Monday 25 March 2019

Cendol Home Made

Assalam...
Cuaca panas sekarang ni, rasa nak cari yang sejuk-sejuk saja.  Petang balik kerja teringin sangat nak makan cendol, tapi hari tu dah lewat stall mamak bawah pokok mesti dah tutup.  Jom cuba buat sendiri cendol, recall balik cara buat cendol yang mudah.  Sepupu yang ajar guna tepung jagung sebab senang berbanding guna tepung beras, jika guna tepung beras tak pandai agak air kapurnya cendol boleh jadi pahit atau tak menjadi.

Usuhalah buat walau hasilnya tak semengah mana pun.  Adunan terlebih air pula, so kena masak dan kacau lama sikit.  Cendol pula tak jadi panjang macam saiz selalu sebab jarak antara air dan penapis terlalu dekat dan adunan cendol sedikit lembik.


Hari tu ada saya nampak orang buat cendol selain guna santan fresh, tapi dia tambahkan dengan susu cair.  Saya pun try sedap juga tambah rasa lemak berkirim kuah tu.  Rumah takde stock ais batu, cendol yang dan campur sanntan dan gula terpaksa store dalam peti sejuk terlebih dahulu sebab nak makan cendol sejuk.


Versi yang letak santan, sebab ada orang tak suka rasa cendol yang diletak susu cair.  Rasa asli cendol memang kena guna santan fresh kan, nyaman.


Cendol Home made
Sumber:  Mulia

Bahan-bahan
2 cawan tepung jagung 
6 cawan air
Pewarna hijau / air pandan
Santan (tambah sedikit garam)
Air gula merah
Susu cair
Ais batu


Cara Penyediaannya
* Sediakan bekas yang berisi air sejuk dan penapis untuk acuan cendol, saya guna penapis minyak yang berlubang-lubang tu.
* Campurkan tepung jagung, pewarna dan air gaul hingga tiada tepung yang bergentel.
* Masak dengan api sederhana sambil kacau pada bahagian dasar kuali atau periuk supaya adunan kental sekata.
* Kacau hingga pekat dan adunan masak berkilat (meletup-letup).
*Ambil sedikit adunan letak atas penapis dan tekan guna senduk atau cawan supaya cendol jatuh ke dalam air melalui lubang penapis (macam tak reti nak terangkan).  Ulang proses hingga adunan cendol habis diacu.
* Biarkan cendol sejuk, jika air yang mula tadi menjadi suam akibat dari suhu biji cendol, tukarkan dengan air yang baru.
* Biarkan biji cendok sejuk terlebih dahulu sebelum ditapis.
* Campurkan dengan air gula melaka, santan, susu cair dan ais.
* Hidangankan.


Selamat mencuba.
Wassalam.

2 comments:

  1. terima kasih sis, tadi terlebih tepung beras. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna tepung beras klau tak betul sukatan air memang akan keras.

      Delete