Saturday 23 March 2019

Sambal Setan (Devil)

Assalam...
Saya penggemar makan sambal tapi tahap pedas tu bukanlah sampai pedas arwah atau pedas nak matey orang kata.  Sambal setan nie, popular di Indonesia dan mendapat namanya sebab tahap kepedasannya yang sangat melampau, macam setan.  Tahap pedas tu sebab 100% menggunakan cabai rawit semata (cili padi), tetapi sebab nak sesuaikan dengan selera sendiri saya guna cili keriting (menghabiskan stock dari indonesia) bercampur cili besar.  


Ada resepi yang tambah guna belacan (terasi) ada yang juga yang tak guna, jadi boleh pilih ikut selera.  Tomato saya tambahkan sedikit untuk seimbangkan rasa pedas yang melampau.


Sambal Setan (Devil)
Sumber: Ig Azura


Bahan-bahan
1 cawan cili padi (saya guna lada keriting dan tambah 2 biji cili merah)
5 ulas bawang putih
8 ulas bawang merah
1 inci. belacan
1 biji tomato (option)
Gula merah secukupnya
Garamsecukupnya
Minyak untuk menumis


Cara Penyediaannya
* Tumis bawang, cili, tomato hingga layu.
* Sediakan ulekkan atau lesung (tumbuk manja-maja) semua bahan yang ditumis tadi, tambahkan garam dan gula merah.  Sebab sayang jari-jari tak nak pedas hari tu, saya blend kan saja tapi hasilnya tak cantik macam kita ulek.
* Panaskan minyak dan tumis lagi bahan tumbuk hingga naik minyak.
* Hidangkan.


Dinasihatkan sebelum sediakan sambal, seeloknnya sediakan nasi terlebih dahulu.  Sambal siap boleh terus santap dengan nasi panas-panas, memang setan sangat makan sampai berpeluh-peluh.  Hanya padankan dengan lauk goreng dan ulam-ulaman sudah cukup melayan 3 pinggan nasi.
Wassalam.

4 comments:

  1. Huh... Ingatkan curry setan saja. Sambal setan pun ada ya. Cirit saya kalau makan sepedas ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. che abg pun sama asyik ulang masuk tandas bila makan pedas.

      Delete