tebal, suka yang tebal macam terang bulan juga (greedy pun ya juga).  Kami tak minta additional tambah cheese atau cream (kena tambah kertas ya).


Ingatkan coklat ini untuk dijual, rupanya untuk display saja.  Nak tunjuk inilah jenis-jenis coklat yang diguna untuk topping pancake pilihan kita nanti.


Waktu operasi kedai, jangan datang awal pagi ya memang tak dapat lah nak makan pancake nie kalau datang awal.


Yea ini black pancake pesanan kami baru keluar dari pan, panas-panas lagi.  Mereka letakkan topping depan-depan kita, jadi boleh tahu mereka letakkan apa (letak topping yang kita pilih lah).


Lapisan pertama mereka butterkan pancake tu sampai berkilat.


Seterusnya lapiskan dengan topping yang kami pilih iaitu nutella.  Bukan sikit-sikit budak tu letak nutella, banyak tak kedekutlah orang kata.


Black pancake dah siap wrapped, jom balik, makan kat rumah saja.


Selain pancake, menu noodle cincai Ahmad Lim pun jadi pilihan pengunjung terutama penggemar pedas, tahap pedas arwah ada berani?.  Hari tu kami pilih bihun kaki ayam dengan tahap kepedasan hanya 215 (pedas) bukan pengecut ye.


Sampai rumah tak sabar nak makan sup dan pancake, makan sup bersulam pancake.  Walaupun pilihan sup kami tahap pedas saja bukan arwah, tapi bagi kami dah cukup pedas, rasa semua liang roma giat merembeskan air, air hidung jangan cakaplah.  Terfikir juga jika tadi pilih tahap pedas arwah, betul-betul arwah apa? harap tak cirit esok pagi. 

Nak kurangkan pedas gigit pula pancake yang manis dan lemak berkrim.  Sedap sangat pancake tu, tak boleh makan banyak-banyak, takat 2 potong sudah.  Keesokkannya tapau bawa ke tempat kerja share dengan kawan-kawan.  Tulah bezanya dengan terang bulan (apam balik) pasar malam yang kita beli dengan harga tiga ringgit setengah, terang bulan pasar malam ko boleh ngap setengah keping sekali, ini kena makan sikit-sikit.  Itu cara kami menikmati pancake ini, orang lain lain pula, mereka yang suka makan sedap-sedap mesti boleh layan.
Wassalam.

1 comment: