Monday 16 December 2013

Penangan Cinta Gulai Daging Bersama Batang Pisang...

Assalam...
Gambar makanan lagi, sekadar nak share gambar bukan resepi yek.  Lihat gambar, nampak sedap tak?  Ini antara menu esotik orang Kedah.  Tempat lain tak tahulah ada ke tak menu ini disediakan Gulai Daging Bersama Batang Pisang.

Dulu-dulu masa Mulia mula2 disajikan menu ini, terdetik juga dalam hati, kata-kata jahat "dah tak ada makanan lain ker nak makan...  Batang Pisang"?, kalau di kampung Mulia bersepah-sepah batang pisang, dibiarkan mereput begitu saja bila buah pisang dah dituai.  Tapi sekali try makanan ini terus jatuh cinta, itulah penangan batang pisang.


Gulai Batang Pisang yang dalam gambar ini, disajikan oleh Mak Andak (mak angkat Mulia) ketika berkunjung ke Kedah baru-baru ini.  Ini antara menu special yang Mulia jumpa di dapur Mak Andak.  Bila Mulia tanya resepi macamana nak buat, menurut beliau sama macam buat gulai daging, cuma kena letak batang pisang dan kerisik.  Erm buat gulai daging biasa pun Mulia tak pass lagi, aduhaiiii.  Bila orang tua tu masak bukan nak tengok, nak perati masak macam mana, merayap jerr (padanlah muka cakapku dalam hati).

Faham sangat orang dulu-dulu mana ada menyalin resepi macam kita sekarang, masak main ingat dan agak-agak, mereka mahir disebabkan selalu buat dan tabik spring sebab rasanya memang konsisten.

Menurut beliau lagi, bukan semua jenis pokok pisang boleh dibuat gulai, ada pisang tertentu.  Kalau tak silap batang pisang yang digunakan adalah pisang hutan atau kalau di tempat saya di panggil pisang monyet.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment