Tuesday 5 March 2019

Pokok Kabung / Aren

Assalam...
Pernah tak you all minum air nira kabung (pokok aren)? Apa beza nira nipah dengan nira kabung? beza sebab dari pokok yang berbeza, nipah tumbuh di kawasan tanah paya sementara kabung pula di kawasan berbukit dalam hutan atau pinggir hutan.  Rasa air nira lebih kurang sama manis, tetapi bagi saya nira dari pokok kabung lebih manis lagi.  Bunga pokok kabung ada 2 jenis yang boleh menghasilkan buah (attap seed/ kolang kaling) dan jenis yang satu lagi menghasilkan air nira untuk pembuatan gula merah (gula kabung / gula aren).



Pokok kabung ini jenis yang tinggi, jadi bayangkan mereka yang terlibat dalam kerja-kerja sebegini.  Perlu memanjat dari satu pokok ke satu pokok untuk mengutip air nira.


Walaupun memanjat pokok kabung menggunakan tangga, tetapi pokok yang tinggi sebegini bukan sembarang orang yang boleh melakukannya.


Buah kabung yang dah besar menunggu matang untuk menghasilkan attapchi (buah kabung / kolang kaling).  Tandan bunga yang besar seperti ini tidak sesuai untuk menghasilkan air nira kabung.  Menghasilkan buah kabung juga perlu berhati-hati kerana getah daripada kulit buah sangatlah gatal jika terkena pada kulit.


Ini jenis bunga yang sesuai untuk diambil niranya.  Sebelum panggal tandan dipotong, pangkal hendaklah sentiasa diketuk manakala tandan bunga digoyang-goyangkan seperti membuai untuk menghasilkan nira yang berkualiti. 


Salah satu kaedah menabung air nira kabung, dan waktu untuk mengutip air nira selalu pada waktu awal pagi atau petang.


Kebetulan terserempak dengan individu yang baru balik mengutip air nira.  Air nira kabung dikumpulkan dan di simpan di dalan bentuk seperti batang paip putih itu untuk dibawa ke tempat penyediaan gula kabung.


Nira yang baru diambil daripada pokok adalah air nira yang sangat manis, air nira boleh disimpan dalam peti sejuk untuk mengekalkan daripada masa dalam tempoh beberapa ketika.  Jika nira dibiar beberapa jam pada suhu bilik akan bertukar masam dan dikenali sebagai tuak.  Namun begitu tuak ini, tidak lah memabukkan.  Pemungut nira kabung selalunya akan didihkan air nira terlebih dahulu sebelum disimpan atau dikumpulkan untuk mengelakkan menjadi masam dan menjejaskan kualiti gula kabung.


Gula kabung / aren yang terdapat di pasar-pasar tradisi di Indonesia dibungkus menggunakan daun pisang kering atau sejenis daun hijau.  Tempurung kelapa atau bekas daripada kayu biasanya dijadikan cetakan untuk membentuk gula merah.

Kuih-muih tradisi yang menggunakan gula kabung asli memang terasa sangat sedap untuk dinikmati,  Dikatakan mengambilan gula kabung asli mempunyai manfaat dari segi kesihatan berbanding dengan gula lain yang dihasilkan secara sintetik.
Wassalam.

18 comments:

  1. Hi there, just wanted to tell you, I enjoyed this post.
    It was practical. Keep on posting!

    ReplyDelete
  2. Hey terrific website! Does running a blog like this take
    a large amount of work? I have virtually no expertise
    in programming however I had been hoping to start my own blog soon. Anyhow,
    if you have any recommendations or techniques for new blog
    owners please share. I understand this is off subject nevertheless
    I just had to ask. Thank you!

    ReplyDelete
  3. Saya suka makan isi buah kabung.

    ReplyDelete
  4. wahhh mcm tu rupanya pokok kabung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok hutan, ada rambut2 hitam selalu orang buat penyapu...

      Delete
  5. Good way of describing, and pleasant article to obtain information about my presentation subject matter, which i am
    going to convey in academy.

    ReplyDelete
  6. Good post. I learn something totally new and challenging
    on sites I stumbleupon everyday. It's always useful to read content from other writers and use
    something from other sites.

    ReplyDelete
  7. I've learn a few good stuff here. Definitely worth bookmarking
    for revisiting. I surprise how much effort you set to make this sort of
    excellent informative web site.

    ReplyDelete
  8. Good day! I just want to offer you a huge thumbs up for your great info you've got right here on this post.
    I am coming back to your web site for more soon.

    ReplyDelete
  9. Hi my loved one! I wish to say that this post is
    amazing, nice written and come with approximately all significant infos.

    I'd like to look extra posts like this .

    ReplyDelete
  10. Greetings! Very helpful advice in this particular article!
    It's the little changes that produce the greatest changes.
    Many thanks for sharing!

    ReplyDelete
  11. I am not positive the place you are getting your information, but
    great topic. I needs to spend some time studying more or understanding
    more. Thank you for wonderful information I used to be
    on the lookout for this information for my mission.

    ReplyDelete
  12. I think this is among the such a lot significant information for me.

    And i'm satisfied reading your article. But wanna commentary on some common issues,
    The site style is ideal, the articles is truly nice : D.

    Just right task, cheers

    ReplyDelete
  13. Wow, that's what I was exploring for, what a data!
    existing here at this webpage, thanks admin of this web site.

    ReplyDelete
  14. kalau pegi ke pantai timur, sure minum air ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang kata minum air tu bagus, tapi saya selalu kebas n ngilu tangan lepas minum air nira..

      Delete
  15. Assalamualaikum, sy ada serba sedikit yg nk dikongsikan ttg 1 penawar penyakit kronik atau kanser yg sy jumpa di sebuah blog. Mulanya sy tercari² ubat altenatif utk diri sy sendiri yg mengidap penyakit kronik rektum. Lama jugalah sy google maklumat sbb nak cari penawar kanser ni. Akhirnya sy terjumpa jus yg dihasilkan oleh pengasasnya yg bernama En.Zuhairi.
    Jadinya sy mencuba penawar nya ,syukur alhamdulillah sembuh dlm masa 8bulan je, drp sakit kronik kemudian sembuh smpai skg ni . Rasa bersalah pulak kalau sy x kongsi apa yg sy tahu, benda baik jika dikongsi dapat juga pahala, mudah² han. Aaminn

    Okay, kat sini sy share sikit beberapa testimoni² yg ade dlm website nya ya.... Mmg dah ramai sembuh dr banyak jenis penyakit kronik dn kanser drp ramuan nya. Lepas baca je testimoni dlm blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin , sy mmg jd yakin nak cuba dan bukan biasa²...sakit bertahun² sy boleh sembuh, smpai doktor blh ckp ini satu keajaiban.

    ➡️Dlm blog tu, mcm² jenis kanser blh rawat termasuk kanser leukimia,paru²,limfoma dan banyak lg lah..jadi 1 berita gembira buat kita. Share kat orang yg tercari² penawar kanser.

    Okay, ini sebahagian info yg sy sempat copy drp blog En Mohd Zuhairi Bin Noordin

    Testimoni 1
    ▪️Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar bunyi lutut , tulang pula sakit. Nak masak terpaksa guna kerusi sebab tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari je minum jus ni, beliau dah mampu berjalan. Saraf kaki dah tak tegang. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni 2
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor.
    Skg dah sembuh dari kanser. Ketumbuhan daripada saiz 2 genggam tangan org dewasa, bertahun terlantar tak mampu buat apa², sekarang dah berkerja, jalani hidup mcm biasa.

    Testimoni 3
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 7tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order) pada tahun 2020, beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    Yang penting, beliau ambil produk luar biasa ni sampai sekarang (2022).

    Testimoni 4
    ▪Adik Izzat b. Muhd Ariffin. Kanser Burkit Lymphoma stage 4. Sekarang dh sembuh.
    Gurunya ada beritahu beliau tak pernah nampak mcm pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas. Adik ni ambil produk ni dan rasa bertenaga sambil merawat penyakit. Beliau ambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    Testimoni 5
    ▪Puan Musriharni ,pesakit asma kronik sejak kecil. Beliau guna pam healer setiap hari. Dlm masa yg sama,beliau juga pesakit GERD yang menyebabkan berangin satu badan hingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety, akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatannya makin baik, gastrik dan anxiety dah hilang, asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru² dah elok semula.

    Testimoni 6
    ▪Puan Rohana Binti Ismail. Seorang yang cergas dan aktif mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu. Tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan. Sakit nya tu sehingga nk turun tangga pun terpaksa turun macam orang tua, turun mengiring sambil berpaut. Bila dah minum jus ini, dalam masa 7hari saja kaki beliau dah mulai sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 minggu. Sekarang dah berjoging boleh jonging balik, daki bukit dlm 8km jauh nya. Sakit lutut hilang.

    ReplyDelete