Monday 30 December 2013

Misi meningkatkan kadar kalsium dalam badan

Assalam.
Salah satu benda yang perlu diambil perhatian ekoran laporan kesihatan hari itu adalah kandungan kalsium dalam badan yang macam terkurang.  Mengikut piawaian  ketumpatan jisim mineral yang normal adalah 2.50 mmol/L tapi saya hanya 2.09 mmol/L saja.  Kalau tidak diberi langkah pencegahan keadaan akan menjadi lebih serius.  Kemungkinan akan mengalami tulang mudah patah dan osteoporosis atau penyakit pereputan tulang yang akan mengakibatkan seseorang menjadi bongkok.  

Masalah ini lebih ketara dilihat berlaku kepada kaum wanita berbanding dengan kaum lelaki.  Ini kerana faktor terjadinya osteoporosis berhubung kait dengan masalah hormon yang dihidapi oleh kaum wanita, terutama mereka yang telah mengalami menopause (putus haid), kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan dan tabiat merokok.

Atas saranan doktor, perlu minum 2 gelas susu sehari untuk mengatasi masalah kekurangan kalsium dalam badan.  Lepas dapat nasihat doktor hari itu, berkobar-kobar terus pergi Tesco cari susu.  Pilih susu yang tinggi kalsium.  Tapi lepas beli, dibiar terperuk dulu 2 bulan, baru ada kesediaan untuk minum.  Sungguh bercinta untuk minum susu, cuba suruh minum air sirap ke mesti laju jer.  Agak-agak mereka yang hanya minum susu ibu semasa bayi seperti saya ini, ada tak mengalami keadaan seperti saya agak susah untuk menelan susu lembu.
Paling banyak daku meminum susu ketika mengalami patah kaki selepas eksiden itu kisah berbelas tahun yang lalu.  Tak silap habis dalam 3 tin susu Anlene  dalam masa 3 bulan itu pun kena minum yang dicampur dengan milo suam.  Mulai hari ini kena istiqomah untuk mimun susu, kerana ia juga salah satu daripada pemakanan sunnah nabi S.A.W.
Wassalam.

2 comments:

  1. Thank you for some other informative blog. Where else may I am getting that kind of info writte
    in such a perfect way? I've a mission that I'm simply now operating on, and I hsve been at the look out for such information.

    ReplyDelete
  2. Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog
    loading? I'm trying to determine if its a problem on my end or
    if it's the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

    ReplyDelete